Turvakehikon suunnittelu
Koliseva, Otto (2019)
Koliseva, Otto
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027700
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli perehtyä ralliauton turvakehikon suunnitteluun ja 3D-mallinnukseen sekä tarkasteluun FEM-ohjelmistolla. Työn tavoitteena tutkia eroja muutamien erilaisten turvakehikkovariaatioiden ja putkiprofiileiden eroja ja luoda tulosten pohjalta kevyt ja kestävä turvakehikko FIN-R 2WD -luokan Renault Clioon. Turvakehikon suunnittelussa jouduttiin ottamaan huomioon AKK:n teknisten sääntöjen asettamat yleiset vaatimukset turvakehikolle sekä kohdeajoneuvon ja luokan aiheuttamat lisävaatimukset.
Turvakehikosta luotiin kolme erilaista variaatiota AKK:n teknisten sääntöjen mukaisesti. 3D-mallit luotiin Autodesk Inventor 2019 -ohjelmistolla ja niiden analysointi tehtiin Ansys 2019 R3 -ohjelmistolla. Analysoinnin pohjana käytettiin kuvitteellisia törmäystilanteita ja niissä syntyviä voimia. Voimien kehikoihin aiheuttamia muodonmuutoksia ja jännityksiä vertailtiin eri variaatioiden välillä ja maksimiarvot taulukoitiin analysoinnin helpottamiseksi.
Kehikon eri variaatioiden analysoinnin ja johtopäätösten perusteella valikoitiin paras variaatio toteutettavaksi kohdeajoneuvoon. Kehikon valinta painottui vahvasti kestävyyteen, mutta myös kehikon paino ja valmistustekniset seikat otettiin huomioon.
Turvakehikosta luotiin kolme erilaista variaatiota AKK:n teknisten sääntöjen mukaisesti. 3D-mallit luotiin Autodesk Inventor 2019 -ohjelmistolla ja niiden analysointi tehtiin Ansys 2019 R3 -ohjelmistolla. Analysoinnin pohjana käytettiin kuvitteellisia törmäystilanteita ja niissä syntyviä voimia. Voimien kehikoihin aiheuttamia muodonmuutoksia ja jännityksiä vertailtiin eri variaatioiden välillä ja maksimiarvot taulukoitiin analysoinnin helpottamiseksi.
Kehikon eri variaatioiden analysoinnin ja johtopäätösten perusteella valikoitiin paras variaatio toteutettavaksi kohdeajoneuvoon. Kehikon valinta painottui vahvasti kestävyyteen, mutta myös kehikon paino ja valmistustekniset seikat otettiin huomioon.