PK-yrityksien kansainvälistyminen : Kuinka selättää kansainvälistymisen haasteita?
Markkula, Hemmo (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Markkula, Hemmo
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122727909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122727909
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen on yhä useammalla yrityksellä ajankohtainen aihe maailman
globalisoitumisen myötä. Kansainvälisille markkinoille siirtyminen vaatii kuitenkin
yrityksiltä osaamista ja tuntemusta muiden maiden markkinoista, toimintatavoista,
kulttuurista ja työmarkkinoista.
Tutkimuksessa pyrittiin löytämään keskeiset ongelmat yrityksen kansainvälistymisessä. Tutkimus toteutettiin syksyn 2019 aikana. Teemahaastattelut toimivat aineistonkeruumenetelmänä, jolloin tutkimusote oli laadullinen. Teemoina toimivat
esitutkimuksen pohjalta nousseet näkökulmat yrityksen kansainvälistymisessä Suomesta. Haastattelut toteutettiin kahdelle yrittäjälle, jotka toimivat myös kansainvälisesti. Lisäksi haastattelut toteutettiin kahdelle kansainvälistäjälle, joilla on pitkä
kokemus yritysten kansainvälistämisestä, sekä kansainvälisistä markkinoista.
Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tarkempaa analysointia varten. Analysointiin käytettiin Braunin ja Clarken kuusivaiheista analyysiä (Braun ja Clarke 2006,
35.) sekä teemahaastatteluiden pohjalta tehtyä ajatuskarttaa.
Tutkimuksen tuloksesi havaittiin konkreettisuuden puute yrittäjille tarjottavista
tuista sekä kansainvälistäjien toiminnan pyöriminen tukirahojen ympärillä. Yrittäjät
eivät olleet tyytyväisiä käytettävissä olevan tiedon laatuun ja sen saatavuuteen todellisia ongelmia ratkaistaessa. Along the world’s globalization internationalization have become hot topic in increasing number of companies. Moving to international markets requires however
skills and knowledge about other counties markets, methods, culture and labor
markets.
This research were aimed to find the core problems in internationalization of companies. The research was conducted during fall 2019. Thematic interviews worked
as a collection method which makes the research qualitative. Themes came from
viewpoints about internationalization of companies from Finland that rose from
feasibility study. Interviews were conducted to two entrepreneurs who operate internationally. In addition, interviews were conducted to two internationalization
consultants who have a long experience of helping companies go international and
of international markets.
All interviews were recorded and transcribed for more precise analyzing. As analyzing method were used Braun & Clarke six-phase analyze (Braun and Clarke 2006,
35.) and mind map for coding thematic interviews.
As research result, we noticed the lack of concreteness in supports for entrepreneurs and internationalization consultants operation around government funding.
Entrepreneurs weren’t satisfied about the quality of information in use nor its
reachability regarding practical problems.
globalisoitumisen myötä. Kansainvälisille markkinoille siirtyminen vaatii kuitenkin
yrityksiltä osaamista ja tuntemusta muiden maiden markkinoista, toimintatavoista,
kulttuurista ja työmarkkinoista.
Tutkimuksessa pyrittiin löytämään keskeiset ongelmat yrityksen kansainvälistymisessä. Tutkimus toteutettiin syksyn 2019 aikana. Teemahaastattelut toimivat aineistonkeruumenetelmänä, jolloin tutkimusote oli laadullinen. Teemoina toimivat
esitutkimuksen pohjalta nousseet näkökulmat yrityksen kansainvälistymisessä Suomesta. Haastattelut toteutettiin kahdelle yrittäjälle, jotka toimivat myös kansainvälisesti. Lisäksi haastattelut toteutettiin kahdelle kansainvälistäjälle, joilla on pitkä
kokemus yritysten kansainvälistämisestä, sekä kansainvälisistä markkinoista.
Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tarkempaa analysointia varten. Analysointiin käytettiin Braunin ja Clarken kuusivaiheista analyysiä (Braun ja Clarke 2006,
35.) sekä teemahaastatteluiden pohjalta tehtyä ajatuskarttaa.
Tutkimuksen tuloksesi havaittiin konkreettisuuden puute yrittäjille tarjottavista
tuista sekä kansainvälistäjien toiminnan pyöriminen tukirahojen ympärillä. Yrittäjät
eivät olleet tyytyväisiä käytettävissä olevan tiedon laatuun ja sen saatavuuteen todellisia ongelmia ratkaistaessa.
skills and knowledge about other counties markets, methods, culture and labor
markets.
This research were aimed to find the core problems in internationalization of companies. The research was conducted during fall 2019. Thematic interviews worked
as a collection method which makes the research qualitative. Themes came from
viewpoints about internationalization of companies from Finland that rose from
feasibility study. Interviews were conducted to two entrepreneurs who operate internationally. In addition, interviews were conducted to two internationalization
consultants who have a long experience of helping companies go international and
of international markets.
All interviews were recorded and transcribed for more precise analyzing. As analyzing method were used Braun & Clarke six-phase analyze (Braun and Clarke 2006,
35.) and mind map for coding thematic interviews.
As research result, we noticed the lack of concreteness in supports for entrepreneurs and internationalization consultants operation around government funding.
Entrepreneurs weren’t satisfied about the quality of information in use nor its
reachability regarding practical problems.