DHL Freight (Finland) Oy:n GoGreen-lisäarvopalvelut
Hietanen, Mari (2019)
Hietanen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226233
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuotteistaa DHL Freight (Finland) Oy:lle uusi myytävä palvelu. Tarkoituksena oli kehittää malli, jolla asiakas pystyy helposti ja vaivattomasti yhdellä hiirenklikkauksella ostamaan lisäpalvelun, joka hyvittää heidä rahdinkuljetuksesta syntyneet CO2-päästöt. Ongelmana oli myös, miten DHL kommunikoi asiakkaalle takaisin päin ja todentaan tehdyt päästöhyvitykset. Tähän tarvittiin selkeä ja helppo viestintäkanava, jotta yritys voi hyödyntää tämän ekotekonsa omassa markkinoinnissaan omille loppuasiakkailleen.
Teoria osuudessa käsiteltiin yritysten yhteiskuntavastuun kantoa. Vastuullisuutta yritystoiminnassa sekä yrittäjien motiiveja toteuttaa kestävää kehitystä. Lähtötilanteen selvittämiseksi työssä käytettiin tiedon hankintaan DHL Freight (Finland) Oy:n internet- ja intrasivuja sekä tehtiin henkilökohtaisia teemahaastatteluja DHL:n henkilökuntaan kuuluville työntekijöille. Lisäksi lähetettiin DHL:n asiakkaille kysely vihreistä arvoista ja niiden painoarvoista logistiikkakumppania valittaessa.
Asiakaskyselyn vastauksista nousi selvänä se, että yritysten on tulevaisuuudessa panostettava enemmän vastuullisuuteen ja vihreisiin arvoihin sekä niistä raportoimiseen liiketoiminnoissaan. Toiseksi tärkeäksi kriteeriksi ostajat mainitsivat palvelun laadun. Asiakkaat kokivat tärkeäksi sen, että kuljetukset saapuvat perille annetun aikataulun mukaisesti. Monet toivoivat mahdollisuutta seurata lähetystenkulkua nykyistä paremmin.
Tämän opinnäytetyön tuloksia DHL voi käyttää hyväkseen, kun se suunnittelee GoGreen-tuotteidensa lanseerausta asiakkaille. Kyselyn vastauksissa saadaan paljon hyvää tietoa asiakkaiden odotuksista ja toiveista logostiikkakumppanille. Näiden palautteiden pohjalta DHL Freight (Finland) Oy voi parantaa toimintaansa entistä vastuullisemmaksi. Esimerkiksi laajentamalla kappaletavara lähetysten CO2-kompensaation koskemaan kaikkia maantiekuljetusten lähetyksiä. The aim of this thesis was to productize a new commercial service for DHL Freight (Finland) Ltd. The purpose was to develop a model that enables the customer to easily and effortlessly buy an additional service to compensate their freight CO2 emissions. Additional issue was how DHL communicates back to the customer and verifies the conducted emissions credits. Clear and easy communication channel was needed so that the company could utilize this eco-tool in its own marketing to its end customers.
The theory section dealt with corporate social responsibility, the responsibility in business operations and the motives of entrepreneurs to implement sustainable development. Intranet pages of DHL Freight (Finland) Ltd were used to obtain information of the current situation as well as personal interviews were conducted with DHL staff. In addition, a questionnaire was sent to DHL customers about the green values and their importance when choosing a logistics partner.
From the responses to the customer survey, it became clear, that in the future companies will have to focus more on responsibility, green values and how to report them in their businesses. Another important criterion was the quality of service. Customers found it important that shipments arrive as scheduled. Many wished to be able to better monitor the shipment.
The results of this thesis can be utilized by DHL as it plans to launch its GoGreen products to customers. The questionnaire answers provide a lot of valuable information about customer expectations and their wishes for their logistics partner. Based on the questionnaire feedback, it is a good idea for DHL to start improving and developing its operations to secure its position as the number one choice for its customers also in the future.
Teoria osuudessa käsiteltiin yritysten yhteiskuntavastuun kantoa. Vastuullisuutta yritystoiminnassa sekä yrittäjien motiiveja toteuttaa kestävää kehitystä. Lähtötilanteen selvittämiseksi työssä käytettiin tiedon hankintaan DHL Freight (Finland) Oy:n internet- ja intrasivuja sekä tehtiin henkilökohtaisia teemahaastatteluja DHL:n henkilökuntaan kuuluville työntekijöille. Lisäksi lähetettiin DHL:n asiakkaille kysely vihreistä arvoista ja niiden painoarvoista logistiikkakumppania valittaessa.
Asiakaskyselyn vastauksista nousi selvänä se, että yritysten on tulevaisuuudessa panostettava enemmän vastuullisuuteen ja vihreisiin arvoihin sekä niistä raportoimiseen liiketoiminnoissaan. Toiseksi tärkeäksi kriteeriksi ostajat mainitsivat palvelun laadun. Asiakkaat kokivat tärkeäksi sen, että kuljetukset saapuvat perille annetun aikataulun mukaisesti. Monet toivoivat mahdollisuutta seurata lähetystenkulkua nykyistä paremmin.
Tämän opinnäytetyön tuloksia DHL voi käyttää hyväkseen, kun se suunnittelee GoGreen-tuotteidensa lanseerausta asiakkaille. Kyselyn vastauksissa saadaan paljon hyvää tietoa asiakkaiden odotuksista ja toiveista logostiikkakumppanille. Näiden palautteiden pohjalta DHL Freight (Finland) Oy voi parantaa toimintaansa entistä vastuullisemmaksi. Esimerkiksi laajentamalla kappaletavara lähetysten CO2-kompensaation koskemaan kaikkia maantiekuljetusten lähetyksiä.
The theory section dealt with corporate social responsibility, the responsibility in business operations and the motives of entrepreneurs to implement sustainable development. Intranet pages of DHL Freight (Finland) Ltd were used to obtain information of the current situation as well as personal interviews were conducted with DHL staff. In addition, a questionnaire was sent to DHL customers about the green values and their importance when choosing a logistics partner.
From the responses to the customer survey, it became clear, that in the future companies will have to focus more on responsibility, green values and how to report them in their businesses. Another important criterion was the quality of service. Customers found it important that shipments arrive as scheduled. Many wished to be able to better monitor the shipment.
The results of this thesis can be utilized by DHL as it plans to launch its GoGreen products to customers. The questionnaire answers provide a lot of valuable information about customer expectations and their wishes for their logistics partner. Based on the questionnaire feedback, it is a good idea for DHL to start improving and developing its operations to secure its position as the number one choice for its customers also in the future.