Sairaanhoitajaopiskelijan osaamisvaatimukset ja osaamisen arviointi silmäsairauksien hoitotyössä
Lindström, Ida-Maria; Taskinen, Iina (2019)
Lindström, Ida-Maria
Taskinen, Iina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526814
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana Yleissairaanhoitajan (180 op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittäminen -hanketta (yleSHarviointi-hanke), jonka tarkoituksena on valtakunnallisesti yhtenäistää osaamisvaatimukset ja kehittää käytettäviä arvioinnin menetelmiä sairaanhoitajatutkinnon koulutukseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli määritellä sairaanhoitajaopiskelijan teoriaosaamisen sekä kliinisten taitojen vaatimukset silmän tutkimisessa sekä yleisimpien silmäsairauksien hoidossa. Tavoitteena oli luoda teoriaosaamisen arviointimenetelmä, jota voidaan hyödyntää sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen varmistamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperustaisen menetelmän avulla. Menetelmä jaotellaan kolmeen vaiheeseen, jotka ovat problematisointi, eksplikointi ja argumentointi. Problematisoinnin avulla selvitettiin ensin tutkimuksen ongelmat, joihin haettiin vastauksia. Seuraavaksi löydettyä tietoa eksplikoitiin eli eriteltiin ja selkiytettiin. Lopuksi argumentoinnin avulla tehtiin johtopäätöksiä, joiden perusteella teimme osaamisvaatimusten arviointimenetelmäksi tietotestin. Tarkoituksena on, että YleSHarviointi -hanke voi hyödyntää opinnäytetyön tuottamaa tietotestiä jatkossa sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisen varmistamisessa. Opinnäytetyötä varten tietoa haettiin kirjallisuudesta ja Internetistä monipuolisesti eri tietokantoja hyödyntäen. Tarkoituksena oli löytää tietoa silmien terveydestä ja hoidosta sairaanhoitajan näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin yleisiä eettisiä ohjeita noudattaen.
Ammattikorkeakoulussa tuotetaan yleistä osaamista sekä ammatillista sisältöosaamista, jotka koostuvat kliinisestä osaamisesta, päätöksenteosta, hoitotyön eettisyydestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta. Opiskelijaa arvioidaan koulutuksen aikana eri osa-alueissa. Yksi näistä osa-alueista on kognitiivinen osa-alue, mitä kutsutaan myös terveysalalla kliiniseksi ajatteluksi tai päätöksenteoksi. Kognitiiviseen osaamiseen terveysalalla kuuluvat mm. tietojen muistaminen ja yhdisteleminen, ongelmien ratkaiseminen sekä kriittinen ajattelu. Kognitiivisia tietoja voi arvioida erilaisilla kirjallisilla kokeilla, jotka tulee tehdä rajatun ajan puitteissa ja vastaukset voidaan arvioida oikein - väärin asteikolla.
Sairaanhoitaja voi kohdata työssään silmiin ja näköön liittyviä ongelmia millaisessa työympäristössä tahansa ja riittävän perustiedon sekä taitojen hallinta on välttämätöntä. Sairaanhoitaja on usein potilaan ensikontakti terveydenhuollon yksikössä ja sairaanhoitajan on tärkeää osata tehdä hoidon tarpeen arviointi. Tietoa silmien terveydestä ja niihin liittyvästä hoidoista on sairaanhoitajan näkökulmasta heikosti saatavilla ja pääasiassa olemassa oleva tieto keskittyy erikoissairaanhoidon alueeseen. Siksi lisätutkimuksen tarve on selvä ja sen vuoksi, on erittäin hyödyllistä, että aiheesta saadaan lisätietoa myös perussairaanhoidon piiriin. This Bachelor’s Thesis was produced as part of the YleSHarviointi project. The project’s purpose is to nationally unify nursing student’s competence requirements and to develop practical assessment models into the curriculum in the nursing degree programme. The purpose of this Bachelor’s Thesis is to define what nursing student's theoretical knowledge and clinical skill requirements are in the inspection of the eye and the knowledge and nursing skills in eye care. The objective was to create a knowledge test for the assessment of this competence.
This Bachelor’s Thesis was carried out as a literature-based study so that it followed the principles of literature-based research. The process was divided into three parts: problematisation, explication and argumentation. Finally, a knowledge test was made to ensure that the nursing student's knowledge requirements are reached. The intention is that the YleSHarviointi project can utilize the knowledge test produced by the thesis to ensure the competence of nursing students in the future. The thesis was conducted in accordance with general ethical guidelines. Information for the thesis was researched from literature and the Internet using various databases. The purpose was to find information on eye health and care from the perspective of a nurse.
