Microsoft Teams -sovelluksen käyttö — Case Laurea-ammattikorkeakoulu
Huusela, Tuukka (2019)
Huusela, Tuukka
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125889
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitystä Microsoft Teams -sovelluksen käytöstä Laureassa. Laurean DigiTeam antoi tämän tehtäväksi, sillä he halusivat nähdä, miten paljon ja miten Teamsia käytetään Laureassa sekä opiskelijoiden että opettajien toimesta. Tutkimuksesta saatua tietoa DigiTeam tulee hyödyntämään henkilökunnan koulutustilaisuuksissa.
Tutkimuksellisessa työssä käytiin läpi Teamsin ominaisuuksia eri alustojen välillä ja vertailtiin Discordia ja Slackia Teamsin kanssa. Käyttäjätietoa Laureasta hankittiin Googlen kyselylomakkeiden avulla. Havaittiin, että Teams on käytössä myös muissa ammattikorkeakouluissa, ja HAMKissa oli sovellus todettu todella hyväksi ja helppokäyttöiseksi. Tutkimuksen perusteella kävi ilmi, että Teams ei ole ollut aktiivisesti käytössä opiskelijoiden ja opettajien välillä Laureassa. Opettajat käyttivät Teamsia suurimmaksi osaksi sisäiseen tiedottamiseen ja opiskelijat ryhmätehtävien tekoon.
Keskeinen tulos tutkimuskyselyssä oli, että mielipiteet Teamsin käytöstä jakautuvat kahtia. Toiset ovat sitä mieltä, että Teams on mainio sovellus hyvillä ominaisuuksilla ja jopa tarpeellinen, ja toiset taas sitä mieltä, että Teams on sovellus muiden joukossa. Teamsin kerrottiin olevan vailla oikeaa roolia koulumaailmassa, jonka käyttö on vain haaste sekä tarpeetonta. Teams on ollut vielä uusi sovellus Laureassa, jonka käyttö ei ole vakiintunut. Teamsin käyttö voi yleistyä, kun käyttäjät tottuvat sovellukseen.
Teamsin käytön lisääminen nostaisi käyttäjien kokemusta. Positiiviset kokemukset auttavat sovelluksen käyttöönotossa. Tämä johtaisi Teamsin käytön lisääntymiseen opetuskäytössä, mihin Teams on jopa suunniteltu (Evans 2017). Kasvanut käyttö lisäisi myös käyttäjien osaamista sovelluksesta, mikä vähentäisi tutkimuksessa ilmenneitä ongelmia.
Tutkimuksellisessa työssä käytiin läpi Teamsin ominaisuuksia eri alustojen välillä ja vertailtiin Discordia ja Slackia Teamsin kanssa. Käyttäjätietoa Laureasta hankittiin Googlen kyselylomakkeiden avulla. Havaittiin, että Teams on käytössä myös muissa ammattikorkeakouluissa, ja HAMKissa oli sovellus todettu todella hyväksi ja helppokäyttöiseksi. Tutkimuksen perusteella kävi ilmi, että Teams ei ole ollut aktiivisesti käytössä opiskelijoiden ja opettajien välillä Laureassa. Opettajat käyttivät Teamsia suurimmaksi osaksi sisäiseen tiedottamiseen ja opiskelijat ryhmätehtävien tekoon.
Keskeinen tulos tutkimuskyselyssä oli, että mielipiteet Teamsin käytöstä jakautuvat kahtia. Toiset ovat sitä mieltä, että Teams on mainio sovellus hyvillä ominaisuuksilla ja jopa tarpeellinen, ja toiset taas sitä mieltä, että Teams on sovellus muiden joukossa. Teamsin kerrottiin olevan vailla oikeaa roolia koulumaailmassa, jonka käyttö on vain haaste sekä tarpeetonta. Teams on ollut vielä uusi sovellus Laureassa, jonka käyttö ei ole vakiintunut. Teamsin käyttö voi yleistyä, kun käyttäjät tottuvat sovellukseen.
Teamsin käytön lisääminen nostaisi käyttäjien kokemusta. Positiiviset kokemukset auttavat sovelluksen käyttöönotossa. Tämä johtaisi Teamsin käytön lisääntymiseen opetuskäytössä, mihin Teams on jopa suunniteltu (Evans 2017). Kasvanut käyttö lisäisi myös käyttäjien osaamista sovelluksesta, mikä vähentäisi tutkimuksessa ilmenneitä ongelmia.