Kansainvälistymisen suunnittelu - case 24 Center Oy
Hintsala, Joakim (2019)
Hintsala, Joakim
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525067
Tiivistelmä
Pienenä ja avoimena kansantaloutena Suomi on riippuvainen yritysten kansainvälistymisestä ja viennistä. Monet pienet ja keskisuuret yritykset ovat kiinnostuneita kansainvälistymisestä, kuten työn toimeksiantajayritys 24 Center Oy.
Työn tarkoituksena oli tarjota tukea kohdeyrityksen kansainvälistymisstrategian luomisessa. Työ rajattiin sisältämään seuraavat osat: kansainvälistyminen yleisesti, syyt ja edellytykset kansainvälistymiseen, ulkoisia rahoituslähteitä kansainvälistymistä varten, yrityksen kansainvälistymisen operaatiomuodot, niiden vertailu, parhaan mallin löytäminen sekä kansainvälistymisen vaiheet.
Tietoa kansainvälistymisen operaatiomuodoista kerättiin lähdekirjallisuuden pohjalta. Teorialähteiden lisäksi työn lähteiksi haastateltiin yritysten kansainvälistymisessä mukana olleita henkilöitä. Työ tehtiin kahdessa vaiheessa. Se aloitettiin keväällä 2019 ja sitä jatkettiin loka-marraskuun aikana samana vuonna.
Työn tuloksena kohdeyritykselle suositeltiin ensisijaiseksi kansainvälistymisen operaatiomuodoksi omaa tuotantoyksikköä kohdemaassa. Jatkotutkimusehdotuksena kohdeyritykselle voisi olla markkinakartoitus valittaviin kohdemaihin. Jatkotutkimusta voisi myös tehdä jo kansainvälistyneiden yritysten tunnusluvuista. Niitä voisi vertailla esimerkiksi eri kansainvälistymismallien tunnuslukujen perusteella.
Työn tarkoituksena oli tarjota tukea kohdeyrityksen kansainvälistymisstrategian luomisessa. Työ rajattiin sisältämään seuraavat osat: kansainvälistyminen yleisesti, syyt ja edellytykset kansainvälistymiseen, ulkoisia rahoituslähteitä kansainvälistymistä varten, yrityksen kansainvälistymisen operaatiomuodot, niiden vertailu, parhaan mallin löytäminen sekä kansainvälistymisen vaiheet.
Tietoa kansainvälistymisen operaatiomuodoista kerättiin lähdekirjallisuuden pohjalta. Teorialähteiden lisäksi työn lähteiksi haastateltiin yritysten kansainvälistymisessä mukana olleita henkilöitä. Työ tehtiin kahdessa vaiheessa. Se aloitettiin keväällä 2019 ja sitä jatkettiin loka-marraskuun aikana samana vuonna.
Työn tuloksena kohdeyritykselle suositeltiin ensisijaiseksi kansainvälistymisen operaatiomuodoksi omaa tuotantoyksikköä kohdemaassa. Jatkotutkimusehdotuksena kohdeyritykselle voisi olla markkinakartoitus valittaviin kohdemaihin. Jatkotutkimusta voisi myös tehdä jo kansainvälistyneiden yritysten tunnusluvuista. Niitä voisi vertailla esimerkiksi eri kansainvälistymismallien tunnuslukujen perusteella.