Raamattu ja kirkon historia Suomen ja Ruotsin nykyisten kanttorin virkojen taustalla
Hoikkala, Eero (2019)
Hoikkala, Eero
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027743
Tiivistelmä
Työn aihe nousi mielenkiinnosta verrata Ruotsin ja Suomen nykyistä kanttorikoulutusta ja virkaa sekä kummankin maan kirkkomuusikkoja koskevaa lainsäädäntöä. Koska maillamme on pitkä yhteinen Ruotsin vallan ajanjakso ja sitä seurannut Suomen Venäjän vallan aika, oli mielenkiintoista selvittää, miten kirkkomuusikkojen yhteydet entiseen emämaahan toimivat autonomian aikana. Koska jumalanpalvelusmusiikin tulee palvella kirkon arvomaailmaa, joka perustuu Raamattuun, kiinnostuin tutustumaan sekä Vanhan Testamentin että Uuden Testamentin kuvauksiin jumalanpalvelusmusiikista. Tästä etenin kirkon historian kautta Suomen ja Ruotsin nykypäivään. Tavoitteena oli selvittää, onko jumalanpalvelusmusiikissa samoja piirteitä eri aikoina, miten työ on eri aikoina järjestetty ja minkälaiset lait ja säädökset ovat eri aikoina liittyneet jumalanpalvelusmuusikkojen ammatteihin. Nämä historiaa taaksepäin katsovat selvitykset auttavat ehkä ymmärtämään nykyistä Suomen ja Ruotsin kirkon murrosta.
Työ perustuu kirjallisiin lähteisiin. Kirjallisuutta Suomen ja Ruotsin kirkon historiasta oli melko niukasti saatavilla. Nykytilanteen tarkastelussa käytin nettilähteitä sekä lakiteksteistä että koulutusohjelmista kirjoittaessani.
Jumalanpalveluselämään on aina kuulunut musiikki. Kirkolle muodostui vähitellen keskeinen kansansivistystehtävä ja myös kirkkomusiikista vastaavilta alettiin edellyttää musiikkiin liittyvää osaamista. Kirkon historian eri vaiheissa, eri vallanpitäjien ja opillisten tulkintojen aikoina on musiikille asetettu erilaisia vaatimuksia. Myös seurakuntalaisten osallistuminen on riippunut ajan hengestä. Kirkkomusiikilla on ollut nousu- ja laskukausia. Kirkkomuusikon työkuvaan on kuulunut ajoittain paljon muitakin velvollisuuksia kuin musiikista vastaaminen.
Nykyisessä Suomen ja Ruotsin kanttorin työssä ja koulutuksessa on paljon samoja asioita, mutta myös eroja löytyy. Kummassakin maassa kirkot kamppailevat jäsenkadon ja niukkenevien taloudellisten resurssien kanssa. Myös mielenkiinto kirkon virkaan on vähentynyt. Ruotsissa ei joka vuosi ole voitu aloittaa opintoja opiskelijapulan takia. Historian vaiheista voi löytää myös käyttökelpoisia ratkaisuja vapaaehtoisten sitouttamiseen kirkon musiikkitoimintaan. Jos kirkkomuusikon työtehtävät eivät täytä koko kanttorin työaikaa, menneestä ajasta voi ottaa oppia, mitä muuta kanttori voisi tehdä saadakseen täyden työajan. Monilla saattaa olla muitakin tutkintoja. Eri osaamisalueilta olisi löydettävissä sopivia ammatillisia kokonaisuuksia. The idea of my thesis emerged from my interest to compare cantor education and church musician post today in Finland and Sweden. The comparison of legislation is included in this thesis. Due to the long common history between Sweden and Finland and the period of the Finnish autonomy as a part of Russia, I was interested to learn about the connections of the Finnish church musicians to Sweden during the autonomy era. The church music should proclaim the values of the Christian Church based on the Bible. I was interested in getting to know the descriptive references of the Old and the New Testament to the church music. From those eras I proceeded to the present via the Christian Church history. My purpose was to explore if the music in ecclesia has had identic features in different eras. My aim was also to compare the working and the legal rules regarding church musicians. Exploring the history may help understanding the contemporary evolution in the churches of Finland and Sweden.
