Yhteistyön kehitys Agnico Eagle Finland Oy:n laajennusprojekteissa
Kallo, Mari (2019)
Kallo, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727136
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Agnico Eagle Finland Oy:n meneillään oleviin Rikastamon laajennushankkeeseen ja Rimmen pastalaitoksen rakennushankkeeseen osallistuvien osapuolien välistä yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää keinoja, miten yhteistyötä voidaan kehittää. Tämän kehittämistyön tulokset ovat hyödynnettävissä projekteissa, joissa halutaan panostaa yhteistyön ja ryhmäidentiteetin rakentamiseen.
Tutkimuksen tietoperustana on projektin perustaminen ja ryhmän muodostuminen prosessina, kun näkökulmana on verkostojohtaminen. Tietoperustan muodostaa edellisten lisäksi sosiaalisen identiteetin johtamismalli SIMOL (Social Identity Model of Organizational Leadership) sekä johtamisen teoria sosiaalisen identiteetin näkökulmasta. Tutkimusmetodi on laadullinen tutkimus, johon aineisto on kerätty Agnico Eagle Finland Oy:n projektin osallistuneilta.
Tutkimuksen tuloksien pääteema on johtaminen ja yhteistyö sekä viestintä ja tiedonjako. Yhteistyön merkitys riippuu henkilöiden asemasta projektissa ja siitä, kuinka heitä motivoidaan toimimaan yhteisen päämäärän vuoksi. Saatujen tulosten mukaan yhteistyötä voidaan parantaa panostamalla viestintään ja vuorovaikutukseen sekä sidosryhmien projekteihin osallistuttamiseen. Johtajilta kaivattiin luottamusta organisaation jäseniin ja esimerkillistä toimintaa viestintään. The purpose of this thesis was to enhance the cooperation in the ongoing construction projects of the Mill Expansion and the construction of the Rimpi Paste Plant. The project involves individuals from many different organizations and this thesis aimed to find ways to support the collaboration and communication between them.
The theoretical part of this research was based on literature and the studies of the Network management and Social Identity Model of Organizational Leadership. The data was collected from the participants of the organization and the research was carried out with the qualitative method.
The result of this thesis showed that leadership and cooperation between the groups and individuals of the different organizations require a management system. According to the results, there are problems in communications and interaction between the individuals of the organization. The results also showed that the management team should serve as a model in the interaction.
Tutkimuksen tietoperustana on projektin perustaminen ja ryhmän muodostuminen prosessina, kun näkökulmana on verkostojohtaminen. Tietoperustan muodostaa edellisten lisäksi sosiaalisen identiteetin johtamismalli SIMOL (Social Identity Model of Organizational Leadership) sekä johtamisen teoria sosiaalisen identiteetin näkökulmasta. Tutkimusmetodi on laadullinen tutkimus, johon aineisto on kerätty Agnico Eagle Finland Oy:n projektin osallistuneilta.
Tutkimuksen tuloksien pääteema on johtaminen ja yhteistyö sekä viestintä ja tiedonjako. Yhteistyön merkitys riippuu henkilöiden asemasta projektissa ja siitä, kuinka heitä motivoidaan toimimaan yhteisen päämäärän vuoksi. Saatujen tulosten mukaan yhteistyötä voidaan parantaa panostamalla viestintään ja vuorovaikutukseen sekä sidosryhmien projekteihin osallistuttamiseen. Johtajilta kaivattiin luottamusta organisaation jäseniin ja esimerkillistä toimintaa viestintään.
The theoretical part of this research was based on literature and the studies of the Network management and Social Identity Model of Organizational Leadership. The data was collected from the participants of the organization and the research was carried out with the qualitative method.
The result of this thesis showed that leadership and cooperation between the groups and individuals of the different organizations require a management system. According to the results, there are problems in communications and interaction between the individuals of the organization. The results also showed that the management team should serve as a model in the interaction.