Tehostettu perhetyö Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymässä
Ylikarjula, Julia (2019)
Ylikarjula, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120524762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120524762
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä. Keusote on tammikuussa 2019 toimintansa aloittanut kuntayhtymä, joka tuottaa alueensa sosiaali- ja terveyspalvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Keusoten jäsenkunnissa tehtävää tehostettua perhetyötä perhetyöntekijöiden näkökulmasta ja tuoda näkyväksi kuntien välisiä eroja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa perhetyön esimiehille selvitys, jonka avulla he voivat laatia yhtenäisen palvelukuvauksen. Jäsenkunnista opinnäytetyöhön osallistui Hyvinkää, Järvenpää, Nurmijärvi ja Tuusula.
Opinnäytetyön tietoperusta jaettiin kahteen osaan. Ensimmäinen osa muodostui lastensuojelun tehostetusta perhetyöstä. Opinnäytetyössä käsitettä avattiin lain, erilaisten tutkimusten, kirjallisuuden ja mallinnusten avulla. Tietoperustan toisessa osassa käsiteltiin systeemistä lastensuojelua ja sen pohjalta luotua monitoimijaista perhetyötä. Monitoimijainen perhetyö on ehdotus perhetyön toteuttamiselle osana systeemistä lastensuojelua, johon suomalainen lastensuojelu on lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman myötä vahvasti kiinnittymässä.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksen metodiin perustuvana laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Keusoten 21 perhetyöntekijältä lomakekyselynä sekä ryhmämuotoisina teemahaastatteluina. Lisäksi aineistona oli jäsenkuntien tehostetun perhetyön palvelukuvaukset sekä prosessikaaviot. Aineisto analysoitiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä käyttäen.
Tuloksissa esitettiin, että Keusoten tehostettua perhetyötä tehtiin perheen arjessa huostaanoton ehkäisemiseksi ja lapsen tai nuoren kotiutumisen tueksi. Arjessa tehtävä tavoitteellinen muutostyö ja palveluprosessi vastasivat pääosin toisiaan kunnasta riippumatta. Perhetyötä dokumentoitiin asiakastietojärjestelmään, mutta käytännöissä oli vaihteluja. Keskeisimmät erot kuntien välillä muodostuivat tehostetun perhetyön resurssien käyttämisestä muuhun kuin arjessa tehtävään työhön, väliarviointien pitämisestä, yhteistyöstä sosiaalityöntekijän kanssa sekä prosessien pituudesta. Asiakkaiden osallisuus dokumentoinnissa toteutui myös eri tavalla kunnan mukaan. Saatujen tulosten avulla Keusoten eri jäsenkuntien tehostettua perhetyötä voidaan palveluna yhtenäistää ja kehittää. Tulosten pohjalta voidaan myös arvioida mihin suuntaan tehostettua perhetyötä tulisi kehittää, jotta se vastaisi LAPE-muutoksessa esitettyihin kehitysehdotuksiin.
Opinnäytetyön tietoperusta jaettiin kahteen osaan. Ensimmäinen osa muodostui lastensuojelun tehostetusta perhetyöstä. Opinnäytetyössä käsitettä avattiin lain, erilaisten tutkimusten, kirjallisuuden ja mallinnusten avulla. Tietoperustan toisessa osassa käsiteltiin systeemistä lastensuojelua ja sen pohjalta luotua monitoimijaista perhetyötä. Monitoimijainen perhetyö on ehdotus perhetyön toteuttamiselle osana systeemistä lastensuojelua, johon suomalainen lastensuojelu on lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman myötä vahvasti kiinnittymässä.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksen metodiin perustuvana laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Keusoten 21 perhetyöntekijältä lomakekyselynä sekä ryhmämuotoisina teemahaastatteluina. Lisäksi aineistona oli jäsenkuntien tehostetun perhetyön palvelukuvaukset sekä prosessikaaviot. Aineisto analysoitiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä käyttäen.
Tuloksissa esitettiin, että Keusoten tehostettua perhetyötä tehtiin perheen arjessa huostaanoton ehkäisemiseksi ja lapsen tai nuoren kotiutumisen tueksi. Arjessa tehtävä tavoitteellinen muutostyö ja palveluprosessi vastasivat pääosin toisiaan kunnasta riippumatta. Perhetyötä dokumentoitiin asiakastietojärjestelmään, mutta käytännöissä oli vaihteluja. Keskeisimmät erot kuntien välillä muodostuivat tehostetun perhetyön resurssien käyttämisestä muuhun kuin arjessa tehtävään työhön, väliarviointien pitämisestä, yhteistyöstä sosiaalityöntekijän kanssa sekä prosessien pituudesta. Asiakkaiden osallisuus dokumentoinnissa toteutui myös eri tavalla kunnan mukaan. Saatujen tulosten avulla Keusoten eri jäsenkuntien tehostettua perhetyötä voidaan palveluna yhtenäistää ja kehittää. Tulosten pohjalta voidaan myös arvioida mihin suuntaan tehostettua perhetyötä tulisi kehittää, jotta se vastaisi LAPE-muutoksessa esitettyihin kehitysehdotuksiin.