The University of Applied Sciences produces generic and professional content, which consists of clinical knowledge, decision-making, ethics in nursing and evidence-based practice. Students are assessed during their studies in different areas. One of these areas is the cognitive area, which can also be called clinical thinking or decision making in the health sector. Cognitive skills in the health sector include remembering and combining information, problem solving, and critical thinking. Cognitive information can be evaluated through a variety of written tests, which must be conducted within a limited time frame, and answers can be evaluated on a scale of correctly - incorrectly.
A nurse can come across eye and vision problems in patients in any environment. It is important to master enough basic knowledge and skills to take care of the patients. The nurse is often the first contact of the patient in the health care unit and it is important for the nurse to be able to assess the need for treatment. Information on eye health and care from the perspective of a nurse is poorly available, and the information we found was mainly focused on specialized care. More research is needed on this topic.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperustaisen menetelmän avulla. Menetelmä jaotellaan kolmeen vaiheeseen, jotka ovat problematisointi, eksplikointi ja argumentointi. Problematisoinnin avulla selvitettiin ensin tutkimuksen ongelmat, joihin haettiin vastauksia. Seuraavaksi löydettyä tietoa eksplikoitiin eli eriteltiin ja selkiytettiin. Lopuksi argumentoinnin avulla tehtiin johtopäätöksiä, joiden perusteella teimme osaamisvaatimusten arviointimenetelmäksi tietotestin. Tarkoituksena on, että YleSHarviointi -hanke voi hyödyntää opinnäytetyön tuottamaa tietotestiä jatkossa sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisen varmistamisessa. Opinnäytetyötä varten tietoa haettiin kirjallisuudesta ja Internetistä monipuolisesti eri tietokantoja hyödyntäen. Tarkoituksena oli löytää tietoa silmien terveydestä ja hoidosta sairaanhoitajan näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin yleisiä eettisiä ohjeita noudattaen.
Ammattikorkeakoulussa tuotetaan yleistä osaamista sekä ammatillista sisältöosaamista, jotka koostuvat kliinisestä osaamisesta, päätöksenteosta, hoitotyön eettisyydestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta. Opiskelijaa arvioidaan koulutuksen aikana eri osa-alueissa. Yksi näistä osa-alueista on kognitiivinen osa-alue, mitä kutsutaan myös terveysalalla kliiniseksi ajatteluksi tai päätöksenteoksi. Kognitiiviseen osaamiseen terveysalalla kuuluvat mm. tietojen muistaminen ja yhdisteleminen, ongelmien ratkaiseminen sekä kriittinen ajattelu. Kognitiivisia tietoja voi arvioida erilaisilla kirjallisilla kokeilla, jotka tulee tehdä rajatun ajan puitteissa ja vastaukset voidaan arvioida oikein - väärin asteikolla.
Sairaanhoitaja voi kohdata työssään silmiin ja näköön liittyviä ongelmia millaisessa työympäristössä tahansa ja riittävän perustiedon sekä taitojen hallinta on välttämätöntä. Sairaanhoitaja on usein potilaan ensikontakti terveydenhuollon yksikössä ja sairaanhoitajan on tärkeää osata tehdä hoidon tarpeen arviointi. Tietoa silmien terveydestä ja niihin liittyvästä hoidoista on sairaanhoitajan näkökulmasta heikosti saatavilla ja pääasiassa olemassa oleva tieto keskittyy erikoissairaanhoidon alueeseen. Siksi lisätutkimuksen tarve on selvä ja sen vuoksi, on erittäin hyödyllistä, että aiheesta saadaan lisätietoa myös perussairaanhoidon piiriin.
This Bachelor’s Thesis was carried out as a literature-based study so that it followed the principles of literature-based research. The process was divided into three parts: problematisation, explication and argumentation. Finally, a knowledge test was made to ensure that the nursing student's knowledge requirements are reached. The intention is that the YleSHarviointi project can utilize the knowledge test produced by the thesis to ensure the competence of nursing students in the future. The thesis was conducted in accordance with general ethical guidelines. Information for the thesis was researched from literature and the Internet using various databases. The purpose was to find information on eye health and care from the perspective of a nurse.
The University of Applied Sciences produces generic and professional content, which consists of clinical knowledge, decision-making, ethics in nursing and evidence-based practice. Students are assessed during their studies in different areas. One of these areas is the cognitive area, which can also be called clinical thinking or decision making in the health sector. Cognitive skills in the health sector include remembering and combining information, problem solving, and critical thinking. Cognitive information can be evaluated through a variety of written tests, which must be conducted within a limited time frame, and answers can be evaluated on a scale of correctly - incorrectly.
A nurse can come across eye and vision problems in patients in any environment. It is important to master enough basic knowledge and skills to take care of the patients. The nurse is often the first contact of the patient in the health care unit and it is important for the nurse to be able to assess the need for treatment. Information on eye health and care from the perspective of a nurse is poorly available, and the information we found was mainly focused on specialized care. More research is needed on this topic.