Mental Ray renderöinnin optimointi 3ds Max -ohjelmassa
Jokela, Markus (2009)
Jokela, Markus
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905032331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905032331
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esittää tekniikoita, joilla Mental Ray renderöintimoottoria pystytään tehokkaasti hyödyntämään sekä oppia tuntemaan ongelmakohdat renderöinnissä.
Työ käsittelee ensiksi renderöintiä yleisellä tasolla, minkä jälkeen työ syventyy Mental Rayn renderöintiasetuksiin. Näytteenottoprosessi sekä muut Mental Ray renderöinnin käyttämät tekniikat sekä niiden asetukset selitetään yksityiskohtaisesti. Työ selvittää scanline ja raytrace algoritmien toiminnan ja havainnoillistaa renderöintialgoritmien erot. Tämän lisäksi työssä käydään läpi tekniikoita, joilla renderöintiaikaa voidaan pienentää ja laatua parantaa.
Opinnäytetyö käy läpi renderöinnin asetusten lisäksi muut renderöintiin vaikuttavat tekijät, kuten materiaalit ja valot. Lähteinä on käytetty monia kirjoja, jotka syventyvät Mental Ray renderöintiin ja asetuksiin.
Työn lopussa on havainnoillistettu erilaisten renderöintitekniikoiden toiminta ja vertailtu renderöinnin laatua ja renderöintiaikoja. Vertailusta selviää keskeisimpien asetusten vaikutus epäsuoraan valaistukseen ja renderöintiaikoihin.
Työ käsittelee ensiksi renderöintiä yleisellä tasolla, minkä jälkeen työ syventyy Mental Rayn renderöintiasetuksiin. Näytteenottoprosessi sekä muut Mental Ray renderöinnin käyttämät tekniikat sekä niiden asetukset selitetään yksityiskohtaisesti. Työ selvittää scanline ja raytrace algoritmien toiminnan ja havainnoillistaa renderöintialgoritmien erot. Tämän lisäksi työssä käydään läpi tekniikoita, joilla renderöintiaikaa voidaan pienentää ja laatua parantaa.
Opinnäytetyö käy läpi renderöinnin asetusten lisäksi muut renderöintiin vaikuttavat tekijät, kuten materiaalit ja valot. Lähteinä on käytetty monia kirjoja, jotka syventyvät Mental Ray renderöintiin ja asetuksiin.
Työn lopussa on havainnoillistettu erilaisten renderöintitekniikoiden toiminta ja vertailtu renderöinnin laatua ja renderöintiaikoja. Vertailusta selviää keskeisimpien asetusten vaikutus epäsuoraan valaistukseen ja renderöintiaikoihin.