Hämeenlinnan matkailun kehittäminen
Karvo, Suvi (2019)
Karvo, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326568
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Hämeenlinnan matkailun nykytilan kuvaus ja matkailun kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli nostaa esille kaupungin matkailun kehittämistä haastattelututkimuksen ja muiden aineistonhankintamenetelmien avulla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin strukturoimattomalla teemahaastattelulla kahtatoista Hämeenlinnan matkailun parissa työskentelevää henkilöä. Teemahaastattelun lisäksi osallistuttiin Matkamessuille 2019, jossa havainnoitiin, miten Hämeenlinnan matkailu on edustettuna, millainen Hämeenlinnan messuosasto on, vertailtiin sen messuosastoa muihin messuosastoihin ja aistittiin matkailualan trendejä. Tutkimuksen aineistoa kerättiin myös Hämeenlinnan kaupungin järjestämästä Keskustavisio 2035 avoimesta keskustelutilaisuudesta, jossa keskusteluiden ohessa esiteltiin Keskustavisio 2035 luonnos, ja sen jälkeen osallistuttiin työpajaan.
Työn päätuloksena on, että Hämeenlinnan matkailu tarvitsee matkailuorganisaation, joka lähtee nostamaan kaupunkia menestyväksi matkailukaupungiksi. Elinvoimaa Hämeeseen yhdistys on juuri valittu Hämeenlinnan ja koko Hämeen matkailuorganisaatioksi. Sen päätavoitteena on luoda Hämeenlinnalle ja Hämeelle vahva ja tunnistettava matkailubrändi. Hämeenlinnan messuosasto Matkamessuilla 2019 oli kehittämisen tarpeessa tulevaisuutta ajatellen, jotta Hämeenlinna on houkutteleva kaupunkia matkailijoiden silmissä. Syksyllä 2019 valmistunut ja päivitetty Hämeenlinnan kaupungin Keskustavisio 2035 korostaa myös matkailun merkitystä Hämeenlinnan keskustan kehittämisessä ja elinvoimaisuudessa.
Pitkän aikavälin tähtäimellä suurin haaste on kasvattaa Hämeenlinnan matkailusta tunnettu brändi. Brändi, jonka ihmiset tunnistavat, ja jonka viesti on selkeä ja ytimekäs. Hämeenlinna on täynnä vierailun arvoisia kohteita, luontoa, kulttuuria ja historiaa. Kaupungin on tuotava vahvuutensa näkyvästi esiin. Meidän on oltava hämeenlinnalaisina ylpeitä kaupungistamme. Vain tällöin muutkin voivat nähdä Hämeenlinnan erityisyyden.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin strukturoimattomalla teemahaastattelulla kahtatoista Hämeenlinnan matkailun parissa työskentelevää henkilöä. Teemahaastattelun lisäksi osallistuttiin Matkamessuille 2019, jossa havainnoitiin, miten Hämeenlinnan matkailu on edustettuna, millainen Hämeenlinnan messuosasto on, vertailtiin sen messuosastoa muihin messuosastoihin ja aistittiin matkailualan trendejä. Tutkimuksen aineistoa kerättiin myös Hämeenlinnan kaupungin järjestämästä Keskustavisio 2035 avoimesta keskustelutilaisuudesta, jossa keskusteluiden ohessa esiteltiin Keskustavisio 2035 luonnos, ja sen jälkeen osallistuttiin työpajaan.
Työn päätuloksena on, että Hämeenlinnan matkailu tarvitsee matkailuorganisaation, joka lähtee nostamaan kaupunkia menestyväksi matkailukaupungiksi. Elinvoimaa Hämeeseen yhdistys on juuri valittu Hämeenlinnan ja koko Hämeen matkailuorganisaatioksi. Sen päätavoitteena on luoda Hämeenlinnalle ja Hämeelle vahva ja tunnistettava matkailubrändi. Hämeenlinnan messuosasto Matkamessuilla 2019 oli kehittämisen tarpeessa tulevaisuutta ajatellen, jotta Hämeenlinna on houkutteleva kaupunkia matkailijoiden silmissä. Syksyllä 2019 valmistunut ja päivitetty Hämeenlinnan kaupungin Keskustavisio 2035 korostaa myös matkailun merkitystä Hämeenlinnan keskustan kehittämisessä ja elinvoimaisuudessa.
Pitkän aikavälin tähtäimellä suurin haaste on kasvattaa Hämeenlinnan matkailusta tunnettu brändi. Brändi, jonka ihmiset tunnistavat, ja jonka viesti on selkeä ja ytimekäs. Hämeenlinna on täynnä vierailun arvoisia kohteita, luontoa, kulttuuria ja historiaa. Kaupungin on tuotava vahvuutensa näkyvästi esiin. Meidän on oltava hämeenlinnalaisina ylpeitä kaupungistamme. Vain tällöin muutkin voivat nähdä Hämeenlinnan erityisyyden.