Amazon Web Services -palveluiden hyödyntäminen opetusympäristössä
Arjola, Mikko (2019)
Arjola, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825266
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe saatiin Tampereen ammattikorkeakoulun entiseltä lehtorilta. Työssä tutkittiin, voisiko pilvipalvelualustoja hyödyntää Tampereen ammattikorkeakoulun opetusympäristössä tietojenkäsittelyn koulutuksessa. Aihetta selvitettiin haastattelujen ja pilvipalveluvertailujen avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, voiko pilvipalvelu alustojen palveluja hyödyntää opetusympäristössä. Opinnäytetyö oli tarkoitus toteuttaa opettajia haastattelemalla ja verrata tuloksia toisen opinnäytetyöhön, joka käsittelee Azure-pilvipalvelualustaa. Haastattelun ja vertailun tuloksia hyödyntäen selvitettiin mitä toimenpiteitä opinnäytetyössä lähdettiin käsittelemään.
Työ toteutettiin haastattelemalla Tampereen ammattikorkekoulun tietojenkäsittelyn opettajia puolistrukturoidulla mallilla. Haastattelujen tulosten pohjalta tutkittiin juuri niitä asioita, joita opettajat halusivat alustoista tietää. Tutkimuskaavioissa vertailtiin Amazon Web Services ja Microsoft Azure -palveluja ja arvioitiin niiden keskinäistä hinta-laatusuhdetta. Vertailussa otettiin huomioon palveluiden hinnoittelu, alustakohtaiset palveluntarjonnat sekä koulun aikaisemmat sopimukset palveluntarjoajien välillä.
Opinnäytetyössä kuvattiin pilvipalveluiden toimintaa yleisesti toimintamallien, käsitteiden ja palveluntarjonnan näkökulmasta. Pilvipalvelutarjontaa toteutettiin myös vertailutyötä Microsoft Azure –pilvipalvelualustan kesken.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi tutkimustietoa AWS-pilvipalvelusta sekä kahden pilvipalvelualustan vertailutietoa. Tulosten perusteella todettiin, että AWS-pilvipalvelun tarjonta kuten virtualisointi, soveltuu käytettäväksi opetusympäristössä esimerkiksi virtuaalisten palvelimien avulla. Myös opetuspolut voivat hyödyntää virtualisointia tarpeidensa mukaisesti esimerkiksi pilvitallennukseen. Kustannusvertailun sekä koulun aikaisemman yhteistyön takia todettiin Azure-pilvipalvelun olevan suositeltava vaihtoehto opetusympäristölle.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, voiko pilvipalvelu alustojen palveluja hyödyntää opetusympäristössä. Opinnäytetyö oli tarkoitus toteuttaa opettajia haastattelemalla ja verrata tuloksia toisen opinnäytetyöhön, joka käsittelee Azure-pilvipalvelualustaa. Haastattelun ja vertailun tuloksia hyödyntäen selvitettiin mitä toimenpiteitä opinnäytetyössä lähdettiin käsittelemään.
Työ toteutettiin haastattelemalla Tampereen ammattikorkekoulun tietojenkäsittelyn opettajia puolistrukturoidulla mallilla. Haastattelujen tulosten pohjalta tutkittiin juuri niitä asioita, joita opettajat halusivat alustoista tietää. Tutkimuskaavioissa vertailtiin Amazon Web Services ja Microsoft Azure -palveluja ja arvioitiin niiden keskinäistä hinta-laatusuhdetta. Vertailussa otettiin huomioon palveluiden hinnoittelu, alustakohtaiset palveluntarjonnat sekä koulun aikaisemmat sopimukset palveluntarjoajien välillä.
Opinnäytetyössä kuvattiin pilvipalveluiden toimintaa yleisesti toimintamallien, käsitteiden ja palveluntarjonnan näkökulmasta. Pilvipalvelutarjontaa toteutettiin myös vertailutyötä Microsoft Azure –pilvipalvelualustan kesken.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi tutkimustietoa AWS-pilvipalvelusta sekä kahden pilvipalvelualustan vertailutietoa. Tulosten perusteella todettiin, että AWS-pilvipalvelun tarjonta kuten virtualisointi, soveltuu käytettäväksi opetusympäristössä esimerkiksi virtuaalisten palvelimien avulla. Myös opetuspolut voivat hyödyntää virtualisointia tarpeidensa mukaisesti esimerkiksi pilvitallennukseen. Kustannusvertailun sekä koulun aikaisemman yhteistyön takia todettiin Azure-pilvipalvelun olevan suositeltava vaihtoehto opetusympäristölle.