Sairaanhoitajaopiskelijan kliininen osaaminen ja osaamisen arviointi trakeostomoidun potilaan hoidossa vuodeosastolla
Graeffe, Camilla; Laine, Venla (2019)
Graeffe, Camilla
Laine, Venla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626906
Tiivistelmä
Trakeostomoituja potilaita voi olla hoidossa, millä tahansa osastolla, joten sairaanhoitajaopiskelijalla tulee olla tarvittavaa tietoperustaa ja ydinosaamista trakeostomoidun potilaan hoidossa vuodeosastolla. Trakeostomoidun potilaan hoitotyö olisi tarpeellinen osa koulutuksen perusopintoja, jotta kaikilla valmistuneilla sairaanhoitajilla olisi yhtenäiset tiedolliset ja taidolliset valmiudet.
Opinnäytetyö on osa Yleissairaanhoitajan (180 op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittäminen (yleSHarviointi) –hanketta. Tavoitteena on koota opinnäytetyöhön oleellinen tieto, joka sairaanhoitajanopiskelijan tulisi tietää trakeostomoidun potilaan hoitotyöstä sekä missä tilanteissa trakeostomia on tarpeellinen tehdä. Trakeostomia on tarpeellinen tehdä, kun hengitys on vaikeutunut ja pitkittynyt ylähengitystie-esteen takia. Hoitotyössä oleellista on potilaan hengitysteiden avoimena pitäminen ja trakeostooma-alueen puhtaudesta huolehtiminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää sairaanhoitajaopiskelijan perusosaamista ja opiskelijan osaamisen arviointia. Luodulla teoriapohjalla opettajat voisivat hyödyntää arvioinnissa sairaanhoitajaopiskelijan teoria- ja arviointiosuutta. Työn pohjalta luodaan sairaanhoitajaopiskelijan osaamisen arviointia hyödyntävä monivalintatentti verkko-opetusalustalle.
Opinnäytetyö toteutetaan kirjallisuusperustaisena menetelmänä. Menetelmä perustuu hoitoalan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Menetelmään tulee löytää tutkimustehtäviin vastaava materiaali. Opinnäytetyössä on hyödynnetty hoitoalan tietokantoja. Lähteinä käytetään tutkimuksia, artikkeleita ja tietokirjallisuutta.
Jatkosuunnitelmana YleSHarviointi -hankkeella olisi opinnäytetyöhön suunnitellun tietopaketin trakeostomoidun potilaan hoidosta ja sen pohjalta kehitetyn monivalintatentin testaamisen toteuttaminen ja mahdollinen hyödyntäminen sairaanhoitajakoulutuksessa.
Opinnäytetyön pohdinnassa todetaan, että aiheelle on hyvät mahdollisuudet laajentaa trakeostomian opiskelukokonaisuus sisältämään muun muassa trakeostomia lapsen hoitotyössä, tehohoidon ja laryngektomian eli kurkunpään kokopoiston näkökulmat. Tracheostomized patients can be treated at any ward, so the nurse student must have the required core knowledge in treating a tracheostomized patient. Nursing in a tracheostomized patient should be a necessary part of basic education so that all graduate nurses would have the same level of the knowledge and the skills.
This thesis is a part of the Project of Developing the Evaluation of Basic Skills in Nursing (180 ECTS). The aim is to compile essential information for the thesis so that the nursing students should know about nursing care of a tracheostomized patient and in which situations a tracheostomy is necessary. Tracheostomy is necessary when breathing is difficult and prolonged due to obstruction of the upper respiratory obstruction. In nursing it is essential to keep the patient's airways open and to ensure that the tracheostomy area is clean.
The purpose of this thesis is to develop the student’s basic knowledge of nursing tracheostomy patient as well as the assessment of the student’s skills. The aim is also to create a theory base for the teachers to use in the assessment of both the theory- and assessment parts of the students work. Based in this thesis a multiple-choice exam will be created on a web-based learning platform, for the assessment of nursing student's skills.
