Kartoitus koulutusmatkailun ja -viennin nykytilasta Etelä-Savon alueella
Ollikainen, Tuomas (2019)
Ollikainen, Tuomas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista koulutusmatkailua ja -vientiä Etelä-Savossa on jo järjestetty yritysten ja oppilaitosten toimesta. Vastaavaa kartoitusta koulutusmatkailusta ja -viennistä Etelä-Savossa ei ollut tehty, ja koulutusmatkailutrendin kasvaessa lähtökohtien selvittäminen koettiin tarpeelliseksi. Tutkittavia asioita koulutusmatkailusta olivat järjestämiseen liittyvät seikat, markkinointi ja palveluista saatu palaute sekä toteutunut ja potentiaalinen yhteistyö matkailualan yritysten ja oppilaitosten välillä. Tutkimukseen valikoitui lopulta vain neljä yritystä, joissa koulutusmatkailua oli järjestetty joko itse tai asiakkaan toimesta. Etelä-Savon Ammattiopisto valikoitui tutkimukseen koulutusviennin osalta.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla, jotka suoritettiin loppusyksystä 2019. Haastatteluista selvisi, että koulutusmatkailua ei ole järjestetty juurikaan Etelä-Savon alueen yritysten toimesta. Kahdessa yrityksessä neljästä koulutusmatkailua ei ollut järjestetty itse taloudellisista syistä, vaan asiakkaat olivat itse järjestäneet yritysten tiloissa koulutusmatkailua. Kahdessa muussa yrityksessä koulutusmatkailua oli itse järjestetty.
Koulutusmatkailijat olivat pääsääntöisesti ulkomaalaisia asiakasryhmiä Venäjältä, Kiinasta, Yhdysvalloista, Italiasta ja Australiasta, joiden ikähaarukka oli aina 4-vuotiaista työikäisiin asti. Koulutusmatkailua järjestettiin mm. leirikoulujen ja yritysten tutustumiskierrosten muodossa. Järjestämispaikkoina toimivat kummassakin yrityksessä yritysten omat tilat sekä niiden lähiympäristö. Luonto ja luonnossa tehtävät aktiviteetit olivat keskeisiä teemoja koulutusmatkoissa. Yhteistyötä koulutusmatkailun järjestämisessä ja markkinoinnissa oli ollut muiden yritysten ja tahojen kanssa, mutta sitä toivottiin olevan enemmänkin oppilaitosten kanssa. Palaute oli ollut hyvää, ja myös joitain kehittämisehdotuksia oli saatu.
Oppilaitoksessa puolestaan oli tehty koulutusvientiä, jossa pääasiallisina asiakkaina olivat olleet venäläiset ja ranskalaiset koulutusorganisaatiot. Koulutusviennin tuotteina oli ollut erilaisia tutustumiskierroksia oppilaitokseen, täydennyskoulutuksia sekä yksittäinen kokonainen ammattitutkinto, joka myytiin Venäjälle. Koulutusviennin asiakkaiden palautteesta oli selvinnyt kiinnostusta myös perusasteen oppilaitoksien tutustumiskierroksiin.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla, jotka suoritettiin loppusyksystä 2019. Haastatteluista selvisi, että koulutusmatkailua ei ole järjestetty juurikaan Etelä-Savon alueen yritysten toimesta. Kahdessa yrityksessä neljästä koulutusmatkailua ei ollut järjestetty itse taloudellisista syistä, vaan asiakkaat olivat itse järjestäneet yritysten tiloissa koulutusmatkailua. Kahdessa muussa yrityksessä koulutusmatkailua oli itse järjestetty.
Koulutusmatkailijat olivat pääsääntöisesti ulkomaalaisia asiakasryhmiä Venäjältä, Kiinasta, Yhdysvalloista, Italiasta ja Australiasta, joiden ikähaarukka oli aina 4-vuotiaista työikäisiin asti. Koulutusmatkailua järjestettiin mm. leirikoulujen ja yritysten tutustumiskierrosten muodossa. Järjestämispaikkoina toimivat kummassakin yrityksessä yritysten omat tilat sekä niiden lähiympäristö. Luonto ja luonnossa tehtävät aktiviteetit olivat keskeisiä teemoja koulutusmatkoissa. Yhteistyötä koulutusmatkailun järjestämisessä ja markkinoinnissa oli ollut muiden yritysten ja tahojen kanssa, mutta sitä toivottiin olevan enemmänkin oppilaitosten kanssa. Palaute oli ollut hyvää, ja myös joitain kehittämisehdotuksia oli saatu.
Oppilaitoksessa puolestaan oli tehty koulutusvientiä, jossa pääasiallisina asiakkaina olivat olleet venäläiset ja ranskalaiset koulutusorganisaatiot. Koulutusviennin tuotteina oli ollut erilaisia tutustumiskierroksia oppilaitokseen, täydennyskoulutuksia sekä yksittäinen kokonainen ammattitutkinto, joka myytiin Venäjälle. Koulutusviennin asiakkaiden palautteesta oli selvinnyt kiinnostusta myös perusasteen oppilaitoksien tutustumiskierroksiin.