The thesis is based on literature sources. There was quite little literature available about the history of the Finnish and Swedish churches. I used web-articles for exploring the contemporary legal rules and the education systems. Music has always been an important part of worship service in church. Church has had a key role in educating the people. Along centuries have the expectations and demands on musical skills raised, regarding church musicians. In different eras of history has music been targeted by requirements emerging from different authorities and dogmatic branches. The musical activity of the church members has also varied. Church music has experimented growths and recessions. Church musicians have in some eras had many other than musical responsibilities.
Cantor job and education today in Finland and Sweden have both similarities and differences. Both churches are starving with lack of members and decreasing economic resources. The appeal of church musician job is also in a current recession. In Sweden there have been cancelled academic periods due to the lack of students. History may teach our generation how to get volunteers involved in taking responsibility in church music. If a church or a parish can’t recruit a full-time church musician, the centuries in the past can give us hints of solutions. Some cantors may have other diplomas or professional skills to accomplish the post.
Työ perustuu kirjallisiin lähteisiin. Kirjallisuutta Suomen ja Ruotsin kirkon historiasta oli melko niukasti saatavilla. Nykytilanteen tarkastelussa käytin nettilähteitä sekä lakiteksteistä että koulutusohjelmista kirjoittaessani.
Jumalanpalveluselämään on aina kuulunut musiikki. Kirkolle muodostui vähitellen keskeinen kansansivistystehtävä ja myös kirkkomusiikista vastaavilta alettiin edellyttää musiikkiin liittyvää osaamista. Kirkon historian eri vaiheissa, eri vallanpitäjien ja opillisten tulkintojen aikoina on musiikille asetettu erilaisia vaatimuksia. Myös seurakuntalaisten osallistuminen on riippunut ajan hengestä. Kirkkomusiikilla on ollut nousu- ja laskukausia. Kirkkomuusikon työkuvaan on kuulunut ajoittain paljon muitakin velvollisuuksia kuin musiikista vastaaminen.
Nykyisessä Suomen ja Ruotsin kanttorin työssä ja koulutuksessa on paljon samoja asioita, mutta myös eroja löytyy. Kummassakin maassa kirkot kamppailevat jäsenkadon ja niukkenevien taloudellisten resurssien kanssa. Myös mielenkiinto kirkon virkaan on vähentynyt. Ruotsissa ei joka vuosi ole voitu aloittaa opintoja opiskelijapulan takia. Historian vaiheista voi löytää myös käyttökelpoisia ratkaisuja vapaaehtoisten sitouttamiseen kirkon musiikkitoimintaan. Jos kirkkomuusikon työtehtävät eivät täytä koko kanttorin työaikaa, menneestä ajasta voi ottaa oppia, mitä muuta kanttori voisi tehdä saadakseen täyden työajan. Monilla saattaa olla muitakin tutkintoja. Eri osaamisalueilta olisi löydettävissä sopivia ammatillisia kokonaisuuksia.
The thesis is based on literature sources. There was quite little literature available about the history of the Finnish and Swedish churches. I used web-articles for exploring the contemporary legal rules and the education systems. Music has always been an important part of worship service in church. Church has had a key role in educating the people. Along centuries have the expectations and demands on musical skills raised, regarding church musicians. In different eras of history has music been targeted by requirements emerging from different authorities and dogmatic branches. The musical activity of the church members has also varied. Church music has experimented growths and recessions. Church musicians have in some eras had many other than musical responsibilities.
Cantor job and education today in Finland and Sweden have both similarities and differences. Both churches are starving with lack of members and decreasing economic resources. The appeal of church musician job is also in a current recession. In Sweden there have been cancelled academic periods due to the lack of students. History may teach our generation how to get volunteers involved in taking responsibility in church music. If a church or a parish can’t recruit a full-time church musician, the centuries in the past can give us hints of solutions. Some cantors may have other diplomas or professional skills to accomplish the post.