Työnantajamielikuvan merkitys rekrytoinnissa ravintola-alalla sekä rekrytointikanavat
Eronen, Tiina (2019)
Eronen, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827434
Tiivistelmä
Työnantajamielikuvan merkitys on noussut tänä päivänä tärkeään asemaan työntekijöiden houkuttelemisessa yrityksiin ja positiivisen mielikuvan tärkeys rekrytoinnissa korostuu koko ajan enenemässä määrin. Ajan saatossa muuttuneet rekrytointikanavat tuovat uudenlaista haastetta rekrytointiin ja myös tätä kautta työnantajamielikuvaan.
Tämän lopputyön tarkoitus on herätellä matkailu- ja ravitsemisalan yrityksiä kohentamaan työnantajamielikuvaansa. Työstä hyötyvät myös opiskelija sekä nuoret alan esimiehet.
Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään hotelli- ja ravintola-alan yrityksiltä mistä työnantajamielikuva rakentuu ja mitä erilaisia kanavia yritykset käyttävät työantajamielikuvaansa markkinointiin. Saavatko yrityksen työntekijät somettaa omasta työpaikastaan ja tekevätkö he sitä. Sillä tällä tavalla saadaan työnantajamielikuvaa monesti kohennettua, kun jaetaan yrityksen työtekijöiden tarinoita. Lisäksi yrityksiltä tiedusteltiin, miten ne viestivät heidän visiosta ja arvoistaan esimerkiksi yrityksen nettisivuilla ja mitä erilaisia sosiaalisen rekrytointikanavia ne käyttävät rekrytoinnin tukena.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään yrityksen työnantajamielikuvaa sen nykytilan analysointia, mistä se rakentuu, miten siitä viestitään, mitkä ovat sen mittarit ja kustannusvaikutukset. Olennaisena osana työtä on myös rekrytointi ja erilaiset rekrytointikanavat. Teoriaosuuden kokoamiseksi lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä erilaisia internet-verkkolähteitä monipuolisesti. Työnantajamielikuvasta on suhteellisen vähän Suomen kielistä painettua materiaalia saatavilla ja tämän vuoksi olen käyttänyt työssäni paljon internetmateriaalia.
Tutkimusongelmaa selvitettiin lähettämällä kuudelle (6) Pohjois-Savolaiselle hotelli- ja ravintola-alan yritykselle kysely. Kyselyyn valikoitui eri tyyppisiä alan yrityksiä kuten hotelli-ravintoloita, kylpylöitä ja à la carte ravintoloita.
Kyselytuloksien avulla saatiin kartoitettua mitä yritykset mieltävät työnantajamielikuvaksi, sosiaalisen median käytön nykytilaa sekä erilaisten perinteisempien rekrytointikanavien käyttöä. Työnantajamielikuvan rakentamisen kannalta on olennaista, että yritykset julkaisevat avoimet työpaikat yrityksen omilla nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Nykyään olisi myös tärkeää, että yritys viestisi nettisivuillaan arvonsa ja visionsa. Nämä vaikuttavat olennaisesti myös työnantajamielikuvaan ja työntekijöiden halukkuuteen hakeutua yritykseen töihin. Kohtaavatko yrityksen ja työnhakijan arvot toisensa, voiko hakija sitoutua yrityksen arvoihin ja olla niistä ylpeä työssään.
Tämän lopputyön tarkoitus on herätellä matkailu- ja ravitsemisalan yrityksiä kohentamaan työnantajamielikuvaansa. Työstä hyötyvät myös opiskelija sekä nuoret alan esimiehet.
Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään hotelli- ja ravintola-alan yrityksiltä mistä työnantajamielikuva rakentuu ja mitä erilaisia kanavia yritykset käyttävät työantajamielikuvaansa markkinointiin. Saavatko yrityksen työntekijät somettaa omasta työpaikastaan ja tekevätkö he sitä. Sillä tällä tavalla saadaan työnantajamielikuvaa monesti kohennettua, kun jaetaan yrityksen työtekijöiden tarinoita. Lisäksi yrityksiltä tiedusteltiin, miten ne viestivät heidän visiosta ja arvoistaan esimerkiksi yrityksen nettisivuilla ja mitä erilaisia sosiaalisen rekrytointikanavia ne käyttävät rekrytoinnin tukena.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään yrityksen työnantajamielikuvaa sen nykytilan analysointia, mistä se rakentuu, miten siitä viestitään, mitkä ovat sen mittarit ja kustannusvaikutukset. Olennaisena osana työtä on myös rekrytointi ja erilaiset rekrytointikanavat. Teoriaosuuden kokoamiseksi lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä erilaisia internet-verkkolähteitä monipuolisesti. Työnantajamielikuvasta on suhteellisen vähän Suomen kielistä painettua materiaalia saatavilla ja tämän vuoksi olen käyttänyt työssäni paljon internetmateriaalia.
Tutkimusongelmaa selvitettiin lähettämällä kuudelle (6) Pohjois-Savolaiselle hotelli- ja ravintola-alan yritykselle kysely. Kyselyyn valikoitui eri tyyppisiä alan yrityksiä kuten hotelli-ravintoloita, kylpylöitä ja à la carte ravintoloita.
Kyselytuloksien avulla saatiin kartoitettua mitä yritykset mieltävät työnantajamielikuvaksi, sosiaalisen median käytön nykytilaa sekä erilaisten perinteisempien rekrytointikanavien käyttöä. Työnantajamielikuvan rakentamisen kannalta on olennaista, että yritykset julkaisevat avoimet työpaikat yrityksen omilla nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Nykyään olisi myös tärkeää, että yritys viestisi nettisivuillaan arvonsa ja visionsa. Nämä vaikuttavat olennaisesti myös työnantajamielikuvaan ja työntekijöiden halukkuuteen hakeutua yritykseen töihin. Kohtaavatko yrityksen ja työnhakijan arvot toisensa, voiko hakija sitoutua yrityksen arvoihin ja olla niistä ylpeä työssään.