Hahmosuunnittelu VR-pelimaailmaan : case: Kyber Knights
Kontio, Henrietta (2019)
Kontio, Henrietta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226425
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin virtuaalitodellisuuspelien hahmosuunnittelua. Se toteutettiin osana toimeksiantajan, Portaalin Pojat Oy:n, tuottaman Kyber Knights -pelin kehitysprosessia. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella peliin kolme uutta hahmoa, jotka sekä toimisivat ohjattavina hahmoina virtuaalitodellisuudessa että olisivat helposti tunnistettavia. Tarkoituksena oli tuottaa hahmoista iteratiivista suunnitteluprosessia käyttäen konseptipiirroksia, joita voidaan hyödyntää pelin jatkokehityksessä.
Opinnäytetyössä tutkittiin virtuaalitodellisuutta hahmojen kannalta ja selvitettiin, mitä erityisvaatimuksia alusta asettaa hahmosuunnitteluprosessille. Taustaluvuissa tutkittiin hahmojen merkitystä virtuaalitodellisuudessa ja alustan vaikutusta hahmojen ulkonäköön kirjallisia lähteitä ja pelin kehityksestä saatuja kokemuksia käyttäen. Suunniteltujen hahmojen onnistumista mitattiin kyselyllä, jolla muun muassa selvitettiin, kuinka hyvin hahmot teoriassa kyettäisiin omaksumaan ohjattavina hahmoina virtuaalitodellisuudessa ja kuinka hyvin niiden ulkonäöillä kyettiin viestimään niiden ominaisuuksista.
Tuloksista selvisi, että tuotetut hahmokonseptit onnistuivat suurimmalta osin tavoitteissaan. Osa hahmoista tarvitsee vielä jatkokehitystä tunnistettavuuden ja samaistuttavuuden parantamiseksi. Koska hahmosuunnitelmien onnistumista mitattiin luonnoksilla, niiden todellinen toimivuus virtuaalitodellisuudessa voidaan mitata vasta jatkokehityksessä toimivien 3D-prototyyppien avulla.
Opinnäytetyössä tutkittiin virtuaalitodellisuutta hahmojen kannalta ja selvitettiin, mitä erityisvaatimuksia alusta asettaa hahmosuunnitteluprosessille. Taustaluvuissa tutkittiin hahmojen merkitystä virtuaalitodellisuudessa ja alustan vaikutusta hahmojen ulkonäköön kirjallisia lähteitä ja pelin kehityksestä saatuja kokemuksia käyttäen. Suunniteltujen hahmojen onnistumista mitattiin kyselyllä, jolla muun muassa selvitettiin, kuinka hyvin hahmot teoriassa kyettäisiin omaksumaan ohjattavina hahmoina virtuaalitodellisuudessa ja kuinka hyvin niiden ulkonäöillä kyettiin viestimään niiden ominaisuuksista.
Tuloksista selvisi, että tuotetut hahmokonseptit onnistuivat suurimmalta osin tavoitteissaan. Osa hahmoista tarvitsee vielä jatkokehitystä tunnistettavuuden ja samaistuttavuuden parantamiseksi. Koska hahmosuunnitelmien onnistumista mitattiin luonnoksilla, niiden todellinen toimivuus virtuaalitodellisuudessa voidaan mitata vasta jatkokehityksessä toimivien 3D-prototyyppien avulla.