Kuvantunnistukseen pohjautuva automaatiotestaus Unity-ympäristössä
Tuomisto, Antti (2019)
Tuomisto, Antti
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324130
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten Unity-pelimoottorilla tehtyjen mobiilisovellusten testauksen eri osa-alueita voitaisiin automatisoida. Kuvantunnistuksella pyritään vastaamaan Unityn asettamiin ongelmiin perinteisessä mobiilielementtien tunnistuksessa. Opinnäytetyössä parannettiin Traplight Oy -nimisen yrityksen automaatiotestausjärjestelmän kehitysympäristöä, sekä selvitettiin järjestelmässä vaadittavia työkaluja ja niiden toimintaa.
Opinnäytetyössä viitataan joihinkin yritykselle suunnitellun automaatiotestauksen järjestelmän kohtiin. Tämä ei kuitenkaan ole sellaisenaan yrityksen käytössä, vaan sitä kehitetään edelleen. Opinnäytetyö on mahdollistanut jatkokehityksen antamalla projektille suuntaa ja työn avulla on onnistuttu paikantamaan, sekä rajaamaan nykyisistä kehitystyökaluista toimivimmat.
Suurimmat haasteet työssä liittyivät kuvantunnistuksen menetelmiin ja niiden tuottamien tulosten varmuuteen. Myös yrityksen oma Unityyn integroitu järjestelmä aiheutti ylimääräisiä haasteita kehitystyöhön. Työ kuitenkin todisti, että tämänkaltainen järjestelmä voidaan kehittää ainakin perinteisiin Unityprojekteihin, mutta myös osaksi erillistä pelinkehitysjärjestelmää.
Opinnäytetyössä viitataan joihinkin yritykselle suunnitellun automaatiotestauksen järjestelmän kohtiin. Tämä ei kuitenkaan ole sellaisenaan yrityksen käytössä, vaan sitä kehitetään edelleen. Opinnäytetyö on mahdollistanut jatkokehityksen antamalla projektille suuntaa ja työn avulla on onnistuttu paikantamaan, sekä rajaamaan nykyisistä kehitystyökaluista toimivimmat.
Suurimmat haasteet työssä liittyivät kuvantunnistuksen menetelmiin ja niiden tuottamien tulosten varmuuteen. Myös yrityksen oma Unityyn integroitu järjestelmä aiheutti ylimääräisiä haasteita kehitystyöhön. Työ kuitenkin todisti, että tämänkaltainen järjestelmä voidaan kehittää ainakin perinteisiin Unityprojekteihin, mutta myös osaksi erillistä pelinkehitysjärjestelmää.