Saavutettavuutta edistävät käytännöt matalan kynnyksen palveluissa
Leskinen, Niina; Rauhala, Anniina (2019)
Leskinen, Niina
Rauhala, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021699
Tiivistelmä
Matalan kynnyksen ja saavutettavuuden huomioiminen on vakiinnuttanut merkityksensä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistyössä. Mikäli saavutettavuus ei toteudu palvelun käyttäjien näkökulmasta, ei myöskään palvelun kynnys voi olla matala. Palvelun sisällön laatu ja vaikuttavuus jäävät yhdentekeviksi, jos se ei saavuta haluttua kohderyhmää.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kirjallisuuskatsauksen keinoin, mitkä elementit kertovat palvelun kynnyksen mataluudesta ja mikä tekee matalan kynnyksen palvelusta saavutettavan. Lisäksi aineiston perusteella esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka voivat madaltaa kynnyksiä tai edistää saavutettavuutta.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen aineisto saatiin kotimaisista ja kansainvälisistä tietokannoista järjestelmällistä hakuprosessia käyttämällä. Hakua täydennettiin manuaalisella haulla. Aineisto koostui kahdestatoista 2000-luvun aikana julkaistusta artikkelista.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Löydöksiä verrattiin Marit Edland-Grytin ja Astrid Skatvedtin tutkimuksessaan löytämiin palvelun kynnyksiin sekä Heidi Poikosen tutkimuksessa esitettyihin saavutettavuuden ulottuvuuksiin.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset laajensivat niin Edland-Grytin ja Skatvedtin nimeämiä kynnyksiä kuin Poikosen saavutettavuuden ulottuvuuksiakin. Rekisteröinnin kynnyksen merkitys korostui tuloksissa. Tuloksista oli löydettävissä Poikosen nimeämien saavutettavuuden ulottuvuuksien lisäksi kolme muuta saavutettavuuden ulottuvuutta: rakenteellinen, sosiaalinen ja ajallinen saavutettavuus. Tarkasteltaessa niin palvelun kynnyksiä, saavutettavuutta kuin kehittämisehdotuksia, esiintyi tuloksissa kohtaaminen osana kaikkia näitä.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kirjallisuuskatsauksen keinoin, mitkä elementit kertovat palvelun kynnyksen mataluudesta ja mikä tekee matalan kynnyksen palvelusta saavutettavan. Lisäksi aineiston perusteella esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka voivat madaltaa kynnyksiä tai edistää saavutettavuutta.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen aineisto saatiin kotimaisista ja kansainvälisistä tietokannoista järjestelmällistä hakuprosessia käyttämällä. Hakua täydennettiin manuaalisella haulla. Aineisto koostui kahdestatoista 2000-luvun aikana julkaistusta artikkelista.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Löydöksiä verrattiin Marit Edland-Grytin ja Astrid Skatvedtin tutkimuksessaan löytämiin palvelun kynnyksiin sekä Heidi Poikosen tutkimuksessa esitettyihin saavutettavuuden ulottuvuuksiin.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset laajensivat niin Edland-Grytin ja Skatvedtin nimeämiä kynnyksiä kuin Poikosen saavutettavuuden ulottuvuuksiakin. Rekisteröinnin kynnyksen merkitys korostui tuloksissa. Tuloksista oli löydettävissä Poikosen nimeämien saavutettavuuden ulottuvuuksien lisäksi kolme muuta saavutettavuuden ulottuvuutta: rakenteellinen, sosiaalinen ja ajallinen saavutettavuus. Tarkasteltaessa niin palvelun kynnyksiä, saavutettavuutta kuin kehittämisehdotuksia, esiintyi tuloksissa kohtaaminen osana kaikkia näitä.