Asiakasviestintäkanavien kehittäminen: Yritys X
Visti, Sanna (2019)
Visti, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827433
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutustua yritys X:n tapoihin viestiä asiakkailleen ja kartoittaa yrityksen tiedottavan asiakasviestinnän nykytila. Tavoitteena on selvittää, kuinka toimivaa ja tarkoituksenmukaista viestintä eri asiakaskanavilla on ja miten sitä voitaisiin mahdollisesti parantaa. Tutkimuksen toimeksiantaja on yritys X.
Työn teoriaosuudessa keskitytään viestinnän perusteisiin ja käydään läpi erilaisia yritysviestinnän keinoja ja kanavia. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen menetelmä ja tutkimusaineisto kerättiin haastatteluiden avulla sekä puhelimitse että sähköpostitse.
Tutkimuksessa keskitytään yrityksen asiakasviestintään eli tarkemmin niihin ohjeisiin ja tiedotteisiin, joita julkaistaan yrityksen asiakasviestintäkanavilla. Asiakasviestintäkanavina toimivat yrityksen internetsivut, asiakassivustot sekä sähköposti.
Yhteenvetona voidaan todeta, että yrityksen tiedottavaa asiakasviestintää tulee kehittää tulevaisuudessa yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Yrityksen oma extranet-sivusto yhtenäistäisi ja selkeyttäisi julkaistavaa kokonaisuutta ja palvelisi asiakkaita paremmin oikein hyödynnettynä. Yrityksen asiakasviestintä koetaan tällä hetkellä puutteelliseksi, mutta yritys aikoo tulevaisuudessa panostaa asiakasviestinnän kehittämiseen ja parhaiden menetelmien löytämiseen. The purpose of this thesis is to explore company X's ways of communicating with its customers and to map the current state of corporate communication with customers. The aim is to find out how effective and appropriate communication across different customer channels is and how it could be improved. The study was commissioned by company X.
The theoretical part of the thesis focuses on the basics of communication and explores the various means and channels of corporate communication. The qualitative method was chosen as the research method and the research material was collected through interviews both by telephone and e-mail.
The study focuses on company’s customer communications, more specifically on the instructions and bulletins that are published on the company's customer communications channels. Customer communication channels include the company's website, customer websites and e-mail.
To sum up, the company needs to develop its customer communications in the future in cooperation with its customers. The company's own extranet site would unify and clarify the publication and serve its customers better by making the best use of it. The company's customer communication is currently perceived as deficient, but the company intends to invest in developing customer communication and finding the best methods in the future.
Työn teoriaosuudessa keskitytään viestinnän perusteisiin ja käydään läpi erilaisia yritysviestinnän keinoja ja kanavia. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen menetelmä ja tutkimusaineisto kerättiin haastatteluiden avulla sekä puhelimitse että sähköpostitse.
Tutkimuksessa keskitytään yrityksen asiakasviestintään eli tarkemmin niihin ohjeisiin ja tiedotteisiin, joita julkaistaan yrityksen asiakasviestintäkanavilla. Asiakasviestintäkanavina toimivat yrityksen internetsivut, asiakassivustot sekä sähköposti.
Yhteenvetona voidaan todeta, että yrityksen tiedottavaa asiakasviestintää tulee kehittää tulevaisuudessa yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Yrityksen oma extranet-sivusto yhtenäistäisi ja selkeyttäisi julkaistavaa kokonaisuutta ja palvelisi asiakkaita paremmin oikein hyödynnettynä. Yrityksen asiakasviestintä koetaan tällä hetkellä puutteelliseksi, mutta yritys aikoo tulevaisuudessa panostaa asiakasviestinnän kehittämiseen ja parhaiden menetelmien löytämiseen.
The theoretical part of the thesis focuses on the basics of communication and explores the various means and channels of corporate communication. The qualitative method was chosen as the research method and the research material was collected through interviews both by telephone and e-mail.
The study focuses on company’s customer communications, more specifically on the instructions and bulletins that are published on the company's customer communications channels. Customer communication channels include the company's website, customer websites and e-mail.
To sum up, the company needs to develop its customer communications in the future in cooperation with its customers. The company's own extranet site would unify and clarify the publication and serve its customers better by making the best use of it. The company's customer communication is currently perceived as deficient, but the company intends to invest in developing customer communication and finding the best methods in the future.