The thesis is implementing as a literature-based method. It is leaning on literature and research regarding nursing and aims to find material corresponding to the purpose and goals of this theses. The thesis utilizes databases in the field of nursing. The sources used are studies, articles and non-fiction literature.
For the YleSHarviointi -project, a follow-up should include the implementation and possible utilization of a multi-choice exam for the treatment of a tracheostomized patient and its use in nursing education, developed in the thesis.
The thesis concludes that there is good potential for extending the study program of tracheostomy to include, for example, the perspectives of child tracheostomy, intensive care, and laryngectomy.
Opinnäytetyö on osa Yleissairaanhoitajan (180 op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittäminen (yleSHarviointi) –hanketta. Tavoitteena on koota opinnäytetyöhön oleellinen tieto, joka sairaanhoitajanopiskelijan tulisi tietää trakeostomoidun potilaan hoitotyöstä sekä missä tilanteissa trakeostomia on tarpeellinen tehdä. Trakeostomia on tarpeellinen tehdä, kun hengitys on vaikeutunut ja pitkittynyt ylähengitystie-esteen takia. Hoitotyössä oleellista on potilaan hengitysteiden avoimena pitäminen ja trakeostooma-alueen puhtaudesta huolehtiminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää sairaanhoitajaopiskelijan perusosaamista ja opiskelijan osaamisen arviointia. Luodulla teoriapohjalla opettajat voisivat hyödyntää arvioinnissa sairaanhoitajaopiskelijan teoria- ja arviointiosuutta. Työn pohjalta luodaan sairaanhoitajaopiskelijan osaamisen arviointia hyödyntävä monivalintatentti verkko-opetusalustalle.
Opinnäytetyö toteutetaan kirjallisuusperustaisena menetelmänä. Menetelmä perustuu hoitoalan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Menetelmään tulee löytää tutkimustehtäviin vastaava materiaali. Opinnäytetyössä on hyödynnetty hoitoalan tietokantoja. Lähteinä käytetään tutkimuksia, artikkeleita ja tietokirjallisuutta.
Jatkosuunnitelmana YleSHarviointi -hankkeella olisi opinnäytetyöhön suunnitellun tietopaketin trakeostomoidun potilaan hoidosta ja sen pohjalta kehitetyn monivalintatentin testaamisen toteuttaminen ja mahdollinen hyödyntäminen sairaanhoitajakoulutuksessa.
Opinnäytetyön pohdinnassa todetaan, että aiheelle on hyvät mahdollisuudet laajentaa trakeostomian opiskelukokonaisuus sisältämään muun muassa trakeostomia lapsen hoitotyössä, tehohoidon ja laryngektomian eli kurkunpään kokopoiston näkökulmat.
This thesis is a part of the Project of Developing the Evaluation of Basic Skills in Nursing (180 ECTS). The aim is to compile essential information for the thesis so that the nursing students should know about nursing care of a tracheostomized patient and in which situations a tracheostomy is necessary. Tracheostomy is necessary when breathing is difficult and prolonged due to obstruction of the upper respiratory obstruction. In nursing it is essential to keep the patient's airways open and to ensure that the tracheostomy area is clean.
The purpose of this thesis is to develop the student’s basic knowledge of nursing tracheostomy patient as well as the assessment of the student’s skills. The aim is also to create a theory base for the teachers to use in the assessment of both the theory- and assessment parts of the students work. Based in this thesis a multiple-choice exam will be created on a web-based learning platform, for the assessment of nursing student's skills.
The thesis is implementing as a literature-based method. It is leaning on literature and research regarding nursing and aims to find material corresponding to the purpose and goals of this theses. The thesis utilizes databases in the field of nursing. The sources used are studies, articles and non-fiction literature.
For the YleSHarviointi -project, a follow-up should include the implementation and possible utilization of a multi-choice exam for the treatment of a tracheostomized patient and its use in nursing education, developed in the thesis.
The thesis concludes that there is good potential for extending the study program of tracheostomy to include, for example, the perspectives of child tracheostomy, intensive care, and laryngectomy.