Haastattelututkimus kolmen laulajan urasta ja heidän uraohjauksen kehittämisideoistansa muusikoiden ammattikorkeakoulutukseen
Tuuliainen, Minna (2019)
Tuuliainen, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727172
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää millaisille eri urapoluille ammattikorkeakoulusta valmistuneet laulajat ovat päätyneet ja millaisia kehittämisajatuksia heillä on ammattikorkeakoulussa tapahtuvaan muusikoille suunnattuun uraohjaukseen. Lisäksi haastateltavilta kysyttiin heidän työuransa suunnitelmallisuudesta, työuran mielekkyydestä, tulevaisuuden urahaaveista, koulun ulkopuolisesta uraohjauksesta. Viimeiseksi heiltä kysyttiin neuvoja musiikkiuransa alussa oleville henkilöille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa keskeisenä tiedonkeruutapana oli haastattelututkimus. Aineistolle tehtiin laadullinen analysointi teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Haastateltavina toimi kolme Metropolia Ammattikorkeakoulusta esittäjän pääaineesta valmistunutta laulajaa. Yksilöhaastattelut toteutettiin loppusyksystä 2018.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että musiikkialan ammattikorkeakoulusta valmistuneet kolme laulajaa ovat päätyneet hyvin monipuolisille työurille musiikkialalla. Tutkimuksen tuloksen kannalta merkittävimpänä tietona nousi pintaan se, että kaikkia haastateltavia yhdisti vahva itsetuntemus, arvojensa mukaiset uravalinnat, urahaaveet ja tavoitteellinen toiminta. Tämä tieto ja teoreettisena viitekehyksenäni käyttämä Maria Carlssonin ja Kati Järvisen teoria mielekkään työn kokemisesta vahvistavat, että nämä tekijät ovat avainasemassa, jotta henkilö kokee työnsä mielekkääksi.
Uraohjauksen kehittämisosion tuloksista puolestaan selvisi, että musiikkialan ammattilaisten luennot omista työuristaan ammattikorkeakoulussa nähdään tärkeänä asiana uraohjauksessa. Haastateltavat korostivat, että opiskelijoille on tärkeää tehdä selväksi jo opintojensa aikana, että musiikkialan työurat voivat olla hyvin monimuotoista ja tähän saataisiin vahvistusta työelämän esimerkeillä. Eniten uraohjausta kaipaavat haastateltavien mielestä sellaiset opiskelijat, joilla ei ole vielä selkeää kuvaa tulevaisuudesta.
Haastattelututkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelijoiden itsetuntemusta lisäävä uraohjaus ja ammatilliset esimerkit ovat tärkeitä ammattikorkeakoulussa opiskeleville muusikko-opiskelijoille, jotta opiskelijat päätyvät mielekkäille, omannäköisille työurille. Uraohjaus voi auttaa opiskelijaa tunnistamaan oman mielekkään tulevaisuuden urapolkunsa, tai toisaalta antaa tukea polkunsa jo tietävälle.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa keskeisenä tiedonkeruutapana oli haastattelututkimus. Aineistolle tehtiin laadullinen analysointi teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Haastateltavina toimi kolme Metropolia Ammattikorkeakoulusta esittäjän pääaineesta valmistunutta laulajaa. Yksilöhaastattelut toteutettiin loppusyksystä 2018.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että musiikkialan ammattikorkeakoulusta valmistuneet kolme laulajaa ovat päätyneet hyvin monipuolisille työurille musiikkialalla. Tutkimuksen tuloksen kannalta merkittävimpänä tietona nousi pintaan se, että kaikkia haastateltavia yhdisti vahva itsetuntemus, arvojensa mukaiset uravalinnat, urahaaveet ja tavoitteellinen toiminta. Tämä tieto ja teoreettisena viitekehyksenäni käyttämä Maria Carlssonin ja Kati Järvisen teoria mielekkään työn kokemisesta vahvistavat, että nämä tekijät ovat avainasemassa, jotta henkilö kokee työnsä mielekkääksi.
Uraohjauksen kehittämisosion tuloksista puolestaan selvisi, että musiikkialan ammattilaisten luennot omista työuristaan ammattikorkeakoulussa nähdään tärkeänä asiana uraohjauksessa. Haastateltavat korostivat, että opiskelijoille on tärkeää tehdä selväksi jo opintojensa aikana, että musiikkialan työurat voivat olla hyvin monimuotoista ja tähän saataisiin vahvistusta työelämän esimerkeillä. Eniten uraohjausta kaipaavat haastateltavien mielestä sellaiset opiskelijat, joilla ei ole vielä selkeää kuvaa tulevaisuudesta.
Haastattelututkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelijoiden itsetuntemusta lisäävä uraohjaus ja ammatilliset esimerkit ovat tärkeitä ammattikorkeakoulussa opiskeleville muusikko-opiskelijoille, jotta opiskelijat päätyvät mielekkäille, omannäköisille työurille. Uraohjaus voi auttaa opiskelijaa tunnistamaan oman mielekkään tulevaisuuden urapolkunsa, tai toisaalta antaa tukea polkunsa jo tietävälle.