Esimiesten kokemuksia uudistetusta rekrytointiprosessista
Pihlajamäki, Niina (2019)
Pihlajamäki, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525079
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten hyvin Yritys X:n rekrytoinneista vastaava tiimi Suomessa oli onnistunut tukemaan esimiehiä kesätyöntekijöiden rekrytointiprosessissa. Kyselyn taustalla oli yrityksessä toteutettu toimintamallin muutos, joka toi muutoksia myös rekrytointiprosessiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin rekrytointiprosessin eri vaiheita painottuen niihin vaiheisiin, joita olisi hyvä huomioida erityisesti, kun kyse on kesätyöntekijöiden rekrytoinneista. Tutkimus toteutettiin kyselynä esimiehille, jotka olivat osallistuneet kesätyöntekijöiden rekrytointiin keväällä 2019. Kyselyssä oli kvantitatiivisia monivalintakysymyksiä ja kvalitatiivisia avoimia kysymyksiä, jotta esimiehiltä saataisiin näkökulmia toteutettuihin toimenpiteisiin ja kehitysideoita tulevaisuutta varten.
Tuloksista tuli selville se, että aiemmin toteutetut tukitoimenpiteet olivat pääsääntöisesti olleet hyviä ja esimiesten rekrytointia tukevia. Kehityskohteena on kuitenkin uuden henkilöstöjärjestelmän käyttömukavuus ja prosessin yksinkertaistaminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin rekrytointiprosessin eri vaiheita painottuen niihin vaiheisiin, joita olisi hyvä huomioida erityisesti, kun kyse on kesätyöntekijöiden rekrytoinneista. Tutkimus toteutettiin kyselynä esimiehille, jotka olivat osallistuneet kesätyöntekijöiden rekrytointiin keväällä 2019. Kyselyssä oli kvantitatiivisia monivalintakysymyksiä ja kvalitatiivisia avoimia kysymyksiä, jotta esimiehiltä saataisiin näkökulmia toteutettuihin toimenpiteisiin ja kehitysideoita tulevaisuutta varten.
Tuloksista tuli selville se, että aiemmin toteutetut tukitoimenpiteet olivat pääsääntöisesti olleet hyviä ja esimiesten rekrytointia tukevia. Kehityskohteena on kuitenkin uuden henkilöstöjärjestelmän käyttömukavuus ja prosessin yksinkertaistaminen.