Ohjauksen ja viestinnän kehittäminen silta-opinnoissa: markkinointiviestinnän näkökulmasta
Annunen, Riitta (2019)
Annunen, Riitta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625204
Tiivistelmä
Hallituksen kärkihankkeita Osaamisen ja koulutuksen painopistealueella ovat toisen asteen koulutuksen reformi (kärkihanke 2) ja työelämään siirtymisen nopeuttaminen (kärkihanke 3). Molempien kärkihankkeiden tavoitteena on, että nuoret siirtyisivät nykyistä nopeammin jatko-opintoihin. Opetus- ja kulttuuriministeriö on velvoittanut ammattikorkeakouluja rakentamaan syvempää yhteistyötä toisen asteen kanssa.
Seinäjoella ammattikorkeakoulu ja Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu lähtivät toteuttamaan hallitusohjelman kärkihankkeita yhteisellä hankkeella, jossa kehite-tään joustavia opintopolkuja jatko-opintoihin. Näitä opintoja kutsutaan silta-opinnoiksi. Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat aloittivat pilottina opinnot ensimmäi-seksi vuonna 2017. Liiketalouden ja tekniikan opiskelijat tulivat mukaan 2018.
Tässä opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään markkinointiviestinnän näkökulmasta, miten toisen asteen opiskelijoille voitaisiin tiedottaa siltaopinnoista. Tavoitteena on, että opintoihin hakeutuvilla on selkeä ymmärrys siitä, mihin ovat hakeutumassa. Tavoitteena on saada motivoituneita hakijoita. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, miten ohjauksella ja viestinnällä saadaan tieto oikeille henkilöille.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu siltaopintojen kuvaamisesta sekä markkinointiviestinnän osa-alueiden selvittämisestä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto hankittiin Webropol-ohjelman avulla kyselytutkimuksena. Kysely sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 60 liiketoiminnan ja tekniikan opiskelijalle, jotka olivat edellisenä keväänä hakeneet siltaopintoihin. Lisäksi otettiin yhteyttä viiteen opinto-ohjaajan, joista yhtä haastateltiin henkilökohtaisesti, kolme vastasi kirjallisesti ja yksi ei vastannut lainkaan. The Finnish Government’s top projects in the focal area of Knowledge and education include the reform of secondary education (TIP Project 2) and speeding up transition to employment (TIP Project 3). The aim of both top projects is to enable young people to move more quickly to postgraduate studies. The Ministry of Education and Culture has been obliging universities of applied sciences to build deeper cooperation with the upper secondary level.
Seinäjoki University of Applied Sciences and Seinäjoki Joint Municipal Authority for Education, Sedu, started to implement the top projects of the government pro-gramme with a joint project aimed at developing flexible study paths for further studies. These studies are called Bridge Studies. Social and health care students started pilot studies first, in the year 2017. Business and engineering students came along in 2018.
This thesis sought to find out, from the marketing communication perspective, how secondary students could be informed of the Bridge Studies. The aim is that students heading towards those studies have a clear understanding of this option. The aim is to recruit motivated candidates. The thesis sought to find out how guidance and communication allow conveying information to the right people.
The theoretical part of the thesis consists of a description of the Bridge Studies and the different areas of marketing communication.
The empirical section of the thesis was carried out by means of quantitative re-search. The data was acquired through a survey using the WEBROPOL pro-gramme. The questionnaire also included open-ended questions. The survey was sent to 60 business and technology students who had applied for Bridge Studies the previous spring. In addition, five student counsellors were contacted, of whom one was interviewed personally, three replied in writing, and one did not respond at all.
Seinäjoella ammattikorkeakoulu ja Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu lähtivät toteuttamaan hallitusohjelman kärkihankkeita yhteisellä hankkeella, jossa kehite-tään joustavia opintopolkuja jatko-opintoihin. Näitä opintoja kutsutaan silta-opinnoiksi. Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat aloittivat pilottina opinnot ensimmäi-seksi vuonna 2017. Liiketalouden ja tekniikan opiskelijat tulivat mukaan 2018.
Tässä opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään markkinointiviestinnän näkökulmasta, miten toisen asteen opiskelijoille voitaisiin tiedottaa siltaopinnoista. Tavoitteena on, että opintoihin hakeutuvilla on selkeä ymmärrys siitä, mihin ovat hakeutumassa. Tavoitteena on saada motivoituneita hakijoita. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, miten ohjauksella ja viestinnällä saadaan tieto oikeille henkilöille.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu siltaopintojen kuvaamisesta sekä markkinointiviestinnän osa-alueiden selvittämisestä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto hankittiin Webropol-ohjelman avulla kyselytutkimuksena. Kysely sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 60 liiketoiminnan ja tekniikan opiskelijalle, jotka olivat edellisenä keväänä hakeneet siltaopintoihin. Lisäksi otettiin yhteyttä viiteen opinto-ohjaajan, joista yhtä haastateltiin henkilökohtaisesti, kolme vastasi kirjallisesti ja yksi ei vastannut lainkaan.
Seinäjoki University of Applied Sciences and Seinäjoki Joint Municipal Authority for Education, Sedu, started to implement the top projects of the government pro-gramme with a joint project aimed at developing flexible study paths for further studies. These studies are called Bridge Studies. Social and health care students started pilot studies first, in the year 2017. Business and engineering students came along in 2018.
This thesis sought to find out, from the marketing communication perspective, how secondary students could be informed of the Bridge Studies. The aim is that students heading towards those studies have a clear understanding of this option. The aim is to recruit motivated candidates. The thesis sought to find out how guidance and communication allow conveying information to the right people.
The theoretical part of the thesis consists of a description of the Bridge Studies and the different areas of marketing communication.
The empirical section of the thesis was carried out by means of quantitative re-search. The data was acquired through a survey using the WEBROPOL pro-gramme. The questionnaire also included open-ended questions. The survey was sent to 60 business and technology students who had applied for Bridge Studies the previous spring. In addition, five student counsellors were contacted, of whom one was interviewed personally, three replied in writing, and one did not respond at all.