SRV Yhtiöt Oyj:n ostolaskuprosessin kehittäminen KPI-mittariston avulla
Markkanen, Hanne (2019)
Markkanen, Hanne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226317
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ostolaskuprosessin kehittäminen KPI-mittaristoa hyödyntäen. Aihe on ajankohtainen opinnäytetyön tekijälle ja toimeksiantajayritykselle, koska yrityksessä on otettu ostoreskontra takaisin in house- toiminnoksi ja tavoitteena on kehittää siitä sujuvampi ja tehokkaampi prosessi. Opinnäytetyöntekijä on mukana ostolaskuprosessissa ostoreskontranhoitajan roolissa.
Opinnäytetyössä perehdytään prosesseihin ja niiden kehittämisen menetelmiin, jonka jälkeen tarkastellaan yleisesti ostolaskuprosessia ja siihen liittyviä ajankohtaisuuksia kuten verkkolaskutusta ja automatiikkaa.
Haastattelujen ja havainnointien pohjalta toimeksiantajayrityksen ostolaskuprosessi mallinnetaan uimaratakaavioin. Ostolaskuprosessista tutkitaan kolmea osa-aluetta yrityksessä käytössä olevan KPI-mittariston pohjalta. Nämä osa-alueet ovat ostolaskun vastaanotto, ostolaskun hyväksyntäkierto ja ostolaskun siirto kirjanpitoon. Tarkasteltavana olevia kolmea osa-aluetta mitataan laskun kiertonopeudella KPI-mittaristossa.
Työn tavoitteena on osoittaa prosessin kehityskohteet ja löytää kehitettäviin kohteisiin ratkaisuja esimerkiksi automatiikan avulla. Ostoreskontraprosessissa käsitellään paljon numeerista ja systemaattista dataa, jonka vuoksi se on yksi suurimmista automatisoinnin kohteista talouden prosesseista. Prosessin kehityksen ratkaisuehdotukset nojautuvat pitkälti historiadataa hyödyntävän ohjelmistorobotiikan tuomiin mahdollisuuksiin. Tutkimuksen ratkaisuehdotusten avulla kohdeyrityksellä on mahdollisuus lähteä pilotoimaan ehdotuksia ostolaskuprosessin kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä perehdytään prosesseihin ja niiden kehittämisen menetelmiin, jonka jälkeen tarkastellaan yleisesti ostolaskuprosessia ja siihen liittyviä ajankohtaisuuksia kuten verkkolaskutusta ja automatiikkaa.
Haastattelujen ja havainnointien pohjalta toimeksiantajayrityksen ostolaskuprosessi mallinnetaan uimaratakaavioin. Ostolaskuprosessista tutkitaan kolmea osa-aluetta yrityksessä käytössä olevan KPI-mittariston pohjalta. Nämä osa-alueet ovat ostolaskun vastaanotto, ostolaskun hyväksyntäkierto ja ostolaskun siirto kirjanpitoon. Tarkasteltavana olevia kolmea osa-aluetta mitataan laskun kiertonopeudella KPI-mittaristossa.
Työn tavoitteena on osoittaa prosessin kehityskohteet ja löytää kehitettäviin kohteisiin ratkaisuja esimerkiksi automatiikan avulla. Ostoreskontraprosessissa käsitellään paljon numeerista ja systemaattista dataa, jonka vuoksi se on yksi suurimmista automatisoinnin kohteista talouden prosesseista. Prosessin kehityksen ratkaisuehdotukset nojautuvat pitkälti historiadataa hyödyntävän ohjelmistorobotiikan tuomiin mahdollisuuksiin. Tutkimuksen ratkaisuehdotusten avulla kohdeyrityksellä on mahdollisuus lähteä pilotoimaan ehdotuksia ostolaskuprosessin kehittämiseksi.