Mental ray -materiaalit 3ds Max -ohjelmassa
Enqvist, Jani (2009)
Enqvist, Jani
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904302314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904302314
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan materiaalien ominaisuuksia ja roolia 3d-grafiikan luonnissa sekä selvitetään, että mitä eri piirteitä materiaalit esittävät ja mitkä asiat niihin vaikuttavat. Lopulta syvennytään tarkemmin mental ray -renderöintiohjelman tarjoamiin materiaalityyppeihin, niiden tärkeimpiin erityisominaisuuksiin ja laskentatapoihin, joihin ominaisuuksien renderöinti perustuu.
Materiaalien ominaisuudet pohjautuvat usein reaalimaailman ilmiöiden simuloimiseen, jonka realistisuus riippuu käytettävästä materiaalityypistä. Jotkut mental ray -materiaaleista ovat juuri realistisuuden kannalta edistyksellisiä mahdollistaen samalla helppokäyttöisyyden ja monipuolisuuden. Niistä tärkeimmät ovat uudehko arkkitehtuuri- ja tuotesuunnitteluun tarkoitettu Arch & Design ja pehmeän vaikutelman luovan pinnanalaisen sironnan huomioivat Subsurface scattering -materiaalit. Monipuoliset ominaisuudet voivat kasvattaa renderöintiaikaa runsaasti, joten on tärkeää myös hallita materiaalien optimointi.
Case-osiossa tutkittiin Arch & Designin mahdollisuuksia luomalla kuva, jonka materiaaleissa sitä käytettiin. Lisäksi kuvaa verrattiin toiseen kuvaan, jossa taas käytettiin 3ds Maxin yksinkertaisempaa Architectural-materiaalia. Arch & Designin edut tulevat ilmi sitä selvemmin, mitä erikoisempia heijastus- ja läpinäkyvyysominaisuuksia kuvassa on tarve esittää.
Materiaalien ominaisuudet pohjautuvat usein reaalimaailman ilmiöiden simuloimiseen, jonka realistisuus riippuu käytettävästä materiaalityypistä. Jotkut mental ray -materiaaleista ovat juuri realistisuuden kannalta edistyksellisiä mahdollistaen samalla helppokäyttöisyyden ja monipuolisuuden. Niistä tärkeimmät ovat uudehko arkkitehtuuri- ja tuotesuunnitteluun tarkoitettu Arch & Design ja pehmeän vaikutelman luovan pinnanalaisen sironnan huomioivat Subsurface scattering -materiaalit. Monipuoliset ominaisuudet voivat kasvattaa renderöintiaikaa runsaasti, joten on tärkeää myös hallita materiaalien optimointi.
Case-osiossa tutkittiin Arch & Designin mahdollisuuksia luomalla kuva, jonka materiaaleissa sitä käytettiin. Lisäksi kuvaa verrattiin toiseen kuvaan, jossa taas käytettiin 3ds Maxin yksinkertaisempaa Architectural-materiaalia. Arch & Designin edut tulevat ilmi sitä selvemmin, mitä erikoisempia heijastus- ja läpinäkyvyysominaisuuksia kuvassa on tarve esittää.