Markkinointisuunnitelma : Case: Lasivuorimaa Oy
Penttinen, Henna (2019)
Penttinen, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025817
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinointisuunnitelma, jonka toimeksiantaja oli Lasivuorimaa Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa markkinointisuunnitelma, jonka avulla pyritään lisäämään yrityksen ja sen tuotteiden tunnettavuutta pääkaupunkiseudun yritysasiakkaiden keskuudessa sekä tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita. Yrityksellä ei ole ollut aiemmin käytössä markkinointisuunnitelmaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin asiakaskohderyhmien määrittelyä, markkinoinnin kilpailukeinoja ja SWOT-analyysia. Lisäksi käsiteltiin yrityksen ostokäyttäytymistä, kuten b to b-markkinoita, ostopäätösprosessia ja ostopäätöskriteereitä. Työn empiirisessä osassa suoritettiin kyselytutkimus potentiaalisille asiakkaille. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimusmenetelmällä.
Lopputuotoksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka pohjautui teoriaan, yrityksen antamiin tietoihin ja kyselyn vastauksiin. Markkinointisuunnitelman avulla yritys saa tietoa, kuinka yrityksen kannattaisi jatkossa markkinointia toteuttaa toiminnassaan. Yritys ottaa markkinointisuunnitelman käyttöönsä vuoden 2020 alussa. The purpose of this thesis was to create a marketing plan for the commissioner, Lasivuorimaa Oy. The aim in creating a marketing plan for the company, is to increase the awareness of the company and its products amongst the enterprises in the Helsinki Metropolitan Area. The company has not had a marketing plan before.
Themes of the theory part were segmentation, SWOT-analysis, 4P and organizational purchasing behavior. The empirical part of the study was a quantitative research, implemented with a survey, sent to potential B2B-customers.
As a final result of this thesis, a marketing plan was created for the commissioning company. The plan was created as result of the empirical study, theory and information given by the company. The company will start utilizing the marketing plan, starting from January 2020.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin asiakaskohderyhmien määrittelyä, markkinoinnin kilpailukeinoja ja SWOT-analyysia. Lisäksi käsiteltiin yrityksen ostokäyttäytymistä, kuten b to b-markkinoita, ostopäätösprosessia ja ostopäätöskriteereitä. Työn empiirisessä osassa suoritettiin kyselytutkimus potentiaalisille asiakkaille. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimusmenetelmällä.
Lopputuotoksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka pohjautui teoriaan, yrityksen antamiin tietoihin ja kyselyn vastauksiin. Markkinointisuunnitelman avulla yritys saa tietoa, kuinka yrityksen kannattaisi jatkossa markkinointia toteuttaa toiminnassaan. Yritys ottaa markkinointisuunnitelman käyttöönsä vuoden 2020 alussa.
Themes of the theory part were segmentation, SWOT-analysis, 4P and organizational purchasing behavior. The empirical part of the study was a quantitative research, implemented with a survey, sent to potential B2B-customers.
As a final result of this thesis, a marketing plan was created for the commissioning company. The plan was created as result of the empirical study, theory and information given by the company. The company will start utilizing the marketing plan, starting from January 2020.