Asymmetrisen VR-pelin tutkimus ja kehitys Unreal Engine 4-Pelimoottorissa
Piitulainen, Miika (2019)
Piitulainen, Miika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226273
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitän Unreal Engine 4 – pelimoottoria käyttäen asymmetrisen moninpelin. Moninpeli toimii kahden pelaajan välillä, missä toinen pelaaja pelaa näppäimistöllä ja hiirellä ja toinen pelaa virtuaalitodellisuuslaseilla. Moninpelista tehdään kaksi versiota, missä moninpelin toteutustapa on eri. Opinnäytetyössäni vertaan versioita toisiinsa ja pyrin vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen: mitä pitää ottaa huomioon asymmetrisen VR moninpelin kehityksessä teknisen toteutuksen näkökulmasta ja mitä hyötyjä ja haittoja on paikallisen- ja verkkomoninpelin kehityksessä?
Opinnäytetyötä varten tein tutkimuksen, missä mitattiin tietokoneen näytönohjaimen ja suorittimen tarvitsemaa aikaa näyttääkseen yhden pelin ruudun. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää versio, joka vie vähiten aikaa ruudun piirtämiseen. Hypoteesiksi esitin paikallista moninpeliversiota. Testitulosten perusteella optimoin lähiverkkomoninpeli-versiota ja tein testit uudestaan.
Lopullisten testaustulosten mukaan vähiten aikaa ruudun piirtämiseen menee lähiverkkomoninpeli-versiossa, mutta vain näppäimistö-hiiripelaajalla. In this thesis, I will develop an asymmetric multiplayer game using the Unreal Engine 4 game engine. The game is between two players, with one player playing with the keyboard and mouse and the other playing with virtual reality glasses. There are two versions of the game where the multiplayer implementation is different. In my thesis I compare the versions to each other and try to answer two research questions: what should be taken into consideration in the development of an asymmetrical VR multiplayer from a technical implementation point of view and what are the advantages and disadvantages of local and online multiplayer versions?
For the thesis, I did a research test to measure the time it takes for the test computer's graphics card and processor to display a single frame in the game. The aim of the research was to find the version that takes the least time to draw a frame of the game. As a hypothesis, I proposed the local multiplayer version to be the fastest. Based on the test results, I optimized the LAN multiplayer version and did the tests again.
According to the final test results, the least amount of time it takes to draw a single frame in the game was the LAN multiplayer version, but only for the player playing with the keyboard and the mouse.
Opinnäytetyötä varten tein tutkimuksen, missä mitattiin tietokoneen näytönohjaimen ja suorittimen tarvitsemaa aikaa näyttääkseen yhden pelin ruudun. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää versio, joka vie vähiten aikaa ruudun piirtämiseen. Hypoteesiksi esitin paikallista moninpeliversiota. Testitulosten perusteella optimoin lähiverkkomoninpeli-versiota ja tein testit uudestaan.
Lopullisten testaustulosten mukaan vähiten aikaa ruudun piirtämiseen menee lähiverkkomoninpeli-versiossa, mutta vain näppäimistö-hiiripelaajalla.
For the thesis, I did a research test to measure the time it takes for the test computer's graphics card and processor to display a single frame in the game. The aim of the research was to find the version that takes the least time to draw a frame of the game. As a hypothesis, I proposed the local multiplayer version to be the fastest. Based on the test results, I optimized the LAN multiplayer version and did the tests again.
According to the final test results, the least amount of time it takes to draw a single frame in the game was the LAN multiplayer version, but only for the player playing with the keyboard and the mouse.