Digitalisaatio ja vammaispalveluiden johtamisen etiikka
Kortelainen, Janne; Ratinen, Tuomo (2019)
Kortelainen, Janne
Ratinen, Tuomo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121799
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja vammaispalveluiden johtamisen etiikka
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyössä selvitetään digitalisaation näyttäytymistä vammaispalveluiden johtamisessa ja johtamisen etiikassa.
Opinnäytetyön työelämäkumppanit ovat olleet Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan vammaistyö sekä Eteva kuntayhtymä. Tutkimus suunnattiin molempien organisaatioiden johtamistehtävissä toimiville. Kvantitatiivisen kyselyaineiston lisäksi on käytetty kvalitatiivista haastatteluaineistoa.
Opinnäytetyössä on haluttu saada tietoa, miten digitalisaatio näyttäytyy vammaistyön johtamisessa ja johtamisen etiikassa sekä miten digitalisaatio eroaa tutkimukseen osallistuneiden organisaation välillä. Tutkimusraportti kertoo, miten ja millaisia digitaalisia työkaluja kohderyhmät käyttävät, kuinka digitaaliset työkalut tukevat johtamista ja millä johtamistyön osa-alueilla näistä työkaluista saadaan eniten hyötyä.
Tutkimusaineiston mukaan valtaosa vammaisalan esimiesten työajasta kuluu digitaalisten välineiden parissa työskentelyyn. Esimiestyö näyttää siirtyneen suuressa määrin tietojär-jestelmiin, raportointiin ja raporttien analysoimiseen. Yleisiksi mielletyt eettiset hyveet ja asiakkaiden eduksi toimiminen näyttäytyvät kuitenkin vammaistyön johtamisen keskeisinä eettisinä vaatimuksina ja eettisesti kestäväksi kuvatun johtamisen koetaan näyttäytyvän vuorovaikutuksen, päätöksenteon ja viestinnän avoimuutena suhteessa asiakkaisiin ja alaisiin. Havainnot herättävät kysymyksiä siitä, mitkä asiat olisi syytä säilyttää kasvokkaisessa kohtaamisessa ja luonnollisissa työympäristöissä tapahtuvina. Lisäksi aineisto nostaa tarkasteltavaksi aiheeksi osaamisen tasapainon varmistamisen tärkeyden vammaisalan johtamisen eettisen kestävyyden ja asiakastyön laadun varmistamiseksi.
Opinnäytetyö on toteutettu Diakonia-ammattikorkeakoulussa osana 24 suomalaisen korkeakoulun yhteistä SotePeda 24/7 -hanketta.
Asiasanat: digitalisaatio, johtaminen, johtamisen etiikka, sosiaali- ja terveysala, vammaispalvelut This Master’s thesis is presenting how digitalization is experienced in leading the ser-vices for the disabled and the ethics of the management. Leardership, the ethics and digitalization have all been researched widely, but very little together if at all.
The partners in worklife for this Master’s thesis have been the city of Helsinki social- and healthcare organization for the disabled and Eteva municipal association. The ques-tionnaire and study was targeted to the persons working in management. In addition to the quantitative questionnaire also qualitative interview material has been used. The per-sons interviewed are a total of six.
The thesis has been aiming to gather information on how the digitalization appears in the leading of the services for the disabled, the leardership ethics and how the digitalization is different between the two studied organisations. The report shows what kind of digi-tal tools the target groups are using, for which purpose and how much working time is spent with them. The managers studied also generated knowledge on what kind of sup-port the digital tools give and in which areas of leadership they produce the most bene-fit.
The results of this thesis can be exploited in developing the leadership in both organiza-tions involved in this study. The report shows that leadership has largely shifted to dif-ferent information systems, reporting and analyzing reports. These observations raise questions regarding the necessity of some matters to be retained in face to face encoun-ters and natural working environments. In the future the knowhow and substance bal-ance should be examined so that the ethical leadership and the quality of the client work could be ensured.
The thesis has been executed in Diaconia University of Applied Siences as a part of 24 Finnish polytechnics SotePeda 24/7 project, that aims to renew the social- and healthcare education as the working life is changing quickly due to digitalization. The project also wishes to increase the leadership know-how and develop the ethical know-how during the education reform.
