Ovi-EKP:n turvallisuuden kehittäminen Valmet Automotive Oy:ssä
Lakkapää, Henrik (2019)
Lakkapää, Henrik
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125948
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Uudessa kaupungissa sijaitsevan Valmet Automotiven kokoonpanon yhden alueen, ovi-esikokoonpanon turvallisuuden kehittäminen. Ovi-esikokoonpano on laadun puolesta kokoonpanon parhaimmistoa, mutta tapaturmia ja läheltä-piti tilanteita siellä sattuu enemmän kuin muualla. Sairaslomien kustannukset ovat korkeat, ja samalla päivälle osuvat useat poissaolot hidastavat tuotantoa.
Syitä tapaturmiin ja ongelmiin haetaan tekemällä selvitys nykytilanteesta hankitun datan perusteella sekä kyselyllä ja WOC-kierroksilla. Selvityksen jälkeen saatua dataa analysoidaan, jonka jälkeen lähdetään tutkimaan nykyisiä prosesseja ja kehittämään niitä havaittujen riskien ja ongelmien perusteella. Prosessien kehittämisessä sekä uudelleensuunnittelussa apuna käytetään muun muassa Six Sigmaa ja Kaizenia.
Kehitysideoita tulee kiitettävästi, mutta tuloksia on vaikea arvioida, koska tarvitaan pidempi aikaväli, jotta tulokset on vertailukelpoisia verrattuna aikaan ennen opinnäytetyötä. Kehityskohteita kuitenkin löytyy paljon ja eri osa-alueilta, jolloin opinnäytetyön voidaan sanoa olleen onnistunut. Kehityskohteet eivät kaikki myöskään koske vain ovi-esikokoonpanoa, vaan sitä voi hyödyntää kaikilla kokoonpanon alueilla. The purpose of this thesis was to improve the safety of door pre-assembly in Valmet Automotive. Door pre-assembly is one the best areas in quality, but there is a lot of accidents and near-miss situations. The expenses that sick leaves causes are high, and if there is a lot of sick leaves on the same day, it will slow down production.
The reasons to accidents and problems will be sorted out by making a statement of current situation, inquiry and WOC-rounds. After the statement, collected data will be analyzed followed by a research that will be made of current processes which will be improved based on risks and problems. Process improvement and redesign will be made by using for example Six Sigma and Kaizen.
There was a lot of possible improvements, but it is difficult to estimate them, because there is a need for longer time frame. Otherwise the results are not comparable to the time before this thesis. A lot of development targets were found, so the thesis was successful. Some of the development targets did not also concern only door preassembly, so they can be used in the whole assembly area.
Syitä tapaturmiin ja ongelmiin haetaan tekemällä selvitys nykytilanteesta hankitun datan perusteella sekä kyselyllä ja WOC-kierroksilla. Selvityksen jälkeen saatua dataa analysoidaan, jonka jälkeen lähdetään tutkimaan nykyisiä prosesseja ja kehittämään niitä havaittujen riskien ja ongelmien perusteella. Prosessien kehittämisessä sekä uudelleensuunnittelussa apuna käytetään muun muassa Six Sigmaa ja Kaizenia.
Kehitysideoita tulee kiitettävästi, mutta tuloksia on vaikea arvioida, koska tarvitaan pidempi aikaväli, jotta tulokset on vertailukelpoisia verrattuna aikaan ennen opinnäytetyötä. Kehityskohteita kuitenkin löytyy paljon ja eri osa-alueilta, jolloin opinnäytetyön voidaan sanoa olleen onnistunut. Kehityskohteet eivät kaikki myöskään koske vain ovi-esikokoonpanoa, vaan sitä voi hyödyntää kaikilla kokoonpanon alueilla.
The reasons to accidents and problems will be sorted out by making a statement of current situation, inquiry and WOC-rounds. After the statement, collected data will be analyzed followed by a research that will be made of current processes which will be improved based on risks and problems. Process improvement and redesign will be made by using for example Six Sigma and Kaizen.
There was a lot of possible improvements, but it is difficult to estimate them, because there is a need for longer time frame. Otherwise the results are not comparable to the time before this thesis. A lot of development targets were found, so the thesis was successful. Some of the development targets did not also concern only door preassembly, so they can be used in the whole assembly area.