Yritysyhteistyön kehittäminen: Case BusinessOulun työllisyyspalvelut
Laaksolinna, Mervi (2019)
Laaksolinna, Mervi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825379
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty BusinessOulun työllisyyspalveluille ja se koskee työnantajille suunnattuja palveluita. Loppuvuodesta 2018 työllisyyspalveluilla koettiin henkilöstö- ja organisaatiomuutosten aikaan tarvetta jäsentää ja kehittää työnantajille suunnattuja palveluita. BusinessOulun elinkeinopalveluiden kanssa tehtävän yhteistyön sekä parantuneen työllisyystilanteen myötä yritykset ottavat useammin yhteyttä etsiessään osaavaa työvoimaa ja tarvitsevat räätälöityjä palveluita työvoiman saatavuuteen. Kehittämistehtävän avulla haluttiin selvittää miten nykyiset työnantajapalvelut vastaavat yritysten tarpeisiin sekä palvelumuotoilun avulla miettiä, miten työnantajille suunnattuja palveluita voidaan parantaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli pystyä tarjoamaan parempia palveluita työnantajille sekä edistää työnantajien ja työnhakijoiden kohtaantoa. Lisäksi opinnäytetyön avulla haluttiin kehittää organisaation sisäistä toimintaa työnantajille suunnatuissa palveluissa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu julkisista työvoima- ja yrityspalveluista sekä palvelumuotoilusta. Tutkimusmenetelmänä on ollut palvelumuotoilun lisäksi määrällinen kyselytutkimus. Työpajojen ja tutkimuskyselyn avulla saatiin monipuolinen aineisto sekä henkilöstön osallistuminen on ollut tärkeä osa kehittämistehtävää.
Opinnäytetyön avulla on kartoitettu työnantajille suunnattuja palveluita ja organisaation sisäisiä prosesseja työnantajille suunnatuissa palveluissa. Opinnäytetyön aikana on kehitetty paljon uusia toimintatapoja organisaation sisällä ja otettu niitä myös käytäntöön. Opinnäytetyön aikana on avattu työnantajille suunnattujen palveluiden prosessikuvaus sekä päivitetty prosessi vastaamaan opinnäytetyön aikana kehitettyjen toimintojen mukaiseksi. Kyselyssä yritykset vastasivat tarvitsevansa työkaluja ja palveluita työvoiman rekrytointiin sekä toivoivat nuorille suunnattu-ja palveluita, joiden avulla nuorten työelämätaidot ja –tiedot vahvistuvat. Palvelun toivottiin olevan myös ratkaisukeskeistä.
Kehitettyjä toimenpiteitä ja palveluita on otettu jo käyttöön ja niitä voidaan myös jatkossa vielä kehittää ja jalostaa. Kehittämistehtävä oli hyvin käytännönläheinen ja sen aikana luotiin konkreettisia ratkaisuja asioiden tai palveluiden parantamiseen. Työantajille suunnattujen palveluiden kehittäminen on jatkuvaa työtä. Tarkoituksena on jatkossakin järjestää säännöllisin väliajoin yritysyhteistyön kehittämistyöpajoja, joissa voidaan tarkastella sen hetkistä tilannetta ja esiin tulleita kehittämiskohteita. Työelämä ja yritysten tarpeet muuttuvat ja kehityksessä pitää pysyä mukana, jotta voi tarjota tarpeisiin vastaavia palveluita jatkossakin. The thesis has been made for BusinessOulu Employment services. During the organizational change, employment services had a need to develop services for employers. Companies are more in touch with the search for a skilled workforce and need tailored services for labor availability. The purpose of the development task was to find out how current Employer Services respond to the needs of companies and with service design to improve services for employers. The aim of this thesis was to be able to provide better services to employers and to promote the meeting between employers and jobseekers. The thesis was also aimed at developing the internal operations of the organization in services for employers.
