Lahjan Tyttöjen imago
Höglund-Laine, Helena (2019)
Höglund-Laine, Helena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326483
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin urheiluseura Lahjan Tytöt ry:lle ja suunniteltiin heidän tarpeidensa mukaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lahjan Tyttöjen imagoa 4–8- vuotiaiden lasten vanhempien keskuudessa. Imago tuli selvittää, koska uusasiakashankinta on hyvin tärkeää Lahjan Tytöillä. Seuraan tarvitaan jatkuvasti uusia harrastajia lopettaneiden tilalle tai uusiin perustettaviin joukkueisiin. Harrastajien määrä olisi myös hyvä olla mahdollisimman suuri, koska vain harva jatkaa harrastamista sm-tasolle saakka. Imago taas kulkee käsikkäin uusien harrastajien määrän kanssa.
Koska Lahjan Tyttöjen imagoa ei ole koskaan ennen tutkittu, oli tärkeää selvittää, millainen on kohderyhmän mielikuva seurasta. Vastausten perusteella Lahjan Tyttöjä voidaan kehittää eteenpäin entistäkin positiivisempaan suuntaan. Teetin tähän kvantitatiiviseen tutkimukseen kyselyn sosiaalisessa mediassa vastausten saamiseksi, ja vastauksia tulikin yli odotusten. Tietoperustassa käytin lähteitä tutkien imagoa, markkinointia sekä uusasiakashankintaa.
Tutkimustulokset osoittivat Lahjan Tyttöjen tilanteen olevan varsin hyvä imagon osalta, ja he voivatkin olla tämän hetkiseen tilanteeseensa tyytyväisiä. Vastausten perusteella saatiin selvitettyä, että Lahjan Tytöt on hyvin tunnettu seura Turun alueella. Mielikuva seurasta oli myös todella hyvä suurimmalla osalla vastaajista. Lahjan Tyttöjen imago oli lähes sellainen kuin seuran edustajat sen uskoivat ja toivoivat olevat; ammattimainen, laadukas ja positiivinen. Kehitettävää löytyi kuitenkin vielä edelläkävijyyden ja kansainvälisyyden mielikuvissa. Vaikkakin tulokset olivat näin hyviä, tulee imagon eteen kuitenkin jatkossakin tehdä töitä, jotta positiivinen mielikuva seurasta pysyy ja mahdollisesti vielä paranee nykytilanteesta. This thesis was done for the sports club Lahjan Tytöt and it was designed to match their needs. The purpose of the thesis was to examine the imago of Lahjan Tytöt among the parents of children between ages 4 and 8. The imago was crucial to examine because the acquisition of new customers is extremely important to Lahjan Tytöt. New customers are constantly needed to replace those who withdraw from their hobby or to establish new teams. The number of clients should also be as sizable as possible because only few continue their hobby to the level of national championship.
Because the imago of Lahjan Tytöt had never been examined before it was important to clarify what the vision of the sports club was like in the minds of the target group. According to the responses Lahjan Tytöt can be developed towards even more positive direction. This quantitative research was enhanced by a questionnaire in social media in order to get more responses and surprisingly good amount of responses was achieved. In the theory section I utilized references and examined imago, marketing and obtaining new clients.
The findings proved that the current situation for Lahjan Tytöt is fairly good when it comes to imago and they can be satisfied with the prevailing situation. According to the responses it is clarified that Lahjan Tytöt is a very well-known sports club in the area around Turku. For the largest part of the respondents the vision of the sports club was likewise really positive. The imago of Lahjan Tytöt was nearly similar to what the representatives of the sports club hoped it would be; professional, classy and positive. Aspects to develop were found in pioneering and internationality. Even though the findings were this favorable, it is important to continue working for the imago in order to maintain the positive vision of the sports club and possibly even improve from the current situation.
Koska Lahjan Tyttöjen imagoa ei ole koskaan ennen tutkittu, oli tärkeää selvittää, millainen on kohderyhmän mielikuva seurasta. Vastausten perusteella Lahjan Tyttöjä voidaan kehittää eteenpäin entistäkin positiivisempaan suuntaan. Teetin tähän kvantitatiiviseen tutkimukseen kyselyn sosiaalisessa mediassa vastausten saamiseksi, ja vastauksia tulikin yli odotusten. Tietoperustassa käytin lähteitä tutkien imagoa, markkinointia sekä uusasiakashankintaa.
Tutkimustulokset osoittivat Lahjan Tyttöjen tilanteen olevan varsin hyvä imagon osalta, ja he voivatkin olla tämän hetkiseen tilanteeseensa tyytyväisiä. Vastausten perusteella saatiin selvitettyä, että Lahjan Tytöt on hyvin tunnettu seura Turun alueella. Mielikuva seurasta oli myös todella hyvä suurimmalla osalla vastaajista. Lahjan Tyttöjen imago oli lähes sellainen kuin seuran edustajat sen uskoivat ja toivoivat olevat; ammattimainen, laadukas ja positiivinen. Kehitettävää löytyi kuitenkin vielä edelläkävijyyden ja kansainvälisyyden mielikuvissa. Vaikkakin tulokset olivat näin hyviä, tulee imagon eteen kuitenkin jatkossakin tehdä töitä, jotta positiivinen mielikuva seurasta pysyy ja mahdollisesti vielä paranee nykytilanteesta.
Because the imago of Lahjan Tytöt had never been examined before it was important to clarify what the vision of the sports club was like in the minds of the target group. According to the responses Lahjan Tytöt can be developed towards even more positive direction. This quantitative research was enhanced by a questionnaire in social media in order to get more responses and surprisingly good amount of responses was achieved. In the theory section I utilized references and examined imago, marketing and obtaining new clients.
The findings proved that the current situation for Lahjan Tytöt is fairly good when it comes to imago and they can be satisfied with the prevailing situation. According to the responses it is clarified that Lahjan Tytöt is a very well-known sports club in the area around Turku. For the largest part of the respondents the vision of the sports club was likewise really positive. The imago of Lahjan Tytöt was nearly similar to what the representatives of the sports club hoped it would be; professional, classy and positive. Aspects to develop were found in pioneering and internationality. Even though the findings were this favorable, it is important to continue working for the imago in order to maintain the positive vision of the sports club and possibly even improve from the current situation.