Sairaanhoitajaopiskelijan kliininen osaaminen ja osaamisen arviointi kehitysvammahoitotyössä
Jaakola, Jasmin; Isaksson, Pinja (2019)
Jaakola, Jasmin
Isaksson, Pinja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027763
Tiivistelmä
Sairaanhoitajakoulutus elää muutosvaihetta jossa koulutusta kehitetään vastaamaan paremmin tulevaisuuden haasteita. Opinnäytetyö toteutettiin osana opetus- ja kulttuuriministeriön tukemaa, ja Savonia ammattikorkeakoulun koordinoimaa Yleissairaanhoitajan (180 op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittäminen (yleSHarviointi) – hanketta. Hankkeen tarkoituksena on muun muassa yhtenäistää koulutuksen sisältöä kansallisesti ja kehittää koulutusta vastaamaan paremmin tulevaisuuden tarpeisiin.
Työssä määritellään kirjallisuuden perusteella mitä asioita sairaanhoitajaopiskelijan tulee tietää ja osata kehitysvammahoitotyöstä. Tarkoituksena tässä opinnäytetyössä on selvittää mitä kliinistä osaamista sairaanhoitajaopiskelijalla tulee olla kehitysvammahoitotyössä ja miten osaamista voidaan arvioida. Tavoitteena on luoda arviointimenetelmiä ja -kriteerejä minkä avulla voidaan arvioida sairaanhoitajaopiskelijan kliinistä osaamista kehitysvammahoitotyössä, objective structured clinical examination (OSCE) – arviointimenetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyössä kuvaillut simulaatiotilanteet perustuvat työn teoriaosuuteen ja niitä voidaan tulevaisuudessa käyttää koulutuksessa.
Työ toteutetaan laadullisena tutkimuksena soveltaen kirjallisuusperustaista tutkimusmetodia. Luotettavuutta käytettyyn kirjallisuuteen arvioidaan muun muassa niiden tuoreuden, kirjoittajien pätevyyden ja julkaisijoiden kriittisellä tarkastuksella.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kehitysvammahoitotyön keskeisimpiä menetelmiä, joita tulevaisuudessa on hyvä tarkentaa. Simulaatiotilanteiden pilotointi ja kehittäminen soveltuvat hyvin jatkotutkimusaiheiksi, kuten myös miten sairaanhoitaja voi avustaa kehitysvammaisten motoristen, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen kehittymisessä. The nurse degree programme is facing new challenges, and the programme is being reconstructed to better answer the future needs. This thesis is part of a project called the Development of standardized national professional competency evaluation for generalist registered nurses (180 ECTS), that is supported by the Ministry of Education and Culture, and is coordinated by Savonia University of Applied Sciences. The project’s aim is to unify the nurse degree programme nationwide and to develop the programme to better answer the future challenges, as well as to develop new evaluation methods.
This bachelor’s thesis provides insight into what undergraduate nurses need to know when working with intellectually disabled. The purpose of this study is to clarify what clinical competences the undergraduate nurses need when working with intellectually disabled, and how to evaluate the clinical competencies. The aim is to develop methods and criteria to evaluate the clinical competence of the undergraduate nurses, and to evaluate the competence according to the objective structured clinical examination (OSCE)–method. The cases provided in this thesis are based on the theoretical base provided, and are to be used in the future of the nurse degree programme.
The thesis is made as a qualitative study, applying a literature-based research method. Reliability is evaluated critically according to the freshness of the used studies, the writers’ competence and how recognizable the publishers are in the field.
Piloting the simulation based cases, and developing them accordingly should be researched on. Future research should be made on the rehabilitation methods, especially how nurses can assist a intellectually disabled child’s motorical, psychological and social skills.
Työssä määritellään kirjallisuuden perusteella mitä asioita sairaanhoitajaopiskelijan tulee tietää ja osata kehitysvammahoitotyöstä. Tarkoituksena tässä opinnäytetyössä on selvittää mitä kliinistä osaamista sairaanhoitajaopiskelijalla tulee olla kehitysvammahoitotyössä ja miten osaamista voidaan arvioida. Tavoitteena on luoda arviointimenetelmiä ja -kriteerejä minkä avulla voidaan arvioida sairaanhoitajaopiskelijan kliinistä osaamista kehitysvammahoitotyössä, objective structured clinical examination (OSCE) – arviointimenetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyössä kuvaillut simulaatiotilanteet perustuvat työn teoriaosuuteen ja niitä voidaan tulevaisuudessa käyttää koulutuksessa.
Työ toteutetaan laadullisena tutkimuksena soveltaen kirjallisuusperustaista tutkimusmetodia. Luotettavuutta käytettyyn kirjallisuuteen arvioidaan muun muassa niiden tuoreuden, kirjoittajien pätevyyden ja julkaisijoiden kriittisellä tarkastuksella.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kehitysvammahoitotyön keskeisimpiä menetelmiä, joita tulevaisuudessa on hyvä tarkentaa. Simulaatiotilanteiden pilotointi ja kehittäminen soveltuvat hyvin jatkotutkimusaiheiksi, kuten myös miten sairaanhoitaja voi avustaa kehitysvammaisten motoristen, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen kehittymisessä.
This bachelor’s thesis provides insight into what undergraduate nurses need to know when working with intellectually disabled. The purpose of this study is to clarify what clinical competences the undergraduate nurses need when working with intellectually disabled, and how to evaluate the clinical competencies. The aim is to develop methods and criteria to evaluate the clinical competence of the undergraduate nurses, and to evaluate the competence according to the objective structured clinical examination (OSCE)–method. The cases provided in this thesis are based on the theoretical base provided, and are to be used in the future of the nurse degree programme.
The thesis is made as a qualitative study, applying a literature-based research method. Reliability is evaluated critically according to the freshness of the used studies, the writers’ competence and how recognizable the publishers are in the field.
Piloting the simulation based cases, and developing them accordingly should be researched on. Future research should be made on the rehabilitation methods, especially how nurses can assist a intellectually disabled child’s motorical, psychological and social skills.