The theoretical framework of this thesis consists of the public employment and business services and service design. The research method has been a quantitative survey. The workshops and the research questionnaire provided a wealth of material for the thesis. Staff participation in workshops and development activities was also very important.
The aim of the thesis has been to find out services for employers and ways of working within the organization. During the development mission, many new ways of working within the organization have been developed and implemented. The process description has been opened for services aimed at employers and an updated process to correspond to the functions developed during the thesis. In the survey, companies responded that they needed tools and services to recruit the workforce and called for services aimed at young people to strengthen the skills and knowledge of young people at work. The service was also hoped to be solution oriented.
The solutions resulting from this thesis have already been implemented in the organization. The process description for employer services has been redefined. The results of the survey will be used to develop employer services. Developing services for employers is an ongoing task. The intention is to continue organizing business development workshops at regular intervals to review the current situation and emerging areas for improvement. The work environment and the needs of employers are changing, and we need to keep up with the development in order to continue providing services that meet the needs of our employers.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu julkisista työvoima- ja yrityspalveluista sekä palvelumuotoilusta. Tutkimusmenetelmänä on ollut palvelumuotoilun lisäksi määrällinen kyselytutkimus. Työpajojen ja tutkimuskyselyn avulla saatiin monipuolinen aineisto sekä henkilöstön osallistuminen on ollut tärkeä osa kehittämistehtävää.
Opinnäytetyön avulla on kartoitettu työnantajille suunnattuja palveluita ja organisaation sisäisiä prosesseja työnantajille suunnatuissa palveluissa. Opinnäytetyön aikana on kehitetty paljon uusia toimintatapoja organisaation sisällä ja otettu niitä myös käytäntöön. Opinnäytetyön aikana on avattu työnantajille suunnattujen palveluiden prosessikuvaus sekä päivitetty prosessi vastaamaan opinnäytetyön aikana kehitettyjen toimintojen mukaiseksi. Kyselyssä yritykset vastasivat tarvitsevansa työkaluja ja palveluita työvoiman rekrytointiin sekä toivoivat nuorille suunnattu-ja palveluita, joiden avulla nuorten työelämätaidot ja –tiedot vahvistuvat. Palvelun toivottiin olevan myös ratkaisukeskeistä.
Kehitettyjä toimenpiteitä ja palveluita on otettu jo käyttöön ja niitä voidaan myös jatkossa vielä kehittää ja jalostaa. Kehittämistehtävä oli hyvin käytännönläheinen ja sen aikana luotiin konkreettisia ratkaisuja asioiden tai palveluiden parantamiseen. Työantajille suunnattujen palveluiden kehittäminen on jatkuvaa työtä. Tarkoituksena on jatkossakin järjestää säännöllisin väliajoin yritysyhteistyön kehittämistyöpajoja, joissa voidaan tarkastella sen hetkistä tilannetta ja esiin tulleita kehittämiskohteita. Työelämä ja yritysten tarpeet muuttuvat ja kehityksessä pitää pysyä mukana, jotta voi tarjota tarpeisiin vastaavia palveluita jatkossakin.
The theoretical framework of this thesis consists of the public employment and business services and service design. The research method has been a quantitative survey. The workshops and the research questionnaire provided a wealth of material for the thesis. Staff participation in workshops and development activities was also very important.
The aim of the thesis has been to find out services for employers and ways of working within the organization. During the development mission, many new ways of working within the organization have been developed and implemented. The process description has been opened for services aimed at employers and an updated process to correspond to the functions developed during the thesis. In the survey, companies responded that they needed tools and services to recruit the workforce and called for services aimed at young people to strengthen the skills and knowledge of young people at work. The service was also hoped to be solution oriented.
The solutions resulting from this thesis have already been implemented in the organization. The process description for employer services has been redefined. The results of the survey will be used to develop employer services. Developing services for employers is an ongoing task. The intention is to continue organizing business development workshops at regular intervals to review the current situation and emerging areas for improvement. The work environment and the needs of employers are changing, and we need to keep up with the development in order to continue providing services that meet the needs of our employers.