Lapsen arvoista varhaiskasvatusta : apuväline sosionomiopiskelijoille varhaiskasvatuksen laadun arviointiin
Härkönen, Roosa; Pihlava, Meri; Terva, Iida (2019)
Härkönen, Roosa
Pihlava, Meri
Terva, Iida
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424620
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda apuväline opiskelijan osaamisen tueksi varhaiskasvatuksen laadun arviointiin. Apuväline suunnattiin Saimaan ammattikorkeakoulun varhaiskasvatukseen suuntautuneille sosionomiopiskelijoille pedagogiseen harjoitteluun. Tavoitteena oli tukea apuvälineen avulla opiskelijoiden varhaiskasvatusosaamista laadun arvioinnin harjoittelussa.
Opinnäytetyö oli kehittämistehtävä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvattiin, mitä on varhaiskasvatuksen laadun arviointi. Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin avulla tarkastellaan toiminnalle asetettujen tavoitteiden toteutumista, kehitetään toimintaa sekä edistetään varhaiskasvatuksen laatua. Opinnäytetyön apuväline pohjautuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja aineistoihin. Apuvälinettä varten kerättiin myös varhaiskasvatukseen suuntautuneiden sosionomiopiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia varhaiskasvatuksen laadun arvioinnista. Opiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia kerättiin learning cafe -menetelmää käyttäen.
Opinnäytetyön apuväline luotiin opiskelijoiden vastauksia hyödyntäen. Vastauksissa toivottiin apuvälineen olevan konkreettinen ja sisältävän selkeitä kysymyksiä. Laadun arviointi avataan apuvälineessä teemojen kautta. Apuvälineessä teemat on pilkottu pienemmiksi ja selkeämmin arvioitaviksi. Teemojen avulla opiskelija voi pohtia tavoitteiden toteutumista, sekä mahdollisia kehittämistehtäviä. Opiskelijat voivat käyttää apuvälinettä harjoitellessaan laadun arviointia varhaiskasvatuksessa. Jatkotutkimus opinnäytetyölle voisi olla apuvälineen toimivuuden ja käytettävyyden tutkiminen.
Opinnäytetyö oli kehittämistehtävä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvattiin, mitä on varhaiskasvatuksen laadun arviointi. Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin avulla tarkastellaan toiminnalle asetettujen tavoitteiden toteutumista, kehitetään toimintaa sekä edistetään varhaiskasvatuksen laatua. Opinnäytetyön apuväline pohjautuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja aineistoihin. Apuvälinettä varten kerättiin myös varhaiskasvatukseen suuntautuneiden sosionomiopiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia varhaiskasvatuksen laadun arvioinnista. Opiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia kerättiin learning cafe -menetelmää käyttäen.
Opinnäytetyön apuväline luotiin opiskelijoiden vastauksia hyödyntäen. Vastauksissa toivottiin apuvälineen olevan konkreettinen ja sisältävän selkeitä kysymyksiä. Laadun arviointi avataan apuvälineessä teemojen kautta. Apuvälineessä teemat on pilkottu pienemmiksi ja selkeämmin arvioitaviksi. Teemojen avulla opiskelija voi pohtia tavoitteiden toteutumista, sekä mahdollisia kehittämistehtäviä. Opiskelijat voivat käyttää apuvälinettä harjoitellessaan laadun arviointia varhaiskasvatuksessa. Jatkotutkimus opinnäytetyölle voisi olla apuvälineen toimivuuden ja käytettävyyden tutkiminen.