Markkinointisuunnitelma kiinteistönvälitysketjulle : Case: Suomen Asuntoverkko Oy
Honkanen, Niklas (2019)
Honkanen, Niklas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525068
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Suomen Asuntoverkko Oy:lle, eli Asuntoverkolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Asuntoverkon markkinointia yksityiskohtaisen markkinointisuunnitelman avulla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin markkinointisuunnitelman tekemisen kannalta olennaisimpiin markkinointiteorioihin. Teoriaosa sisältää markkinointiteorioita kuluttajan käyttäytymisestä, yrityksen käyttäytymisestä, markkinointistrategioista ja markkinointitaktiikoista.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tehtiin markkinointisuunnitelma, joka perustuu teoriaosaan, yrityksien verkkosivuihin, lakeihin ja asiakashaastatteluihin. Kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, haastattelua, käytettiin asiakasanalyysin toteuttamiseen. Haastattelut äänitettiin, minkä jälkeen haastattelun tulokset litteroitiin. Haastatteluissa selvitettiin asiakkaiden ominaisuudet, preferenssit sekä bränditietoisuus. Optimaalisin markkinointialusta, kilpailullinen etu ja toiminnan parantamismahdollisuudet selvitettiin myös haastatteluissa.
Teoriaosan, haastatteluiden, verkkosivujen ja lakien avulla tehtiin havaintoja, jotka mahdollistivat markkinointisuunnitelman luomisen. Havaintojen perusteella Asuntoverkon kannattaa esimerkiksi lisätä markkinointiviestintää, markkinoida internetissä sekä kasvattaa toimintaansa. Asuntoverkolle tehty markkinointisuunnitelma sisältää lähtökohta-analyysit, SWOT-analyysin, tavoitteet, markkinointistrategian, markkinoinnin vuosisuunnitelman ja markkinoinnin seurannan.
Asuntoverkko voi kehittää markkinointiaan opinnäytetyössä tehdyn markkinointisuunnitelman avulla. Asuntoverkon kannattaa myös hyödyntää markkinoinnin vuosisuunnitelmaa käytännössä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin markkinointisuunnitelman tekemisen kannalta olennaisimpiin markkinointiteorioihin. Teoriaosa sisältää markkinointiteorioita kuluttajan käyttäytymisestä, yrityksen käyttäytymisestä, markkinointistrategioista ja markkinointitaktiikoista.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tehtiin markkinointisuunnitelma, joka perustuu teoriaosaan, yrityksien verkkosivuihin, lakeihin ja asiakashaastatteluihin. Kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, haastattelua, käytettiin asiakasanalyysin toteuttamiseen. Haastattelut äänitettiin, minkä jälkeen haastattelun tulokset litteroitiin. Haastatteluissa selvitettiin asiakkaiden ominaisuudet, preferenssit sekä bränditietoisuus. Optimaalisin markkinointialusta, kilpailullinen etu ja toiminnan parantamismahdollisuudet selvitettiin myös haastatteluissa.
Teoriaosan, haastatteluiden, verkkosivujen ja lakien avulla tehtiin havaintoja, jotka mahdollistivat markkinointisuunnitelman luomisen. Havaintojen perusteella Asuntoverkon kannattaa esimerkiksi lisätä markkinointiviestintää, markkinoida internetissä sekä kasvattaa toimintaansa. Asuntoverkolle tehty markkinointisuunnitelma sisältää lähtökohta-analyysit, SWOT-analyysin, tavoitteet, markkinointistrategian, markkinoinnin vuosisuunnitelman ja markkinoinnin seurannan.
Asuntoverkko voi kehittää markkinointiaan opinnäytetyössä tehdyn markkinointisuunnitelman avulla. Asuntoverkon kannattaa myös hyödyntää markkinoinnin vuosisuunnitelmaa käytännössä.