Esite Nepsytiimistä Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soitelle : Neuropsykiatrisen häiriön omaavan lapsen arki ja sen haasteet
Hämäläinen, Vilma (2019)
Hämäläinen, Vilma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tuotekehittelyprojektina esite Nepsytiimille, joka on osa las-tensairaalaa Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soitessa. Nepsytiimissä on kak-si kuntoutusohjaajaa, jotka pyrkivät mahdollistamaan tarvittavat tukitoimet lapsen arjen helpottamisen suhteen. Aihe valikoitui työharjoittelun myötä kyseisessä yksikössä. Koska Nepsytiimin toiminta on aloitettu vuoden 2018 alussa, oli esitteen tuottaminen tarpeellinen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tuotettua kattava sekä käytännönläheinen esite lapselle, nuorelle, perheelle ja ammattihenkilöille Soiten Nepsytiimistä. Tavoitteena oli saada tuotettua esite, joka olisi helppolukuinen sekä ulkonäöllisesti toimiva neuropsykiatrisesti oireilevalle lapselle sekä nuorelle.
Nepsytiimi on toiminut vain muutaman vuoden Soitessa. Siksi heillä ei ole ollut ollenkaan omaa esitet-tä tai vastaavaa, jolla informoitaisiin perheitä, kouluja sekä hoitoalan ammattihenkilökuntaa. Esitettä oli toivottu Nepsytiimin henkilökunnan toimesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää tietoa yleisimmistä neuropsykiatrisista häiriöistä, kuten ADHD/ADD, autisminkirjo, Asperger, Tourette sekä eriasteiset oppimisvaikeudet. Tietoperusta pitää myös sisällään potilasohjausta, kuinka kirjallinen esite tukee suullista ohjausta. Myös käsitteet toimivan ja hyvän esitteen ominaisuudet on avattu, jotta saadaan ymmärrettävyys sekä käytännönläheisyys tuo-tettua teorian pohjalta. Teoriaosuus on koottu luotettavista ja ajankohtaisista lähteistä.
Valmis opinnäytetyöprojekti toteutettiin esitteenä, vihkomuotoisena yhteistyössä Soiten viestinnän kanssa. Esitteestä tuli kaksipuolinen, ja sen sisältö koostui työelämäohjaajan toiveiden mukaisesti sekä teoriatiedoista, joita olin koonnut. Esitteen sisällössä huomioin teoreettisen tiedon sekä Nepsytiimin toimikuvan. Palaute esitteestä oli positiivista ja hyvää. Esitteen avulla pystytään varmistamaan tiedon-saantia sekä potilasohjausta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tuotettua kattava sekä käytännönläheinen esite lapselle, nuorelle, perheelle ja ammattihenkilöille Soiten Nepsytiimistä. Tavoitteena oli saada tuotettua esite, joka olisi helppolukuinen sekä ulkonäöllisesti toimiva neuropsykiatrisesti oireilevalle lapselle sekä nuorelle.
Nepsytiimi on toiminut vain muutaman vuoden Soitessa. Siksi heillä ei ole ollut ollenkaan omaa esitet-tä tai vastaavaa, jolla informoitaisiin perheitä, kouluja sekä hoitoalan ammattihenkilökuntaa. Esitettä oli toivottu Nepsytiimin henkilökunnan toimesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää tietoa yleisimmistä neuropsykiatrisista häiriöistä, kuten ADHD/ADD, autisminkirjo, Asperger, Tourette sekä eriasteiset oppimisvaikeudet. Tietoperusta pitää myös sisällään potilasohjausta, kuinka kirjallinen esite tukee suullista ohjausta. Myös käsitteet toimivan ja hyvän esitteen ominaisuudet on avattu, jotta saadaan ymmärrettävyys sekä käytännönläheisyys tuo-tettua teorian pohjalta. Teoriaosuus on koottu luotettavista ja ajankohtaisista lähteistä.
Valmis opinnäytetyöprojekti toteutettiin esitteenä, vihkomuotoisena yhteistyössä Soiten viestinnän kanssa. Esitteestä tuli kaksipuolinen, ja sen sisältö koostui työelämäohjaajan toiveiden mukaisesti sekä teoriatiedoista, joita olin koonnut. Esitteen sisällössä huomioin teoreettisen tiedon sekä Nepsytiimin toimikuvan. Palaute esitteestä oli positiivista ja hyvää. Esitteen avulla pystytään varmistamaan tiedon-saantia sekä potilasohjausta.