Taide varhaiskasvatuksen tukena : AvoT -avoin taidekasvatusmallin kehittämistyö 3–5 -vuotiaiden kerhoryhmässä.
Karjula, Anne (2019)
Karjula, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526798
Tiivistelmä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin 2016 ja 2018 tehdyt muutokset asettavat muutospaineita varhaiskasvatuksen toimintakulttuurille. Jotta asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa varhaiskasvatuksen olemassa olevilla resursseilla mielekkäästi, tarvitaan uusia innovaatioita henkilöstön perehdyttämiseksi sellaisiin toimintamuotoihin, jotka tukevat kykyä toteuttaa osallistavaa ja lapsen laaja-alaista osaamista tukevaa varhaiskasvatusta. AvoT -avoin taidekasvatusmalli on toimintamalli, joka tukee varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisen ja osallistavan toimintakulttuurin kehittymistä, sekä rikastaa ja tukee leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. AvoT -avoin taidekasvatusmallin toimintatavat ovat sovellettavissa helposti päiväkotien arkeen. Mallin tavoitteena on juurruttaa varhaiskasvatuksen parissa tehtävän taidekasvatustyön hyviä käytänteitä Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen yksiköihin. Opinnäytetyö on AvoT -avoin taidekasvatusmallin prosessimallin kehittämistyö. Kehittämistyön käytännöllinen osuus toteutettiin Kuopion avoimien varhaiskasvatuspalveluiden 3–5 -vuotiaiden kerhoryhmässä ja sen moniammatillisessa tiimissä. Työn toimeksiantajana toimi Lastenkulttuurikeskus Lastu. AvoT -avoin taidekasvatusmallin yhteistyökumppaneina toimivat lisäksi Kuopion kaupunki sekä Sanataidekoulu Aapeli. AvoT -avoin taidekasvatusmallihanketta on rahoittanut vuosina 2016–2019 lastenkulttuurikeskus Lastu, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Kuopion kaupunki. AvoT -prosessimallin kehittäminenTaidetaikurit -kokeiluryhmässä ja raportointi opinnäytetyössä on ollut keskeinen osa kokonaishanketta. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi varhaiskasvatussuunnitelman perusteissakin (2016; 2018) mainitut käsitteet osallisuus ja leikkipedagogiikka. Lisäksi opinnäytetyö nojaa taidekasvatuksen teoreettiseen ja käytännölliseen perinteeseen. Opinnäytetyön kehittämistyön arviointi ja raportointi pohjautuu Taidetaikurit -kokeiluryhmän toimijaosapuolten teemahaastatteluihin, lapsiryhmän havainnointiin sekä päiväkirjamerkintöihin. Tuloksia ja havaintoja peilattiin opinnäytetyössä myös Shierin osallisuuden tasomalliin. Opinnäytetyössä syntyi Taidetaikurit -kokeiluryhmän työskentelyn ja arvioinnin pohjalta uudenlainen taidekasvatuksen toimintamalli. Valmista AvoT -prosessimallia voi soveltaa monenlaisissa varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä taidekasvattajan ja varhaiskasvattajien moniammatillisen tiimityön tukena tai projektimaisen työskentelyn pohjana. The new Finnish Early Childhood Education Curriculum (2016; 2018) causes challenges to create new kind of participatory working culture in early childhood education. New innovations are needed, so that the goals of the curriculum can be met since the early childhood education resources remain the same than before.
The AvoT – Open Arts Education Model is one practical method in trying to respond to that challenge. AvoT -Open Arts Education Model strengthens the ability to take action whitch supports extensive learning in early childhood education. In this model the art education is the instrument whereby the goals of the curriculum will be reached.
The AvoT – Open Arts Education Model has been developed by Children’s Culture Centre Lastu, the School of Literature Arts Aapeli and the City of Kuopio. This Thesis is the report of the development of AvoT -model. Development work was carried out in a 3–5 -years old children´s early childhood education group in Kuopio Open Early Childhood Education Services.
The goals of the AvoT-model are to create sense of community, enhance play-based pedagogy, support expression and linquistic development, create multi-professional work orientation in early childhood education and to activate and engage families in cultural activities. The template made is transferable and can be used in any early childhood education environment.
The AvoT – Open Arts Education Model is one practical method in trying to respond to that challenge. AvoT -Open Arts Education Model strengthens the ability to take action whitch supports extensive learning in early childhood education. In this model the art education is the instrument whereby the goals of the curriculum will be reached.
The AvoT – Open Arts Education Model has been developed by Children’s Culture Centre Lastu, the School of Literature Arts Aapeli and the City of Kuopio. This Thesis is the report of the development of AvoT -model. Development work was carried out in a 3–5 -years old children´s early childhood education group in Kuopio Open Early Childhood Education Services.
The goals of the AvoT-model are to create sense of community, enhance play-based pedagogy, support expression and linquistic development, create multi-professional work orientation in early childhood education and to activate and engage families in cultural activities. The template made is transferable and can be used in any early childhood education environment.