Esteettömien matkapakettien markkinatilanne
Pitkänen, Essi (2019)
Pitkänen, Essi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326575
Tiivistelmä
Esteettömyys määritellään ihmisoikeudeksi Yhdistyneiden kansakuntien yleissopimuksessa vammaisten henkilöiden oikeuksista. Esteettömyydellä tarkoitetaan ympäristön fyysisten esteiden tunnistamista ja poistamista sekä muun muassa tiedonsaannin, näkemisen ja kuulemisen huomioon ottamista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää esteettömän ulkomaanmatkailun markkinatilannetta Suomessa ja analysoida, kohtaavatko kysyntä ja tarjonta. Lisäksi tarkoituksena on tutkia, olisiko kannattavaa perustaa uusi esteettömiä matkoja tarjoava yritys.
Teoriaosuudessa perehdytään ensiksi esteettömyyteen ja Yhdistyneiden kansakuntien yleissopimukseen vammaisten henkilöiden oikeuksista. Teoriassa käsitellään myös lakia matkapalveluyhdistelmistä sekä sitä, velvoittaako laki matkanjärjestäjät huomioimaan esteettömyyden matkapaketeissa.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käsitellään esteettömien matkapakettien tämänhetkistä tarjontaa. Tarjonnan selvittämiseksi vertaillaan viiden suomalaisen matkanjärjestäjän tarjoamien matkojen esteettömyyttä lentokenttäkuljetusten, hotellien ja retkien osalta.
Esteettömien matkapakettien kysyntää tutkittiin opinnäytetyössä kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 108 henkilöä. Kyselyssä selvitettiin kysynnän lisäksi vastaajien aiempia kokemuksia esteettömistä matkoista, mahdollisia kehitysideoita sekä sitä, kuinka paljon matkapaketeista oltaisiin valmiita maksamaan. Vastauksista kävi ilmi, että esteettömien matkapakettien tämänhetkiseen markkinatilanteseen ei olla täysin tyytyväisiä. Matkoja kaivataan enemmän ja selkeä tieto matkojen esteettömyydestä tulisi olla helposti saatavilla. Aistivammat tulisi muistaa huomioida esteettömyyttä markkinoidessa. Tutkimuksen pohjalta voi päätellä, että uudelle esteettömiä matkoja tarjoavalle yritykselle olisi tällä hetkellä markkinoilla tilaa. Accessibility is defined as a human right in the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Accessibility means, among other things, identifying and removing environmental barriers and recognizing difficulties with hearing, vision and information access. The aim of this thesis is to examine market situation of accessible tourism in Finland and to analyze if supply and demand confront each other. In addition the aim is to find out if it would be profitable to start a new business which provides accessible package tours.
In the theory section accessibility and the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities are presented. Theoretical framework also consists of the law of the Combination of travel services and its impacts on tour operators’ responsibilities regarding accessibility.
Current supply of accessible package holidays is examined in the empirical section. Five different Finnish tour operators are compared regarding their supply of accessible airport shuttles, hotels and excursions.
The demand of accessible holidays is examined by using questionnaire survey. A total of 108 persons answered the questionnaire. As the result of the survey dissatisfaction with the current market situation of accessible tourism became evident. Respondents wish to have more accessible package holidays available and information should be easily reachable. People with sensory disabilities should be taken into account when marketing accessibility. In conclusion it may be stated that there is room on the market for new business which provides accessible tourism services.
Teoriaosuudessa perehdytään ensiksi esteettömyyteen ja Yhdistyneiden kansakuntien yleissopimukseen vammaisten henkilöiden oikeuksista. Teoriassa käsitellään myös lakia matkapalveluyhdistelmistä sekä sitä, velvoittaako laki matkanjärjestäjät huomioimaan esteettömyyden matkapaketeissa.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käsitellään esteettömien matkapakettien tämänhetkistä tarjontaa. Tarjonnan selvittämiseksi vertaillaan viiden suomalaisen matkanjärjestäjän tarjoamien matkojen esteettömyyttä lentokenttäkuljetusten, hotellien ja retkien osalta.
Esteettömien matkapakettien kysyntää tutkittiin opinnäytetyössä kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 108 henkilöä. Kyselyssä selvitettiin kysynnän lisäksi vastaajien aiempia kokemuksia esteettömistä matkoista, mahdollisia kehitysideoita sekä sitä, kuinka paljon matkapaketeista oltaisiin valmiita maksamaan. Vastauksista kävi ilmi, että esteettömien matkapakettien tämänhetkiseen markkinatilanteseen ei olla täysin tyytyväisiä. Matkoja kaivataan enemmän ja selkeä tieto matkojen esteettömyydestä tulisi olla helposti saatavilla. Aistivammat tulisi muistaa huomioida esteettömyyttä markkinoidessa. Tutkimuksen pohjalta voi päätellä, että uudelle esteettömiä matkoja tarjoavalle yritykselle olisi tällä hetkellä markkinoilla tilaa.
In the theory section accessibility and the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities are presented. Theoretical framework also consists of the law of the Combination of travel services and its impacts on tour operators’ responsibilities regarding accessibility.
Current supply of accessible package holidays is examined in the empirical section. Five different Finnish tour operators are compared regarding their supply of accessible airport shuttles, hotels and excursions.
The demand of accessible holidays is examined by using questionnaire survey. A total of 108 persons answered the questionnaire. As the result of the survey dissatisfaction with the current market situation of accessible tourism became evident. Respondents wish to have more accessible package holidays available and information should be easily reachable. People with sensory disabilities should be taken into account when marketing accessibility. In conclusion it may be stated that there is room on the market for new business which provides accessible tourism services.