Siilinjärven perhetyön asiakastyytyväisyys 2019
Auvinen, Henna; Savola, Annele; Ahvenniemi, Ida-Maria (2019)
Auvinen, Henna
Savola, Annele
Ahvenniemi, Ida-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125892
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Siilinjärven kunnan tarjoaman perhetyön asiakastyytyväisyyttä. Siilinjärven kunnan perhetyölle kehitettiin työkalu, jolla he voivat selvittää perhetyön toimivuutta ja merkittävyyttä. Toimeksiantajalla ei ole ollut vastaavaa kyselylomaketta aikaisemmin. Opinnäytetyössä perhetyö jaoteltiin Siilinjärvellä vakiintuneisiin käsitteisiin: varhaisen tuen perhetyöhön, sosiaalihuoltolain mukaiseen perhetyöhön sekä lastensuojelulain alaiseen tehostettuun perhetyöhön.
Asiakkaiden tyytyväisyyttä mitattiin määrällisen tutkimuksen keinoin anonyymillä Webropol-kyselyllä. Kysely jaettiin kesän 2019 aikana kaikille Siilinjärven perhetyön asiakkaille (n=69), jotka olivat saaneet perhetyön palveluita kyseisen vuoden aikana. Kyselyyn vastasi neljä asiakasperhettä, joten vastausprosentti oli noin 5,7 %. Asiakastyytyväisyyskyselyssä perheiden tyytyväisyyttä mitattiin avoimilla kysymyksillä, monivalintakysymyksillä sekä Likertin asteikolla.
Tuloksista selvisi, että kyselyyn vastanneista kolme neljästä ovat kokeneet hyötyneensä saamastaan palvelusta. Yksi vastaajista koki, ettei hyötynyt perhetyöstä eikä suosittelisi sitä muille. Keskimäärin Siilinjärven tarjoamiin perhetyön palveluihin oltiin tyytyväisiä ja vastaajien mielestä perhetyöntekijät ovat olleet sitoutuneita ja ottaneet perheenjäsenet tasapuolisesti huomioon. Perhetyössä käytettyihin työmenetelmiin oltiin enemmän tyytyväisiä kuin tyytymättömiä.
Opinnäytetyössä esitettyjen Siilinjärven perhetyö asiakkaiden vastausten perusteella toimeksiantaja voi kehittää omaa palveluansa vastaamaan enemmän asiakkaidensa tarpeita. Kehitetty kysely jää toimeksiantajan käyttöön ja on muokattavissa myös tulevaisuudessa toimeksiantajan tarpeita vastaavaksi. This thesis studied how satisfied family work clients are in the municipality of Siilinjärvi. We wanted to create a tool for family workers in Siilinjärvi that they could find out about the impact and significance of family work and to improve their profession. The client organization had not had any corresponding surveys before. In this thesis family work was categorized according to the established concepts that family workers use in Siilinjärvi. Concepts includes initial family work, family work under the Social Welfare Act and intensified family work under the Child Protection Act.
Client satisfaction was measured with quantitative research that was accomplished with an anonymous Webropol-survey. The survey was distributed in summer 2019 to all clients in Siilinjärvi that had received family work services in that year (approx=69). Four client families responded to the survey. That makes the response rate of the survey approximately 5,7 %. In the survey client satisfaction was measured with open ended questions, multiple choice questions and with the Likert scale.
Findings of this study show that three out of four respondents considered family work useful. One responder has not felt family work useful and would not recommend it to another person. On average customers was satisfied for family work services. For example, responders felt family workers committed for their work and workers had also equally paid regard to all family members.
With findings of this study the client organization can improve their services to reflect with the needs of their clients. The survey remains with the client organization and the survey is adjustable for future needs of the client organization.
Asiakkaiden tyytyväisyyttä mitattiin määrällisen tutkimuksen keinoin anonyymillä Webropol-kyselyllä. Kysely jaettiin kesän 2019 aikana kaikille Siilinjärven perhetyön asiakkaille (n=69), jotka olivat saaneet perhetyön palveluita kyseisen vuoden aikana. Kyselyyn vastasi neljä asiakasperhettä, joten vastausprosentti oli noin 5,7 %. Asiakastyytyväisyyskyselyssä perheiden tyytyväisyyttä mitattiin avoimilla kysymyksillä, monivalintakysymyksillä sekä Likertin asteikolla.
Tuloksista selvisi, että kyselyyn vastanneista kolme neljästä ovat kokeneet hyötyneensä saamastaan palvelusta. Yksi vastaajista koki, ettei hyötynyt perhetyöstä eikä suosittelisi sitä muille. Keskimäärin Siilinjärven tarjoamiin perhetyön palveluihin oltiin tyytyväisiä ja vastaajien mielestä perhetyöntekijät ovat olleet sitoutuneita ja ottaneet perheenjäsenet tasapuolisesti huomioon. Perhetyössä käytettyihin työmenetelmiin oltiin enemmän tyytyväisiä kuin tyytymättömiä.
Opinnäytetyössä esitettyjen Siilinjärven perhetyö asiakkaiden vastausten perusteella toimeksiantaja voi kehittää omaa palveluansa vastaamaan enemmän asiakkaidensa tarpeita. Kehitetty kysely jää toimeksiantajan käyttöön ja on muokattavissa myös tulevaisuudessa toimeksiantajan tarpeita vastaavaksi.
Client satisfaction was measured with quantitative research that was accomplished with an anonymous Webropol-survey. The survey was distributed in summer 2019 to all clients in Siilinjärvi that had received family work services in that year (approx=69). Four client families responded to the survey. That makes the response rate of the survey approximately 5,7 %. In the survey client satisfaction was measured with open ended questions, multiple choice questions and with the Likert scale.
Findings of this study show that three out of four respondents considered family work useful. One responder has not felt family work useful and would not recommend it to another person. On average customers was satisfied for family work services. For example, responders felt family workers committed for their work and workers had also equally paid regard to all family members.
With findings of this study the client organization can improve their services to reflect with the needs of their clients. The survey remains with the client organization and the survey is adjustable for future needs of the client organization.