Monikulttuurisuus varhaiskasvatuksessa : Käsikikirja monikulttuurisuudesta Haminan varhaiskasvatukselle
Pelkonen, Annika; Vainio, Jonna (2019)
Pelkonen, Annika
Vainio, Jonna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727258
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotettiin käsikirja monikulttuurisuudesta Haminan varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Tavoitteenamme oli saada tehtyä selkeä ja yksinkertainen käsikirja varhaiskasvatuksen henkilöstön avuksi työskenneltäessä monikulttuuristen lasten ja perheiden kanssa. Pitkän tähtäimen päätavoitteena on lisätä henkilökunnan tietoa ja taitoa monikulttuuristen lasten kanssa toimiessa. Pääkohderyhmänä ovat siis monikulttuuriset lapset ja perheet sekä varhaiskasvatuksen henkilökunta.
Jatkuvasti kasvava monikulttuurisuus vaatii myös ammattilaisten osaamista, jotta he pystyvät tarjoamaan lapsille ja perheille parasta mahdollista palvelua näiden kulttuuri huomioiden. Lisäksi opinnäytetyössä käydään yleisesti läpi monikulttuurisuutta ja millä tavoin se näyttäytyy varhaiskasvatuksessa.
Käsikirja toteutettiin Haminan varhaiskasvatuksen toiveiden mukaisesti ja yhteistyössä henkilöstön kanssa. Käsikirja sisältää yleistä tietoa monikulttuurisuudesta varhaiskasvatuksessa ja kertoo lyhyesti, miten monikulttuurisuus näkyy Haminan varhaiskasvatuksessa. Käsikirjassa on myös kerrottu kielen kehityksestä ja arvioinnista sekä suomi toisena kielenä -opetuksesta. Käsikirjassa on myös osiot lapsen oman kielen ja kulttuurin merkityksestä, monikulttuurisen perheen kohtaamisesta ja tulkin käytöstä. Käsikirjan lopussa on vielä käsitteet-osio, jossa on avattu muutamia yleisiä käsitteitä monikulttuurisuuteen liittyen.
Käsikirjasta kerättiin mielipiteitä ja palautetta sähköisen Webropol-kyselyn avulla. Kysely lähetettiin Haminan varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Palautteet käsikirjasta olivat positiivisia. Käsikirjaa pidettiin selkeänä ja hyödyllisenä perustietopakettina. Vastausten vähäisyyden vuoksi on vaikea arvioida käsikirjaa isommassa mittakaavassa.
Jatkuvasti kasvava monikulttuurisuus vaatii myös ammattilaisten osaamista, jotta he pystyvät tarjoamaan lapsille ja perheille parasta mahdollista palvelua näiden kulttuuri huomioiden. Lisäksi opinnäytetyössä käydään yleisesti läpi monikulttuurisuutta ja millä tavoin se näyttäytyy varhaiskasvatuksessa.
Käsikirja toteutettiin Haminan varhaiskasvatuksen toiveiden mukaisesti ja yhteistyössä henkilöstön kanssa. Käsikirja sisältää yleistä tietoa monikulttuurisuudesta varhaiskasvatuksessa ja kertoo lyhyesti, miten monikulttuurisuus näkyy Haminan varhaiskasvatuksessa. Käsikirjassa on myös kerrottu kielen kehityksestä ja arvioinnista sekä suomi toisena kielenä -opetuksesta. Käsikirjassa on myös osiot lapsen oman kielen ja kulttuurin merkityksestä, monikulttuurisen perheen kohtaamisesta ja tulkin käytöstä. Käsikirjan lopussa on vielä käsitteet-osio, jossa on avattu muutamia yleisiä käsitteitä monikulttuurisuuteen liittyen.
Käsikirjasta kerättiin mielipiteitä ja palautetta sähköisen Webropol-kyselyn avulla. Kysely lähetettiin Haminan varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Palautteet käsikirjasta olivat positiivisia. Käsikirjaa pidettiin selkeänä ja hyödyllisenä perustietopakettina. Vastausten vähäisyyden vuoksi on vaikea arvioida käsikirjaa isommassa mittakaavassa.