Lääkkeiden vaikutusten seuranta sisätautipotilaan hoitotyössä : sairaanhoitajaopiskelijan lääkehoidon ydinosaaminen ja arviointi
Larkamo, Tero; Uusikartano, Ville (2019)
Larkamo, Tero
Uusikartano, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122727911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122727911
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on lääkkeiden vaikutusten seuranta sisätautipotilaan hoitotyössä. Tarkoituksena on varmistaa yleissairaanhoitajan osaaminen turvallisesta sisätautipotilaan lääkehoidosta. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa tarvittavia tietoja farmakologiasta ja sisätautipotilaalle tyypillisistä lääkeaineryhmistä sekä luoda näistä arviontikriteerit yleissairaanhoitajan osaamiselle lääkkeiden vaikutusten seurannasta. Tavoitteen saavuttamiseksi hyödynnettiin kirjallisuusperustaista menetelmää.
Opinnäytetyö on tehty yleSHarviointi-hankkeelle. Hankkeen tarkoituksena on yleissairaanhoitajan ammatillisen ydinosaamisen varmistaminen ja yhtenäistäminen valtakunnallisesti. Hankkeelle luodaan opinnäytetyön pohjalta kysymyksiä, väittämiä ja arviointikriteerit yleissairaanhoitajan valtakunnalliseen ydinosaamisen loppukokeeseen.
Yleissairaanhoitajan pitää ymmärtää riittävästi farmakologiasta ja lääkeaineryhmistä, jotta hän kykenee perustelemaan toimintaansa. Farmakologian ymmärrys ohjaa yleissairaanhoitajaa myös kehittymään työssään sekä ymmärtämään myös mahdollisten vieraiden lääkeaineiden toimintaa, mitä lääkehoidon jatkuva kehitys vaatii. Sairaanhoitajan on kyettävä arvioimaan omaa osaamistaan sekä osattava kehittyä ja mukautua uusiin lääkehoidon muutoksiin. Lääkeaineryhmistä sairaanhoitajan tulee tietää yleisimmät lääkeaineet, käyttö- ja vasta-aiheet, perusteet vaikutusmekanismeista sekä huomioitavat asiat lääkeaineen vasteen seurannassa.
Opinnäytetyön kirjoittamisprosessin aikana selvitettiin yleissairaanhoitajan ydinosaamisen tasoa sekä sen arviointia. Yleissairaanhoitajan osaamisen arvioinnin tulee opiskelun aikana perustua laadullisiin kriteereihin sekä olla kannustavaa. Laadullisilla kriteereillä varmistetaan, että jokainen opiskelija saavuttaa saman osaamisen tason lääkkeiden vaikutusten seurannassa. Opintojen loppuvaiheessa suoritetun valtakunnallisen kokeen arvointi tulee perustua ennalta määriteltyihin määrällisiin kriteereihin, koska valtakunnalisella tasolla arvioinnissa ei voi esiintyä tulkinnanvaraisuuksia. The subject of this thesis is monitoring pharmacotherapeutic efficacy in medical nursing. The purpose of this thesis is to ensure the bachelor of nursing student’s competence of safe pharmacotherapy in medical nursing. The aim of this thesis is to define the necessary knowledge of pharmacology and typical medicine needed in medical nursing and to create evaluation criteria for the bachelor of nursing student’s competence of medical nursing. A literature-based method was used in the development of this thesis.
This thesis was developed for a national project (yleSHarviointi) which objective is to standardize and ensure the core competence of medical nursing. Questions and evaluation criteria are developed based on this thesis for a national final examination of bachelor of nursing education programme.
A bachelor of nursing student needs to comprehend sufficiently about pharmacology and medicament so that it is possible to justify their actions. The field of medical treatment is constantly evolving which forces nurses to properly comprehend pharmacology and the function of unfamiliar medicaments. Nurses need to be able to evaluate their own competence and to evolve and adapt to new changes in medical nursing. A nurse needs to comprehend the most general medicaments, indications and contraindications, basics of actionmechanisms and matters to pay attention to while monitoring the response of medical treatment.
The core competence and it’s evaluation was defined during the writing process of this thesis. A bachelor of nursing student’s evaluation during studying should be based on qualitative criteria and be supportive. Qualitative criteria ensures that every student reaches the same level of competence in monitoring pharmacotherapy. Before graduating, a nurse takes part in a national final examination which evaluation should be based on quantitative criteria. This is because there can not be any variety in the interpretation of the answers.
Opinnäytetyö on tehty yleSHarviointi-hankkeelle. Hankkeen tarkoituksena on yleissairaanhoitajan ammatillisen ydinosaamisen varmistaminen ja yhtenäistäminen valtakunnallisesti. Hankkeelle luodaan opinnäytetyön pohjalta kysymyksiä, väittämiä ja arviointikriteerit yleissairaanhoitajan valtakunnalliseen ydinosaamisen loppukokeeseen.
Yleissairaanhoitajan pitää ymmärtää riittävästi farmakologiasta ja lääkeaineryhmistä, jotta hän kykenee perustelemaan toimintaansa. Farmakologian ymmärrys ohjaa yleissairaanhoitajaa myös kehittymään työssään sekä ymmärtämään myös mahdollisten vieraiden lääkeaineiden toimintaa, mitä lääkehoidon jatkuva kehitys vaatii. Sairaanhoitajan on kyettävä arvioimaan omaa osaamistaan sekä osattava kehittyä ja mukautua uusiin lääkehoidon muutoksiin. Lääkeaineryhmistä sairaanhoitajan tulee tietää yleisimmät lääkeaineet, käyttö- ja vasta-aiheet, perusteet vaikutusmekanismeista sekä huomioitavat asiat lääkeaineen vasteen seurannassa.
Opinnäytetyön kirjoittamisprosessin aikana selvitettiin yleissairaanhoitajan ydinosaamisen tasoa sekä sen arviointia. Yleissairaanhoitajan osaamisen arvioinnin tulee opiskelun aikana perustua laadullisiin kriteereihin sekä olla kannustavaa. Laadullisilla kriteereillä varmistetaan, että jokainen opiskelija saavuttaa saman osaamisen tason lääkkeiden vaikutusten seurannassa. Opintojen loppuvaiheessa suoritetun valtakunnallisen kokeen arvointi tulee perustua ennalta määriteltyihin määrällisiin kriteereihin, koska valtakunnalisella tasolla arvioinnissa ei voi esiintyä tulkinnanvaraisuuksia.
This thesis was developed for a national project (yleSHarviointi) which objective is to standardize and ensure the core competence of medical nursing. Questions and evaluation criteria are developed based on this thesis for a national final examination of bachelor of nursing education programme.
A bachelor of nursing student needs to comprehend sufficiently about pharmacology and medicament so that it is possible to justify their actions. The field of medical treatment is constantly evolving which forces nurses to properly comprehend pharmacology and the function of unfamiliar medicaments. Nurses need to be able to evaluate their own competence and to evolve and adapt to new changes in medical nursing. A nurse needs to comprehend the most general medicaments, indications and contraindications, basics of actionmechanisms and matters to pay attention to while monitoring the response of medical treatment.
The core competence and it’s evaluation was defined during the writing process of this thesis. A bachelor of nursing student’s evaluation during studying should be based on qualitative criteria and be supportive. Qualitative criteria ensures that every student reaches the same level of competence in monitoring pharmacotherapy. Before graduating, a nurse takes part in a national final examination which evaluation should be based on quantitative criteria. This is because there can not be any variety in the interpretation of the answers.