Nuutti-nallen tunnekori - Menetelmäpankki 0-3-vuotiaiden lasten tunnekasvatus
Parkkinen, Jenni; Tolvanen, Senni (2019)
Parkkinen, Jenni
Tolvanen, Senni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925596
Tiivistelmä
Valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman mukaan lapsille on tarjottava mahdolli-suuksia tunnetaitojensa kehittämiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa Linnunlahden päiväkodin työntekijöiden tietoisuutta ja osaamista 0–3-vuotiaiden lasten tunnekasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa menetelmäpankki pienten las-ten tunnekasvatuksen tueksi varhaiskasvatuksessa. Työn toimeksiantajana toimi Joen-suun kaupunki.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja ohjaava prosessimalli oli so-vellettu konstruktivistinen malli. Opinnäytetyön prosessissa käytettyjä tiedonkeruun ja osallistamisen menetelmiä olivat avoimet haastattelut varhaiskasvatuksen työntekijöille, tunnetuokiot sekä lasten havainnointi tunnetuokioilla. Työn arviointimenetelminä toimivat opinnäytetyöpäiväkirja, Linnunlahden työntekijöiltä saadut palautekyselyt sekä päiväkodin johtajalta saatu palaute.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi menetelmäpankki 0–3-vuotiaiden lasten tunnekasvatuksen tueksi työntekijöille. Menetelmäpankki sisältää erilaisia tunnekasvatus-menetelmien välineitä sekä menetelmäoppaan. Menetelmäopas sisältää tunnekasvatus-harjoituksia sekä listan tunnekirjoista. Menetelmäpankin harjoituksia kokeiltiin neljällä las-ten tunnekasvatustuokiolla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja ohjaava prosessimalli oli so-vellettu konstruktivistinen malli. Opinnäytetyön prosessissa käytettyjä tiedonkeruun ja osallistamisen menetelmiä olivat avoimet haastattelut varhaiskasvatuksen työntekijöille, tunnetuokiot sekä lasten havainnointi tunnetuokioilla. Työn arviointimenetelminä toimivat opinnäytetyöpäiväkirja, Linnunlahden työntekijöiltä saadut palautekyselyt sekä päiväkodin johtajalta saatu palaute.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi menetelmäpankki 0–3-vuotiaiden lasten tunnekasvatuksen tueksi työntekijöille. Menetelmäpankki sisältää erilaisia tunnekasvatus-menetelmien välineitä sekä menetelmäoppaan. Menetelmäopas sisältää tunnekasvatus-harjoituksia sekä listan tunnekirjoista. Menetelmäpankin harjoituksia kokeiltiin neljällä las-ten tunnekasvatustuokiolla.