Asiakaslähtöiset verkkosivut Akaan lapsiperheille
Kantola, Sini (2019)
Kantola, Sini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126141
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on asiakaslähtöisten verkkosivujen kehittäminen Akaassa asuville lapsiperheille. Akaan kaupunki on uudistamassa verkkosivujaan, ja niistä halutaan tehdä mahdollisimman asiakaslähtöiset ja lapsiperheitä hyvin palvelevat. Tehtäväni tavoitteena on selvittää, miten kaupunki voi palvella lapsiperheitä hyvin verkkosivuillaan ja mitkä ovat lapsiperheiden tarpeet sivustolle. Tarkoituksena on luoda asiakaslähtöinen toimintamalli tai keinoja, joita uusilla verkkosivuilla voidaan hyödyntää.
Tutkimusmenetelminä aineiston hankinnassa käytin lapsiperheille suunnattuja verkkokyselyä, ryhmähaastattelua, kuntasivustojen benchmarkkausta sekä alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Lisäksi tein analyysin verkkosivujen käytön nykytilanteesta. Uuden asiakaslähtöisen toimintamallin kehittämisessä hyödynsin palvelumuotoilun menetelmiä, kuten konseptointia ja testausta.
Keräämäni aineisto osoitti, että lapsiperheet tulevat sivuille useimmiten etsiäkseen tietoa. Tämän vuoksi heille tärkeintä on halutun tiedon löytyminen helposti. Lapsiperheet ovat laajasti kiinnostuneita kaupungin palveluista, päätöksenteosta ja vapaa-ajan mahdollisuuksista. Vanhemmat myös toivovat, että he voisivat asioida kaupungin kanssa yhä enemmän sähköisesti verkkosivujen kautta. Tutkimukseni toi lisäksi esiin, että lapsiperheet ovat hyvin kiinnostuneita kotikaupunkinsa verkkosivujen ulkoasusta ja mielikuvasta, jota ne välittävät eteenpäin. Sivujen toivotaan markkinoivan Akaata myös muualla asuville.
Lapsiperheiden tarpeita ja toiveita hyödynnettiin uusien verkkosivujen suunnittelussa. Suunnitelma esiteltiin testaustilaisuudessa lapsiperheille, joiden palaute oli pääosin myönteistä. He antoivat myös palautetta sekä korjausehdotuksia jatkoa ajatellen. Kunnan verkkosivuston suunnittelussa tulee huomioida useiden eri kohderyhmien tarpeet, mikä tuo siihen oman haasteensa. On selvää, että lapsiperheiden kiinnostus kaupungin markkinointiin Akaan kannattaa hyödyntää tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelminä aineiston hankinnassa käytin lapsiperheille suunnattuja verkkokyselyä, ryhmähaastattelua, kuntasivustojen benchmarkkausta sekä alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Lisäksi tein analyysin verkkosivujen käytön nykytilanteesta. Uuden asiakaslähtöisen toimintamallin kehittämisessä hyödynsin palvelumuotoilun menetelmiä, kuten konseptointia ja testausta.
Keräämäni aineisto osoitti, että lapsiperheet tulevat sivuille useimmiten etsiäkseen tietoa. Tämän vuoksi heille tärkeintä on halutun tiedon löytyminen helposti. Lapsiperheet ovat laajasti kiinnostuneita kaupungin palveluista, päätöksenteosta ja vapaa-ajan mahdollisuuksista. Vanhemmat myös toivovat, että he voisivat asioida kaupungin kanssa yhä enemmän sähköisesti verkkosivujen kautta. Tutkimukseni toi lisäksi esiin, että lapsiperheet ovat hyvin kiinnostuneita kotikaupunkinsa verkkosivujen ulkoasusta ja mielikuvasta, jota ne välittävät eteenpäin. Sivujen toivotaan markkinoivan Akaata myös muualla asuville.
Lapsiperheiden tarpeita ja toiveita hyödynnettiin uusien verkkosivujen suunnittelussa. Suunnitelma esiteltiin testaustilaisuudessa lapsiperheille, joiden palaute oli pääosin myönteistä. He antoivat myös palautetta sekä korjausehdotuksia jatkoa ajatellen. Kunnan verkkosivuston suunnittelussa tulee huomioida useiden eri kohderyhmien tarpeet, mikä tuo siihen oman haasteensa. On selvää, että lapsiperheiden kiinnostus kaupungin markkinointiin Akaan kannattaa hyödyntää tulevaisuudessa.