Sairaanhoitajaopiskelijan kliininen osaaminen ja sen arviointi raskausajan hoitotyössä
Lehtonen, Marianne; Reunanen, Helmimaaria (2019)
Lehtonen, Marianne
Reunanen, Helmimaaria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727249
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana Yleissairaanhoitajan ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittämisen (yleSHarviointi) -hanketta. Hankkeen toimeksiantajana toimii Savonian ammattikorkeakoulu. Hankkeen tarkoituksena on yhtenäistää sairaanhoitajakoulutuksen osaamisvaatimukset, sekä kehittää käytännöllisiä ja uusia arviointimenetelmiä sairaanhoitajakoulutukseen.
Sairaanhoitajaopiskelijan osaamiseen kuuluu raskaana olevan naisen hoitotyö. Aihe on rajattu koskemaan normaalia raskausaikaa, ilman komplikaatioita ja riskiraskauksia. Työtä ohjaavat tutkimusongelmat, joihin on haettu tietoa luotettavista lähteistä, kuten alan kirjallisuudesta ja tietokannoista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kirjallisuusperustainen opinnäytetyö koskien opitun tiedon arviointia, joka yleissairaanhoitajaopiskelijan olisi tiedettävä normaalista naisen raskausajasta, kun hän on opetussuunnitelman mukaisesti opiskellut sairaanhoitajan tutkinnosta 180 opintopistettä.
Opinnäytetyön tietoperustan pohjalta on luotu osaamista arvioiva monivalintakoe. Tuotokseksi valmistunut monivalintakoe, ja sen arviointikriteerit soveltuvat testaamaan yleissairaanhoitaja-opiskelijan osaamista normaaliraskauden hoitotyössä. Arviointimenetelmänä toimii kriteereihin perustuva arviointitapa, joka sopii tasavertaisuutensa vuoksi hyvin osaksi yleSHarviointi -hanketta.
Luotua arviointimenetelmää ei ole testattu opiskelijoilla käytännössä, vaan se pohjautuu kirjallisuusperusteisen menetelmän mukaisesti kirjoittajien omiin tulkintoihin. YleSHarviointi -hanke voi hyödyntää tämän opinnäytetyön tuotosta ja tarvittaessa muokata sitä soveltumaan uuteen opetussuunnitelmaan. This bachelor’s thesis was produced as part of the Development of a Standardized National Professional Competency Evaluation for Generalist Registered Nurses- project (yleSHarviointihanke). Project is coordinated by Savonia University of Applied Sciences. The purpose of the project is to unify competency requirements nationally and develop practical assessment models into the curriculum of nurse degree programme.
Pregnancy care is part of nurse student’s clinical competence. In this bachelor’s thesis the subject is defined to normal pregnancy care, so this study doesn’t include facts about complications or risks of pregnancy. This study was leaded by research questions and the data was collected from literature and databases
This bachelor’s thesis was executed as a literature-based method. The aim was what a nurse student should know about nursing in normal pregnancy care when he has studied 180 ects.
A multiple-choice task was created for the assessment of competence. This evaluation method could be used to test nursing student's clinical competence in normal pregnancy care. Evaluation method was used in this study which based on the criteria of evaluation. It is equal evaluation method and that is why it fits to be part of this project.
The evaluation methods planned for this thesis have not been tested in practice because the thesis was executed as a literature-based method. The YleSHarviointi-project can take advantage of the outcome of the thesis and modify it if needed.
Sairaanhoitajaopiskelijan osaamiseen kuuluu raskaana olevan naisen hoitotyö. Aihe on rajattu koskemaan normaalia raskausaikaa, ilman komplikaatioita ja riskiraskauksia. Työtä ohjaavat tutkimusongelmat, joihin on haettu tietoa luotettavista lähteistä, kuten alan kirjallisuudesta ja tietokannoista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kirjallisuusperustainen opinnäytetyö koskien opitun tiedon arviointia, joka yleissairaanhoitajaopiskelijan olisi tiedettävä normaalista naisen raskausajasta, kun hän on opetussuunnitelman mukaisesti opiskellut sairaanhoitajan tutkinnosta 180 opintopistettä.
Opinnäytetyön tietoperustan pohjalta on luotu osaamista arvioiva monivalintakoe. Tuotokseksi valmistunut monivalintakoe, ja sen arviointikriteerit soveltuvat testaamaan yleissairaanhoitaja-opiskelijan osaamista normaaliraskauden hoitotyössä. Arviointimenetelmänä toimii kriteereihin perustuva arviointitapa, joka sopii tasavertaisuutensa vuoksi hyvin osaksi yleSHarviointi -hanketta.
Luotua arviointimenetelmää ei ole testattu opiskelijoilla käytännössä, vaan se pohjautuu kirjallisuusperusteisen menetelmän mukaisesti kirjoittajien omiin tulkintoihin. YleSHarviointi -hanke voi hyödyntää tämän opinnäytetyön tuotosta ja tarvittaessa muokata sitä soveltumaan uuteen opetussuunnitelmaan.
Pregnancy care is part of nurse student’s clinical competence. In this bachelor’s thesis the subject is defined to normal pregnancy care, so this study doesn’t include facts about complications or risks of pregnancy. This study was leaded by research questions and the data was collected from literature and databases
This bachelor’s thesis was executed as a literature-based method. The aim was what a nurse student should know about nursing in normal pregnancy care when he has studied 180 ects.
A multiple-choice task was created for the assessment of competence. This evaluation method could be used to test nursing student's clinical competence in normal pregnancy care. Evaluation method was used in this study which based on the criteria of evaluation. It is equal evaluation method and that is why it fits to be part of this project.
The evaluation methods planned for this thesis have not been tested in practice because the thesis was executed as a literature-based method. The YleSHarviointi-project can take advantage of the outcome of the thesis and modify it if needed.