Opas henkilökohtaisen avustajan työnantajille: Case Kuopion vammaispalvelut työnantajamalli
Kejonen, Jaana (2019)
Kejonen, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027790
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Kehittämistyön lopputuloksena toteutettiin opas henkilökohtaisen avustajan työnantajille. Toimeksiantajan Kuopion kaupungin vammaispalveluissa käytetään yhtenä henkilökohtaisen avun palveluna työnantajamallia. Vammainen toimii itse avustajansa työnantajana sekä saa palveluohjausta ja tukea työnantajana toimimiseen vammaispalveluiden avustajakeskukselta. Avustettavien, avustajien, avustajakeskuksen ja sen sidosryhmien taholta esille tuotu tarve selkeästä ja ymmärrettävästä oppaasta työnantajamalliin toimi kehittämistyön innoittajana.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys pohjautuu asiakaslähtöisyyteen ja osallisuuden näkökulmiin vammaisille suunnatuissa palveluissa. Henkilökohtaisen avun järjestämistä lähestytään lain ja asetusten sekä erilaisen lähdeaineiston tutkimisen kautta. Kehittämistyön raportissa aukaistaan yleisellä tasolla Suomessa yleisesti käytössä oleva työnantajamalli, kuntien omien avustajien toteuttama palvelu ja palveluseteli. Kuopion kaupungin henkilökohtaisen avun palveluohjaus ja avustajakeskuksen rooli esitellään työnantajamallin näkökulmasta.
Oppaan sisällön ja olemuksen ideoinnissa käytettiin palvelumuotoilun keinoja selventämään asiakaspolkua ja selkeyttämään avustajakeskuksen tehtäviä työnantajamallin toteuttamisessa ja tuessa. Erilaiset haastattelut ja keskustelut toimivat kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä ja asiakaskysely asiakaslähtöisenä kvantitatiivisena tutki-musmenetelmänä oppaan sisältöä ja olemusta selvitettäessä. Tulosten analysoinnin ja opinnäytetyöntekijän reflektoinnin kautta kiteytyivät oppaan sisältö ja olemus eli oppaan vaatimukset sekä itse opas. Lopullisen muotonsa ja ulkoasunsa opas saa avustajakeskuksen ja kaupungin viestinnän yhteistyönä.
Oppaan jatkokehittämisellä on nähtävissä erilaisia polkuja, kuten painettuna jaettavan oppaan jatkokehittäminen ja asian digitaaliset ilmentymät, muun muassa verkossa oleva opas, Chattibotti ja videot.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys pohjautuu asiakaslähtöisyyteen ja osallisuuden näkökulmiin vammaisille suunnatuissa palveluissa. Henkilökohtaisen avun järjestämistä lähestytään lain ja asetusten sekä erilaisen lähdeaineiston tutkimisen kautta. Kehittämistyön raportissa aukaistaan yleisellä tasolla Suomessa yleisesti käytössä oleva työnantajamalli, kuntien omien avustajien toteuttama palvelu ja palveluseteli. Kuopion kaupungin henkilökohtaisen avun palveluohjaus ja avustajakeskuksen rooli esitellään työnantajamallin näkökulmasta.
Oppaan sisällön ja olemuksen ideoinnissa käytettiin palvelumuotoilun keinoja selventämään asiakaspolkua ja selkeyttämään avustajakeskuksen tehtäviä työnantajamallin toteuttamisessa ja tuessa. Erilaiset haastattelut ja keskustelut toimivat kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä ja asiakaskysely asiakaslähtöisenä kvantitatiivisena tutki-musmenetelmänä oppaan sisältöä ja olemusta selvitettäessä. Tulosten analysoinnin ja opinnäytetyöntekijän reflektoinnin kautta kiteytyivät oppaan sisältö ja olemus eli oppaan vaatimukset sekä itse opas. Lopullisen muotonsa ja ulkoasunsa opas saa avustajakeskuksen ja kaupungin viestinnän yhteistyönä.
Oppaan jatkokehittämisellä on nähtävissä erilaisia polkuja, kuten painettuna jaettavan oppaan jatkokehittäminen ja asian digitaaliset ilmentymät, muun muassa verkossa oleva opas, Chattibotti ja videot.