3D-mallit ja käyttöohjeistus
Huilaja, Pekka (2019)
Huilaja, Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025711
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, soveltuuko 3D-mallinnusohjelma Blender toimeksiantajalle vaihtoehdoksi korvaamaan heidän myynnin ja markkinoinnin tehtävissä paljon käytetyt mock-up-kuvat, joiden muokkaaminen voi usein olla työläs prosessi. Tämän lisäksi tuli selvittää, voiko käytännön tason käyttöohjeella opettaa täysin aloittelevalle käyttäjälle mallinnusohjelma Blenderin peruskäytön. Haasteena työssä oli pystyä opettelemaan itsenäisesti ennestään tuntemattoman Blenderin käyttö opinnäytetyön onnistumisen edellyttämälle tasolle.
Työ tehtiin kokeilemalla toteuttaa eri versioita toimeksiantajan toivomista malleista. Mallit olivat myynnin ja markkinoinnin tehtävissä paljon käytettyjä erilaisia laitteita ja tuotteita. Vaatimuksena oli vain mahdollisuus mallien helppoon muokkaamiseen. Näin niitä voitiin käyttää vaihtoehtona nyt käytössä oleville valokuville ja erilaisille vektorikuville. Mallintamisessa ei ilmennyt ongelmia kun päätin ,miten mallit toteutetaan.
Mallinnusohjelman käytön opettelussa hyödynnettiin paljon Blenderin käyttöön liittyviä opetusvideoita, aiempaa tietämystä ja osaamista 3D-mallintamisesta sekä asiakkaan kanssa pidetyissä esittelytilaisuuksissa saatua palautetta.
Voidaan todeta, että mallinnusohjelma soveltuu erinomaisesti toimeksiantajan käyttöön. Tuloksia pystyy helposti jatkokehittämään erilaisiin käyttötarkoituksiin ja tarpeen vaatiessa Blenderillä voi helposti toteuttaa lisää erilaisia 3D-malleja. Saadun palautteen perusteella myös käyttöohjeen avulla pystyy oppimaan heidän työhönsä riittävät perusteet mallinnusohjelma Blenderistä. Toteuttettujen mallien perusteella tuli myös todistettua, että aikaisemman mallinnusosaamiseni ansiosta pystyin oppimaan käyttämään itselleni entuudestaan tuntematonta 3D-mallinnusohjelmaa.
Työ tehtiin kokeilemalla toteuttaa eri versioita toimeksiantajan toivomista malleista. Mallit olivat myynnin ja markkinoinnin tehtävissä paljon käytettyjä erilaisia laitteita ja tuotteita. Vaatimuksena oli vain mahdollisuus mallien helppoon muokkaamiseen. Näin niitä voitiin käyttää vaihtoehtona nyt käytössä oleville valokuville ja erilaisille vektorikuville. Mallintamisessa ei ilmennyt ongelmia kun päätin ,miten mallit toteutetaan.
Mallinnusohjelman käytön opettelussa hyödynnettiin paljon Blenderin käyttöön liittyviä opetusvideoita, aiempaa tietämystä ja osaamista 3D-mallintamisesta sekä asiakkaan kanssa pidetyissä esittelytilaisuuksissa saatua palautetta.
Voidaan todeta, että mallinnusohjelma soveltuu erinomaisesti toimeksiantajan käyttöön. Tuloksia pystyy helposti jatkokehittämään erilaisiin käyttötarkoituksiin ja tarpeen vaatiessa Blenderillä voi helposti toteuttaa lisää erilaisia 3D-malleja. Saadun palautteen perusteella myös käyttöohjeen avulla pystyy oppimaan heidän työhönsä riittävät perusteet mallinnusohjelma Blenderistä. Toteuttettujen mallien perusteella tuli myös todistettua, että aikaisemman mallinnusosaamiseni ansiosta pystyin oppimaan käyttämään itselleni entuudestaan tuntematonta 3D-mallinnusohjelmaa.