Metroaseman logistiikka maanrakennustöissä
Kuusisto, Jasse (2019)
Kuusisto, Jasse
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927694
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli metroaseman logistiikka maanrakennustöissä. Opinnäytetyössä on käsitelty logistiikan haasteita ja mahdollisia ratkaisuja. Lisäksi opinnäytetyössä on perehdytty massansiirron suunnitteluun ja asioihin, joita tunnelityömaalla tulee ottaa huomioon logistiikkaa hoitaessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi GRK Infra Oy. Opinnäyteyössä on hyödynnetty GRK Infra Oyn työmaata Länsimetron Finnoon asemalla. Finnoon asema toimii väliasemana Helsinki-Espoo välisellä metrolinjalla. Opinnäytetyön tekemisessä on käytetty hyödyksi myös asiantuntijoiden tietotaitoa haastattelujen muodossa.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että logistiikka ja sen hoitaminen kunnollisesti on merkittävä kilpailuetu muita yrityksiä vastaan. Monella yrityksellä on varmasti varaa kehittyä vielä huomattavastikin logistiikassa. Logistiikka sisältää kokonaisuudessaan tavaroiden materiaalivirtaa ja niihin liittyvää informaatiovirtaa. Materiaalivirrat ovat vielä jaettu kolmeen osa-alueeseen: tulologistiikkaan, sisälogistiikkaan ja lähtölogistiikkaan. Suomessa toimivien teollisuuden ja kaupan alan yritysten logistiikka- ja kuljetuskustannukset olivat yrityksien liikevaihdosta vuonna 2017 keskimäärin 14,1%.
Lopputuloksena on kattava maanrakennuksen logistiikkaan keskittyvä opinnäytetyö. Opinnäytetyöstä saa kokonaisvaltaisen kuvan metroaseman maanrakennustöiden logistiikan haasteista ja saa lähtökohdan valmistautua niihin
Opinnäytetyössä saatiin selville, että logistiikka ja sen hoitaminen kunnollisesti on merkittävä kilpailuetu muita yrityksiä vastaan. Monella yrityksellä on varmasti varaa kehittyä vielä huomattavastikin logistiikassa. Logistiikka sisältää kokonaisuudessaan tavaroiden materiaalivirtaa ja niihin liittyvää informaatiovirtaa. Materiaalivirrat ovat vielä jaettu kolmeen osa-alueeseen: tulologistiikkaan, sisälogistiikkaan ja lähtölogistiikkaan. Suomessa toimivien teollisuuden ja kaupan alan yritysten logistiikka- ja kuljetuskustannukset olivat yrityksien liikevaihdosta vuonna 2017 keskimäärin 14,1%.
Lopputuloksena on kattava maanrakennuksen logistiikkaan keskittyvä opinnäytetyö. Opinnäytetyöstä saa kokonaisvaltaisen kuvan metroaseman maanrakennustöiden logistiikan haasteista ja saa lähtökohdan valmistautua niihin