Kouvolaan valmistuvan kansainvälisen RR-terminaalin fyysisen turvallisuuden kehittäminen
Murtovuori, Vilho (2019)
Murtovuori, Vilho
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727291
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on löytää ratkaisuja siihen, kuinka Kouvolaan valmistuvan kansainvälisen RR-terminaalin fyysistä turvallisuutta olisi mahdollista kehittää. Terminaali on vasta rakennusvaiheessa, joten kehittämisehdotukset on rakennettu etsimällä käytetyimpiä turvallisuusratkaisuja muissa vastaavissa ympäristöissä. Tavoitteena ei ollut rakentaa valmiita ohjeita vaan antaa rakennuspalikoita toimivimpien ratkaisujen löytämiseen. Työssä on huomioitu jo olemassa olevan terminaalin ratkaisuja, mutta niitä ei käsitellä erikseen. Työn toimeksiantajana toimii Kouvola Innovation Oy.
Työn viitekehys koostuu fyysisen turvallisuuden sekä kehittämisen näkökulmista. Työhön valituista aineistosta on systemaattiset kirjallisuuskatsauksen avulla kerätty toimivimmat fyysisen turvallisuuden ratkaisut sekä käytetyimmät ohjeistukset ja käytänteet. Työmenetelmät olivat systemaattinen kirjallisuuskatsaus sekä sisällönanalyysi. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on, kuinka tulevan RR-terminaalin turvallisuutta voidaan parantaa ottamalla mallia alan julkaisuista.
Työn tiedonhaussa käytettiin Laurean omia tiedonhakupalveluita Laurea Finnaa ja Laurea LibGuidesia sekä Google Scholaria ja Proquest Central -tietokantaa. Lopulliseksi aineistoksi kriteerien täytyttyä valikoitui 12 kirjaa/artikkelia. Aineistoa etsittiin niin englanniksi kuin suomeksi.
Työn tulokset on jaettu kahteen osioon: fyysisen turvallisuuden ratkaisuihin sekä turvallisuuden käytänteisiin ja ohjeistuksiin. Fyysisen turvallisuuden ratkaisuista esille nousivat viisi ratkaisua erityisesti. Nämä olivat: Vartiointi, videovalvonta, kehäsuojaus, aitalinja ja valaistus. Turvallisuuden käytänteistä ja ohjeistuksista tärkeimpinä olivat: Turvallisuussäännöt, turvallisuuskoulutus, poikkeamailmoituksien helpottaminen ja satunnaistarkastukset. Lisäksi rekrytoinnin seuranta turvallisuusnäkökulmasta nousi esiin.
Suurin osa tuloksista olivat odotetun kaltaisia. Aiheeseen liittyvän materiaalin rajallisuuden vuoksi kirjallisuuskatsauksen teko oli haastavaa. Työn tuloksena ei näin ollen ole sovellusvalmiita kehittämisehdotuksia, vaan suuntaa antavia ohjeita, joita voi käyttää tulevan terminaalin turvallisuussuunnittelussa. Rajallisesta materiaalista huolimatta tulosten paikkansapitävyyttä vahvistavat samojen tulosten toistuvuus.
Työn viitekehys koostuu fyysisen turvallisuuden sekä kehittämisen näkökulmista. Työhön valituista aineistosta on systemaattiset kirjallisuuskatsauksen avulla kerätty toimivimmat fyysisen turvallisuuden ratkaisut sekä käytetyimmät ohjeistukset ja käytänteet. Työmenetelmät olivat systemaattinen kirjallisuuskatsaus sekä sisällönanalyysi. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on, kuinka tulevan RR-terminaalin turvallisuutta voidaan parantaa ottamalla mallia alan julkaisuista.
Työn tiedonhaussa käytettiin Laurean omia tiedonhakupalveluita Laurea Finnaa ja Laurea LibGuidesia sekä Google Scholaria ja Proquest Central -tietokantaa. Lopulliseksi aineistoksi kriteerien täytyttyä valikoitui 12 kirjaa/artikkelia. Aineistoa etsittiin niin englanniksi kuin suomeksi.
Työn tulokset on jaettu kahteen osioon: fyysisen turvallisuuden ratkaisuihin sekä turvallisuuden käytänteisiin ja ohjeistuksiin. Fyysisen turvallisuuden ratkaisuista esille nousivat viisi ratkaisua erityisesti. Nämä olivat: Vartiointi, videovalvonta, kehäsuojaus, aitalinja ja valaistus. Turvallisuuden käytänteistä ja ohjeistuksista tärkeimpinä olivat: Turvallisuussäännöt, turvallisuuskoulutus, poikkeamailmoituksien helpottaminen ja satunnaistarkastukset. Lisäksi rekrytoinnin seuranta turvallisuusnäkökulmasta nousi esiin.
Suurin osa tuloksista olivat odotetun kaltaisia. Aiheeseen liittyvän materiaalin rajallisuuden vuoksi kirjallisuuskatsauksen teko oli haastavaa. Työn tuloksena ei näin ollen ole sovellusvalmiita kehittämisehdotuksia, vaan suuntaa antavia ohjeita, joita voi käyttää tulevan terminaalin turvallisuussuunnittelussa. Rajallisesta materiaalista huolimatta tulosten paikkansapitävyyttä vahvistavat samojen tulosten toistuvuus.