Murtumakontrollipotilas : visuaalinen ohje röntgentutkimukseen ja poliklinikalle tulevalle
Drugg, Anne-Mai; Sipilä, Minna; Virkalahti, Jaana (2019)
Drugg, Anne-Mai
Sipilä, Minna
Virkalahti, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326597
Tiivistelmä
Potilaan ohjaaminen sairaalan eri yksiköiden välillä oli osoittautunut haastavaksi. Opinnäytetyön aihe osoittautui ajankohtaiseksi ja tärkeäksi, koska käytännön työssä ilmeni, että jotkut potilaat eivät löytäneet perille kuvantamiseen ja poliklinikalle heille annetun ohjeen avulla. Sairaalarakennus on suuri ja osastojen nimet ovat opasteissa ja potilasohjeissa ilmoitettu vain kirjain- ja numeroyhdistelminä, kuten TC2 ja TE2. Kuvallisen ja selkeällä kielellä laaditun ohjeen toivottiin toimivan paremmin kuin tällä hetkellä käytössä olevan kirjallisen ohjeen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ohje Turun yliopistollisen keskussairaalan (TYKS) murtumapoliklinikan ja Varsinais-Suomen kuvantamiskeskuksen (VSKK) TG2 päivystysröntgen-osaston potilaille. Ohje annettiin murtumapoliklinikan potilaille, joilla oli konservatiivisesti hoidettava ylä- tai alaraajamurtuma. Ohjeesta oli tarkoitus muokata selkeä ja helposti ymmärrettävä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että tekemäämme ohjetta noudattamalla potilas olisi oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tällä sujuvoitettaisiin murtumapoliklinikan ja päivystysröntgenin päivittäistä työtä. Lääkärin vastaanottoon ja kuvantamiseen on varattu vain rajallinen käyntiaika, jonka puitteissa potilaan hoidon tulisi tapahtua.
Teoriaosuudessa pohdittiin potilaan ohjaamista yleisesti sekä avattiin hyvän potilasohjeen käsitettä. Visuaalisuuden merkitystä potilasohjeessa käsiteltiin, jotta voitiin selventää, miten paljon kuvallinen ilmaisu vaikuttaa ohjeeseen. Palvelumuotoilun ja Lean-ajattelun käytänteitä otettiin mukaan, jotta nähtäisiin, mitä keinoja ne toisivat hyvän ohjeen suunnitteluun. Palvelumuotoilulla voidaan pienin muutoksin saada aikaan toimivia ratkaisuja, sen avulla voidaan parantaa potilaskokemusta ja kehittää jo olemassa olevia toimintoja. Potilaslähtöisyyttä lisää myös kokemusasiantuntijoiden käyttö potilaille tarkoitettujen ohjeiden laatimisessa. Näin laadituilla ohjeilla helpotettaisiin potilaan asiointia terveydenhuollon organisaatioissa. Lean-ajattelun avulla tarkoituksena oli poistaa turhia toimintoja ja hukkaa. Guiding patients between hospital units had proved to be challenging. This thesis is important, because some patients with appointments in different wards did not find the right destination easily. Turku University Hospital is a large building and the names of the departments are only marked with letter and number combinations such as TC2 or TE2.
The purpose of this functional thesis was to improve the current instruction form. The form is given to the patients who has appointments at the fracture outpatient clinic of the Turku University hospital (TYKS) and the TG2 radiology department of the Southwest Finland Imaging Centre (VSKK). The improved form was written in clear language and it also contains illustrations and colors. The form was meant to be easily understood and it would help patients to find the right location without difficulty.
The aim of the thesis was to get the patients to the right place at the right time. This would streamline the daily work of the trauma outpatient clinic and the TG2 radiology department. Both doctor appointment and radiology imaging are assigned only a limited time within which the treatment of a patient should be accomplished.
The theory section examines the requirements of a good patient instructions. Exploring how visuality can raise the value of instructions, confirmed the importance of using color and photographs. Consulting experts by experience was a method learned from Service design. Lean thinking is aiming to eliminate unnecessary functions and waste in healthcare organizations.
Further study could explore how using video instructions helps patients to navigate in the hospital. Consulting experts by experience adds the value of the patient instructions. In healthcare there are many possibilities to use the knowledge of the experts by experience.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ohje Turun yliopistollisen keskussairaalan (TYKS) murtumapoliklinikan ja Varsinais-Suomen kuvantamiskeskuksen (VSKK) TG2 päivystysröntgen-osaston potilaille. Ohje annettiin murtumapoliklinikan potilaille, joilla oli konservatiivisesti hoidettava ylä- tai alaraajamurtuma. Ohjeesta oli tarkoitus muokata selkeä ja helposti ymmärrettävä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että tekemäämme ohjetta noudattamalla potilas olisi oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tällä sujuvoitettaisiin murtumapoliklinikan ja päivystysröntgenin päivittäistä työtä. Lääkärin vastaanottoon ja kuvantamiseen on varattu vain rajallinen käyntiaika, jonka puitteissa potilaan hoidon tulisi tapahtua.
Teoriaosuudessa pohdittiin potilaan ohjaamista yleisesti sekä avattiin hyvän potilasohjeen käsitettä. Visuaalisuuden merkitystä potilasohjeessa käsiteltiin, jotta voitiin selventää, miten paljon kuvallinen ilmaisu vaikuttaa ohjeeseen. Palvelumuotoilun ja Lean-ajattelun käytänteitä otettiin mukaan, jotta nähtäisiin, mitä keinoja ne toisivat hyvän ohjeen suunnitteluun. Palvelumuotoilulla voidaan pienin muutoksin saada aikaan toimivia ratkaisuja, sen avulla voidaan parantaa potilaskokemusta ja kehittää jo olemassa olevia toimintoja. Potilaslähtöisyyttä lisää myös kokemusasiantuntijoiden käyttö potilaille tarkoitettujen ohjeiden laatimisessa. Näin laadituilla ohjeilla helpotettaisiin potilaan asiointia terveydenhuollon organisaatioissa. Lean-ajattelun avulla tarkoituksena oli poistaa turhia toimintoja ja hukkaa.
The purpose of this functional thesis was to improve the current instruction form. The form is given to the patients who has appointments at the fracture outpatient clinic of the Turku University hospital (TYKS) and the TG2 radiology department of the Southwest Finland Imaging Centre (VSKK). The improved form was written in clear language and it also contains illustrations and colors. The form was meant to be easily understood and it would help patients to find the right location without difficulty.
The aim of the thesis was to get the patients to the right place at the right time. This would streamline the daily work of the trauma outpatient clinic and the TG2 radiology department. Both doctor appointment and radiology imaging are assigned only a limited time within which the treatment of a patient should be accomplished.
The theory section examines the requirements of a good patient instructions. Exploring how visuality can raise the value of instructions, confirmed the importance of using color and photographs. Consulting experts by experience was a method learned from Service design. Lean thinking is aiming to eliminate unnecessary functions and waste in healthcare organizations.
Further study could explore how using video instructions helps patients to navigate in the hospital. Consulting experts by experience adds the value of the patient instructions. In healthcare there are many possibilities to use the knowledge of the experts by experience.