Poppia West Coast saundilla
Jokela-Bergström, Jaakko (2019)
Jokela-Bergström, Jaakko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424646
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni 1980-1990-luvun pop/rockmusiikin ilmiöitä ja vertailen niitä omiin säveltämiini kappaleisiin. Poimin edellämainitusta musiikista yleisiä ilmiöitä ja luon bändin soundin 80-luvun tyyliin. Kirjoitan myös uuden musiikin sävellys, sovitus-, sanoitus-, ja harjoitteluprosesseista. Uskon, että löydän jotain essentiaalista valmistuneesta musiikista. Pyrin liittämään oman musiikkini osaksi tätä musiikillista perinnettä, jonka suurimmat musiikilliset idolini loivat ihmisiä varten. Työelämälähtöisyyttä korostan sillä, että nämä kappaleet esitetään omassa konsertissani torstaina 13.2.2019 Metropolian tiloissa.
Uuden musiikin tekeminen yleensä aiheuttaa tuskaa säveltäjälleen. Tuotantoprosessia voidaan kuitenkin helpottaa sen jokaisessa työvaiheessa. Tyylipiirteiden pohtiminen ja omien suosikkimusiikkigenrejen tiedostaminen auttavat huomattavasti. Musiikin soitinkokoonpanoa miettiessä kannattaa päätyä sellaiseen lopputulokseen, mikä genrejen sisällä on vakiintunut soitinryhmä ja -roolitus. Vakioratkaisut soitintaessa eivät ole mielestäni huonoja, ja niitä käytetään yleisesti populaarimusiikissa. Sovitusten tekeminen joko yksin tai yhdessä helpottuu, kun saa ensin kartoitettua soitinkokoonpanon.
Revivalismi kiehtoo minua musiikissa, koska se antaa musiikin teolle jo sävellysvaiheessa raamit. Musiikkityylien fuusioiminen tuo jännitystä musiikkiin. Eri genrejä fuusioiva pop- musiikki on lempimusiikkiani, joten luonnollisesti haluan tehdä näissä raameissa uutta musiikkia. Jos kategorioisin suosikkimusiikkiani eri lokeroihin, kuvailisin niitä näillä attribuuteilla: 1970-80-lukujen taitteen Yacht Rock, 1980-luvun alun Post-Disco, 1980- luvun puolivälin Modern R&B, 1980-luvun lopun Latin R&B Fusion, 1990-luvun Adult Contemporary Rock.
Musiikkia voi lokeroida myös maantieteellisesti: pidän Yhdysvaltojen länsirannikon saundista. Edellä mainittujen musiikkityylien erikuuloisuus johtuu musiikkiteknologian kehityksestä. Pyrin omissa sävellyksissäni todistamaan, että musiikillinen sisältö on silti hyvin samanlaista. Siihen on yksi selkeä syy: näiden genrejen arkkityyppisissä kappaleissa on työskennellyt useita samoja henkilöitä, joista kaikki ovat ponnistaneet Los Angelesin sessioperinteestä. Olen tuonut opinnäytetyöhöni myös vivahteen suomalaisen musiikin perinnettä, koska suosikki laulunkirjoittajani Suomessa ovat alitajuisesti myös osa tuota edellä mainittua perinnettä. Sen kuulee heidän kappaleistansa.
Uuden musiikin tekeminen yleensä aiheuttaa tuskaa säveltäjälleen. Tuotantoprosessia voidaan kuitenkin helpottaa sen jokaisessa työvaiheessa. Tyylipiirteiden pohtiminen ja omien suosikkimusiikkigenrejen tiedostaminen auttavat huomattavasti. Musiikin soitinkokoonpanoa miettiessä kannattaa päätyä sellaiseen lopputulokseen, mikä genrejen sisällä on vakiintunut soitinryhmä ja -roolitus. Vakioratkaisut soitintaessa eivät ole mielestäni huonoja, ja niitä käytetään yleisesti populaarimusiikissa. Sovitusten tekeminen joko yksin tai yhdessä helpottuu, kun saa ensin kartoitettua soitinkokoonpanon.
Revivalismi kiehtoo minua musiikissa, koska se antaa musiikin teolle jo sävellysvaiheessa raamit. Musiikkityylien fuusioiminen tuo jännitystä musiikkiin. Eri genrejä fuusioiva pop- musiikki on lempimusiikkiani, joten luonnollisesti haluan tehdä näissä raameissa uutta musiikkia. Jos kategorioisin suosikkimusiikkiani eri lokeroihin, kuvailisin niitä näillä attribuuteilla: 1970-80-lukujen taitteen Yacht Rock, 1980-luvun alun Post-Disco, 1980- luvun puolivälin Modern R&B, 1980-luvun lopun Latin R&B Fusion, 1990-luvun Adult Contemporary Rock.
Musiikkia voi lokeroida myös maantieteellisesti: pidän Yhdysvaltojen länsirannikon saundista. Edellä mainittujen musiikkityylien erikuuloisuus johtuu musiikkiteknologian kehityksestä. Pyrin omissa sävellyksissäni todistamaan, että musiikillinen sisältö on silti hyvin samanlaista. Siihen on yksi selkeä syy: näiden genrejen arkkityyppisissä kappaleissa on työskennellyt useita samoja henkilöitä, joista kaikki ovat ponnistaneet Los Angelesin sessioperinteestä. Olen tuonut opinnäytetyöhöni myös vivahteen suomalaisen musiikin perinnettä, koska suosikki laulunkirjoittajani Suomessa ovat alitajuisesti myös osa tuota edellä mainittua perinnettä. Sen kuulee heidän kappaleistansa.