Case Poke: Kuluttajan ja tuottajan vuorovaikutuksen parantaminen tulevaisuuden navetassa
Tarvainen, Tiina (2019)
Tarvainen, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927653
Tiivistelmä
Nykyisessä elintarvikeketjussa kuluttaja ja tuottaja ovat sen ääripäissä. Tämän seurauksena vuoropuhelu näiden kahden välillä on vähäistä. Tällöin tieto ei kulje ketjun ääripäistä toiseen, minkä seurauksena kuluttajat ovat vieraantuneet alkutuotannosta ja tuottajat eivät ole tietoisia kuluttajien tarpeista. Elintason nousun myötä kuluttajat ovat kiinnostuneet yhä enemmän ruuan tuotannon vastuullisuudesta. Tuottajien tulisi tietää kuluttajien tarpeista enemmän, jotta he osaisivat vastata niihin.
Työn tavoitteena oli selvittää, millä tavalla Poken maitotilalla voidaan parantaa vuorovaikutusta tuottajan ja kuluttajan välillä. Työssä tutkittiin, mitkä vuoropuhelun reitit oli koettu hyviksi/huonoiksi ja mitä parannettavaa niissä olisi. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitkä olisivat mahdollisia uusia reittejä keskustelulle ja mitä kuluttajat haluaisivat tietää maidontuotannosta. Tutkimusotteena käytettiin kvantitatiivista tutkimusta.
Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn avulla ja kohderyhmänä olivat 16−30 -vuotiaat nuoret Jyväskylän, Saarijärven ja Petäjäveden alueilta. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 181. Tulosten mukaan kuluttajista noin puolet olivat keskustelleet tuottajien kanssa ja yleisimmin se tapahtui tuttava- tai perhepiirissä olevien maaseutuyrittäjien kanssa.
Erityisen hyvänä keskustelun reittinä oltiin koettu sosiaalinen media ja siellä olevat tuottajien kirjoitukset. Poken tuleekin painottaa sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan keskusteluun, sillä se olisi mieluista vuoropuhelua erityisesti niille, jotka eivät ole aiemmin vuoropuhelleet tuottajien kanssa. Tietoa haluttaisiin saada erityisesti eläinten hyvinvoinnista ja maidon laadusta/terveellisyydestä. Yllättävää on, että vähiten taas haluttaisiin tietää maidontuotannon ympäristövaikutuksista.
Työn tavoitteena oli selvittää, millä tavalla Poken maitotilalla voidaan parantaa vuorovaikutusta tuottajan ja kuluttajan välillä. Työssä tutkittiin, mitkä vuoropuhelun reitit oli koettu hyviksi/huonoiksi ja mitä parannettavaa niissä olisi. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitkä olisivat mahdollisia uusia reittejä keskustelulle ja mitä kuluttajat haluaisivat tietää maidontuotannosta. Tutkimusotteena käytettiin kvantitatiivista tutkimusta.
Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn avulla ja kohderyhmänä olivat 16−30 -vuotiaat nuoret Jyväskylän, Saarijärven ja Petäjäveden alueilta. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 181. Tulosten mukaan kuluttajista noin puolet olivat keskustelleet tuottajien kanssa ja yleisimmin se tapahtui tuttava- tai perhepiirissä olevien maaseutuyrittäjien kanssa.
Erityisen hyvänä keskustelun reittinä oltiin koettu sosiaalinen media ja siellä olevat tuottajien kirjoitukset. Poken tuleekin painottaa sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan keskusteluun, sillä se olisi mieluista vuoropuhelua erityisesti niille, jotka eivät ole aiemmin vuoropuhelleet tuottajien kanssa. Tietoa haluttaisiin saada erityisesti eläinten hyvinvoinnista ja maidon laadusta/terveellisyydestä. Yllättävää on, että vähiten taas haluttaisiin tietää maidontuotannon ympäristövaikutuksista.