Keywords: digitalisation , leadership, leadership ethics, services for the disapled, social- and health care services
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyössä selvitetään digitalisaation näyttäytymistä vammaispalveluiden johtamisessa ja johtamisen etiikassa.
Opinnäytetyön työelämäkumppanit ovat olleet Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan vammaistyö sekä Eteva kuntayhtymä. Tutkimus suunnattiin molempien organisaatioiden johtamistehtävissä toimiville. Kvantitatiivisen kyselyaineiston lisäksi on käytetty kvalitatiivista haastatteluaineistoa.
Opinnäytetyössä on haluttu saada tietoa, miten digitalisaatio näyttäytyy vammaistyön johtamisessa ja johtamisen etiikassa sekä miten digitalisaatio eroaa tutkimukseen osallistuneiden organisaation välillä. Tutkimusraportti kertoo, miten ja millaisia digitaalisia työkaluja kohderyhmät käyttävät, kuinka digitaaliset työkalut tukevat johtamista ja millä johtamistyön osa-alueilla näistä työkaluista saadaan eniten hyötyä.
Tutkimusaineiston mukaan valtaosa vammaisalan esimiesten työajasta kuluu digitaalisten välineiden parissa työskentelyyn. Esimiestyö näyttää siirtyneen suuressa määrin tietojär-jestelmiin, raportointiin ja raporttien analysoimiseen. Yleisiksi mielletyt eettiset hyveet ja asiakkaiden eduksi toimiminen näyttäytyvät kuitenkin vammaistyön johtamisen keskeisinä eettisinä vaatimuksina ja eettisesti kestäväksi kuvatun johtamisen koetaan näyttäytyvän vuorovaikutuksen, päätöksenteon ja viestinnän avoimuutena suhteessa asiakkaisiin ja alaisiin. Havainnot herättävät kysymyksiä siitä, mitkä asiat olisi syytä säilyttää kasvokkaisessa kohtaamisessa ja luonnollisissa työympäristöissä tapahtuvina. Lisäksi aineisto nostaa tarkasteltavaksi aiheeksi osaamisen tasapainon varmistamisen tärkeyden vammaisalan johtamisen eettisen kestävyyden ja asiakastyön laadun varmistamiseksi.
Opinnäytetyö on toteutettu Diakonia-ammattikorkeakoulussa osana 24 suomalaisen korkeakoulun yhteistä SotePeda 24/7 -hanketta.
Asiasanat: digitalisaatio, johtaminen, johtamisen etiikka, sosiaali- ja terveysala, vammaispalvelut
The partners in worklife for this Master’s thesis have been the city of Helsinki social- and healthcare organization for the disabled and Eteva municipal association. The ques-tionnaire and study was targeted to the persons working in management. In addition to the quantitative questionnaire also qualitative interview material has been used. The per-sons interviewed are a total of six.
The thesis has been aiming to gather information on how the digitalization appears in the leading of the services for the disabled, the leardership ethics and how the digitalization is different between the two studied organisations. The report shows what kind of digi-tal tools the target groups are using, for which purpose and how much working time is spent with them. The managers studied also generated knowledge on what kind of sup-port the digital tools give and in which areas of leadership they produce the most bene-fit.
The results of this thesis can be exploited in developing the leadership in both organiza-tions involved in this study. The report shows that leadership has largely shifted to dif-ferent information systems, reporting and analyzing reports. These observations raise questions regarding the necessity of some matters to be retained in face to face encoun-ters and natural working environments. In the future the knowhow and substance bal-ance should be examined so that the ethical leadership and the quality of the client work could be ensured.
The thesis has been executed in Diaconia University of Applied Siences as a part of 24 Finnish polytechnics SotePeda 24/7 project, that aims to renew the social- and healthcare education as the working life is changing quickly due to digitalization. The project also wishes to increase the leadership know-how and develop the ethical know-how during the education reform.
Keywords: digitalisation , leadership, leadership ethics, services for the disapled, social- and health care services