Tilauksellisten ostolaskujen käsittelyprosessi
Laitinen, Sara (2019)
Laitinen, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927521
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajayrityksen tilauksellisten ostolaskujen käsittelyprosessin tämänhetkistä toimivuutta. Tavoitteena oli tunnistaa prosessin mahdolliset kehityskohdat, joiden perusteella toimeksiantajayritys voi lähteä kehittämään ostolaskupro-sessiaan.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatte-luilla. Haastatteluja oli yhteensä neljä. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen saadulle ai-neisolle tehtiin sisällönanalyysi ja se ryhmiteltiin ennalta valikoituneisiin teemoihin. Teemojen pohjalta etsittiin tärkeimmät löydökset tutkimuksen kannalta.
Tutkimuksessa saatiin kuvailtua tämänhetkinen prosessi käytännön tasolla. Tutkimuksessa toimeksiantajayritys nosti esille kehitysideoita ja korosti sitä, että yrityksellä on vahva tarve prosessin kehittämiselle. Suurin osa kehitysideoista on toteutettavissa tämän hetkisillä re-sursseilla, sillä tutkimuksessa oli selvä yksimielisyys siitä, että ohjeistus ja perehdytys ovat avainasemassa prosessin sujuvuuden kannalta. Myös tietoisuus ja prosessin vaiheista tiedot-taminen nousivat vahvasti esille.
Toimeksiantajalle annettiin lähitulevaisuuden kehitysideat, jotka pystytään toteuttamaan jo olemassa olevilla resursseilla ja nopealla aikataululla. Toimeksiantajalle annettiin myös pit-kän tähtäimen kehitysideoita, jotka vaativat kehitystyön pidemmälle viemistä ensin yritykses-sä. Konkreettinen tulos oli prosessikaavio toimeksiantajayrityksen ostolaskuprosessista.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatte-luilla. Haastatteluja oli yhteensä neljä. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen saadulle ai-neisolle tehtiin sisällönanalyysi ja se ryhmiteltiin ennalta valikoituneisiin teemoihin. Teemojen pohjalta etsittiin tärkeimmät löydökset tutkimuksen kannalta.
Tutkimuksessa saatiin kuvailtua tämänhetkinen prosessi käytännön tasolla. Tutkimuksessa toimeksiantajayritys nosti esille kehitysideoita ja korosti sitä, että yrityksellä on vahva tarve prosessin kehittämiselle. Suurin osa kehitysideoista on toteutettavissa tämän hetkisillä re-sursseilla, sillä tutkimuksessa oli selvä yksimielisyys siitä, että ohjeistus ja perehdytys ovat avainasemassa prosessin sujuvuuden kannalta. Myös tietoisuus ja prosessin vaiheista tiedot-taminen nousivat vahvasti esille.
Toimeksiantajalle annettiin lähitulevaisuuden kehitysideat, jotka pystytään toteuttamaan jo olemassa olevilla resursseilla ja nopealla aikataululla. Toimeksiantajalle annettiin myös pit-kän tähtäimen kehitysideoita, jotka vaativat kehitystyön pidemmälle viemistä ensin yritykses-sä. Konkreettinen tulos oli prosessikaavio toimeksiantajayrityksen ostolaskuprosessista.